Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemvereisten lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Systeemvereisten lightroom

    Ik gebruik lightroom classic. Met mijn huidig systeem kon ik altijd makkelijk de foto's bewerken die van mijn Canon 550D kwamen.
    Sinds ik mijn Canon Eos R heb heeft mijn pc al wat meer moeite. Het gaat allemaal wel, maar allemaal net wat trager.
    Wat zou ik best upgraden? NAS of pc? Maak ik een ssd bufferschijf in mijn pc?

    Systeem:
    - Hp Workstation Z230
    - 16gb ddr3
    - Nvidia quadro K2000 (2GB)
    - SSD 512GB.

    De foto's staan op een zelfbouw NAS die op dezelfde bekabelde switch zitten als mijn pc

    - C2duo @2.66GHz
    - 4GB ram
    - Truenas geïnstalleerd
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Systeemvereisten lightroom

    ik meen me te herinneren dat Lr afraadt om de beelden op een NAS te plaatsen om te bewerken.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: Systeemvereisten lightroom

      ik meen me te herinneren dat Lr afraadt om de beelden op een NAS te plaatsen om te bewerken.
      Wel dat hangt er maar net vanaf hoe de verbinding is tussen PC/Laptop en NAS. Dus dat kan best werken. (alleen moet je je catalogi daar niet hebben staan)

      op de adobe site kan je het volgende vinden: https://helpx.adobe.com/nl/lightroom...uirements.html
      daar zie je wat je minimaal nodig hebt en wat er aanbevolen wordt.

      je kan je PC upgraden
      16 naar 32
      Andere Nvidia steken (A2000 6GB of eentje uit de GTX 30xx serie)
      en ja je doet er verstandig aan om dan nog een 1tb ssd intern te steken of extern maar dan wel direct gekoppeld aan workstation.

      Voorkeur om de Nvidia studio driver te gebruiken

      Comment


      • #4
        Re: Systeemvereisten lightroom

        Lightroom prestaties hangen in de eerste plaats af van de CPU, de GPU (grafische processor) draagt daar nauwelijks iets toe bij. Eigenlijk 0.
        In de tweede plaats van de schijftoegang.
        Catalog MOET op de SSD.
        Ik kan me voorstellen dat een NAS zelden sneller is dan een interne HD. Test eens met CristalDiskMark (HD van 100-200 MB/sec, SSD's vanaf 500 tot enkele 1000).

        16GB is ruim voldoende voor LR alleen, enkel wanneer je PS, Topaz of andere applicaties als plugin gaat gebruiken kan dat soms crashen en heb je 32 nodig, maar het versnelt LR helemaal niet.

        Ik vrees dat je CPU de bottleneck is (ik vind een passmark van 3837, 5 jaar geleden haalde een middenmoter CPU 10000, nu 20000). Ook de aanwezigheid van DDR3 RAM geeft aan dat dit al een oud beestje is waar je misschien beter geen kosten meer aan doet.
        Last edited by palombian; 1 mei 2023, 08:51.

        Comment


        • #5
          Re: Systeemvereisten lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Lightroom prestaties hangen in de eerste plaats af van de CPU, de GPU (grafische processor) draagt daar nauwelijks iets toe bij. Eigenlijk 0.
          In de tweede plaats van de schijftoegang.
          Catalog MOET op de SSD.
          Ik kan me voorstellen dat een NAS zelden sneller is dan een interne HD. Test eens met CristalDiskMark (HD van 100-200 MB/sec, SSD's vanaf 500 tot enkele 1000).

          16GB is ruim voldoende voor LR alleen, enkel wanneer je PS, Topaz of andere applicaties als plugin gaat gebruiken kan dat soms crashen en heb je 32 nodig, maar het versnelt LR helemaal niet.

          Ik vrees dat je CPU de bottleneck is (ik vind een passmark van 3837, 5 jaar geleden haalde een middenmoter CPU 10000, nu 20000). Ook de aanwezigheid van DDR3 RAM geeft aan dat dit al een oud beestje is waar je misschien beter geen kosten meer aan doet.
          LR maakt wel degelijk gebruik van GPU, zelfs heel veel. Je kunt dit best verifiëren in Windows taakbeheer, die geeft in % de belasting van de GPU aan. Bij de minste actie in LR zal je de belasting van de GPU omhoog zien gaan. Toont ook aan hoe zwaar de processor belast wordt en hoeveel geheugen er gebruikt wordt. Op basis van die gegevens kun je zien welk deel regelmatig in overload gaat. GPU instellingen kun je wijzigen onder Bewerken->Voorkeuren->Prestaties
          Belangrijk is dat de cache op een snel medium staat, kan aangepast worden Bewerken->Voorkeuren->Prestaties
          Ook de catalogus op snelle schijf plaatsen.
          Indien lezen en wegschrijven bestand te traag is zal eerder gebruikte disk/connectie de oorzaak zijn, heeft minder invloed op bewerkingen.
          Voor normale bewerkingen, en goed geconfigureerde HW, zou LR geen problemen mogen geven, wel indien je de AI functies gebruikt
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Systeemvereisten lightroom

            Welk is je schermresolutie ?
            Bij 1920x1200 maakt de GPU naar mijn ervaring niet veel uit.
            Ik heb een ietswat beter kaartje gestoken dan de interne GPU (nuja 8x sneller) voor Topaz Sharpen AI. Daar maakt het wel een hemelsbreed verschil.
            Vergelijkbare bewerkingen zijn in LR nog altijd beperkt, maar dat zal wel komen.

            LR 12 draait trouwens - weliswaar traag - nog altijd op nagenoeg elke PC zelfs met 4GB RAM.

            Comment


            • #7
              Re: Systeemvereisten lightroom

              meet en weet ! LR maakt heel veel gebruik van GPU
              www.polartha.com

              Comment

              Working...
              X