Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Savooikool

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Savooikool

    Ik weet niet hoe het in andere regio's is, maar wij proberen reeds de ganse winter en voorjaar ergens savooikool te kopen.
    Ik vind dit heel lekker in hutsepot, maar wij kunnen of konden de bewuste kool in geen enkele winkel vinden.
    Ik heb er nog niet naar gevraagd in de winkel(s) maar we zien overal enkel rode kool en witte kool.
    Nu is niet echt een probleem meer, want hutsepot maken wij niet 's zomers, maar ik ben toch benieuwd hoe dit te verklaren is ??

  • #2
    Re: Savooikool

    Geen idee. Wij kopen dat hier in het seizoen op de markt. Lekker met spek! (liefst gebakken in reuzel)

    Comment


    • #3
      Re: Savooikool

      Delhaize, Aveve, …
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Savooikool

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Delhaize, Aveve, …
        Dan hebben jullie heel andere Delhaizes en Aveve's dan wij hier hebben.
        In de twee Delhaizes waar wij wel eens komen, de één op 6 km van ons, de ander op 8 km, geen savooikool. Wel witte kool, rode klool, bloemkool en broccoli.
        Heb nu nog voor de zekerheid eens hun website gecheckt en nog steeds geen savooikool.
        In de Aveve waar wij gaan hebben ze nog nooit groenten verkocht, wat je er wel kan krijgen zijn savooikoolplanten... met daar kan ik geen hutsepot mee maken hé .

        Comment


        • #5
          Re: Savooikool

          Hier in Mol zijn sinds begin deze week ook geen savooikool meer te vinden.
          Wij stoven die gewoon met witte boontjes en dan weer opwarmen met zo weinig mogelijk echte boter.
          Ik weet dat goede reusel nog veel beter is maar dat ik verboden voor mij, mijn lijf maakt zoals teveel cholesterol aan.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Savooikool

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Hier in Mol zijn sinds begin deze week ook geen savooikool meer te vinden.
            Wij stoven die gewoon met witte boontjes en dan weer opwarmen met zo weinig mogelijk echte boter.
            Ik weet dat goede reusel nog veel beter is maar dat ik verboden voor mij, mijn lijf maakt zoals teveel cholesterol aan.
            Blijkbaar is savooikool dus nog beter wanneer gestoofd in reuzel. Heb ik nog nooit gedaan, ALS we er ooit vinden zal ik dat eens proberen.
            Maar meestal wordt of liever werd savooikool door ons gebruikt in hutsepot en niet zozeer als groente op zich, alhoewel ik dat thuis (ongeveer 50/60 jaar geleden) wel vaak at als groente, en inderdaad altijd met spekjes. Maar of mijn moeder dit met reuzel of met boter klaarmaakte ??? Zondag gaan we naar de markt waar twee groentenkramen staan. Als er geen savooikool ligt ga ik het zeker aan beide standhouders vragen hoe het komt. Alhoewel het nu wellicht reeds een mindere periode is voor savooikool, gezien de lente/zomer eraan komt.

            Comment


            • #7
              Re: Savooikool

              Het is natuurlijk nu niet het seizoen. April en mei zijn nu net de maanden dat die er niet is.

              Als je in de supermarkt er naar vraagt, probeer ook groene kool. Dat is hetzelfde. Maar ik vrees dat jonge stadsmensen dat niet altijd onder de naam savooi kennen.

              Comment


              • #8
                Re: Savooikool

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Het is natuurlijk nu niet het seizoen. April en mei zijn nu net de maanden dat die er niet is.

                Als je in de supermarkt er naar vraagt, probeer ook groene kool. Dat is hetzelfde. Maar ik vrees dat jonge stadsmensen dat niet altijd onder de naam savooi kennen.
                Klopt. En ik weet dat ze normaal nu niet of moeilijk te krijgen zijn, maar wij zoeken reeds de ganse winter zonder ze te vinden.
                Vrees dat ze op markt zondag ook niet zullen te krijgen zijn, maar daar waren ze deze winter ook niet te krijgen.
                Ik ga het dus toch vragen zondag.
                Wij zaten op 12 februari (winter dus) bij een gepensioneerd uitbater van een Delhaize supermarkt en die wist ons ook niet onmiddellijk te vertellen waarom ze zo moeilijk te vinden waren.

                Ik heb er pas aan gedacht dat er misschien niet zoveel vraag meer is naar savooikool, en dat ze daarom niet meer in assortiment genomen worden. Zou ook kunnen.
                Straks wordt het ook één van die "vergeten groenten" .

                Comment


                • #9
                  Re: Savooikool

                  Savooi of groene kool is hetzelfde. Maar het seizoen ervoor is gewoon voorbij.
                  Een geweldig alternatief voor savooi in hutsepot zijn spruiten. Altijd te krijgen, vers of in diepvries.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Savooikool

                    Uiteraard nu niet het seizoen van groene kool.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Savooikool

                      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                      Heb nu nog voor de zekerheid eens hun website gecheckt en nog steeds geen savooikool.
                      Als er geen zijn (buiten seizoen), dan zal er mogelijks ook geen op de website staan.

                      In de Aveve waar wij gaan hebben ze nog nooit groenten verkocht, wat je er wel kan krijgen zijn savooikoolplanten... met daar kan ik geen hutsepot mee maken hé .
                      Hier in de buurt zijn er twee winkels, die verkopen toch wel verse groeten die je niet eerst nog moet planten. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Savooikool

                        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                        Blijkbaar is savooikool dus nog beter wanneer gestoofd in reuzel.
                        Dat klopt zeer zeker, maar het is ook erg ongezond (cholesterol !!).
                        En opletten, koop NOOIT harde reusel, maar zachte bij een boer als het kan.
                        Mijn schoonmoeder kocht hele lekkere reusel bij een boer wat verder in de straat en die was subliem. Dat was bij een boer in Halewijn (Halluin Fr.)
                        Maar mijn cholesterol ging ook pijlsnel omhoog. Opletten met reusel dus.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Savooikool

                          Reuzel kan je bij de slager vinden. Vroeger stond dat in de koeltoog, nu ga je dat moeten vragen. In frankrijk vind je het vaak in de supermarkt. Zovel van varken als gans en andere oorsprong. Voor in de groene kool die van varken. Bij ons thuis werd het ook gebruikt voor de pannekoeken in te bakken...

                          Ja, waarschijnlijk niet zo gezond als een of ander light product. Tegenwoordig gebruiken we dat ook nog zelden. Gewoon lastig te vinden en meestal moeten we het meeste van het pak weggooien omdat het niet snel genoeg opgebruikt wordt. Je hebt er geen grote hoeveelheden van nodig om de smaak er van te hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Savooikool

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Reuzel kan je bij de slager vinden. Vroeger stond dat in de koeltoog, nu ga je dat moeten vragen. In frankrijk vind je het vaak in de supermarkt. Zovel van varken als gans en andere oorsprong. Voor in de groene kool die van varken. Bij ons thuis werd het ook gebruikt voor de pannekoeken in te bakken...

                            Ja, waarschijnlijk niet zo gezond als een of ander light product. Tegenwoordig gebruiken we dat ook nog zelden. Gewoon lastig te vinden en meestal moeten we het meeste van het pak weggooien omdat het niet snel genoeg opgebruikt wordt. Je hebt er geen grote hoeveelheden van nodig om de smaak er van te hebben.
                            Als je een echte "Cassoulet" wilt maken heb je inderdaad varkenssmout en ganzensmout nodig anders komt ge nooit aan die typische Franse smaak. Ik eet dat graag, mijn echtgenote kan het niet rieken.
                            Feit is, als je reusel (of smout in W.-Vl) koopt moet die boterzacht zijn en geen harde blok. Zacht is de pure.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Savooikool

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Dat klopt zeer zeker, maar het is ook erg ongezond (cholesterol !!).
                              En opletten, koop NOOIT harde reusel, maar zachte bij een boer als het kan.
                              Mijn schoonmoeder kocht hele lekkere reusel bij een boer wat verder in de straat en die was subliem. Dat was bij een boer in Halewijn (Halluin Fr.)
                              Maar mijn cholesterol ging ook pijlsnel omhoog. Opletten met reusel dus.
                              Voor mijn cholesterol pak ik al bijna 30 jaar een pilleke.
                              Bij de laatste controle stond hij 104 en het zou 190 mogen zijn.
                              Ik neem liever een pilleke dan voortdurend te moeten opletten wat ik eet .
                              Toch bedankt voor de tip van de zachte reusel.
                              Last edited by Guest49; 6 mei 2023, 09:47.

                              Comment

                              Working...
                              X