Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inductiekookplaat - capaciteitstarief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inductiekookplaat - capaciteitstarief

    Om nog eens terug te komen op het capaciteitstarief (waar ik me zoals ik reeds schreef weinig zorgen over maak als ik lees wat het ons gemiddeld per jaar gaat kosten).

    Wij hebben een AEG inductiekookplaat AEG MAXISENSE AEG IKE84445FB

    Ik lees in de specificaties dat die volgende zones heeft :

    Zone links vooraan: 2300/3200W/210mm
    Zone links achteraan: 2300/3200W/210mm
    Zone midden vooraan: 1400/2500W/145mm
    Zone rechts achteraan: 1600/2300/3000/2500/3600/3600W/180/240/320mm

    Ik stel me gewoon de vraag, als wij (zoals vele gezinnen denk ik) warm eten maken bvb. aardappelen, groenten, vlees/vis, dan gebruiken wij minimum drie zones (vier als er nog afzonderlijk saus bij gemaakt wordt). Dan zitten wij en vele andere gezinnen toch elke dag een kwartier boven het gemiddelde piekvermogen van 3,5 tot 4 kW ?

    Je kan toch moeilijk eerst aardappelen, een kwartier later groenten, en nog een kwartier later vlees/vis klaarmaken (?)
    En dan heb ik het nog niet over het gebruik van de oven, friteuse...

    Of zie ik dat verkeerd ? Ben nl. verre van een expert in wat betreft elektriciteit.

  • #2
    Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

    Je moet eens controleren hoe lang je een kookplaat op vol vermogen nodig hebt, je gebruikt daardoor bijna nooit alle platen tegelijk op het maximale vermogen.
    Als de aardappelen koken (dat gaat erg snel op een inductiekookplaat), dan moet je het vermogen van die plaat toch verminderen, anders kookt de pot over.
    Koken gaat niet veel sneller door water harder te laten koken (als het water heviger kookt, dan is het meer in beweging, dan zou het koken wel iets sneller moeten gaan omdat de warmte overdracht wat verbetert, maar zo heel veel helpt dat niet), zolang er water in de pot zit zal de temperatuur toch niet boven de 100°C geraken.
    Daarom heb ik bij de aankoop van nieuwe kookpotten gekozen voor glazen deksels, op die manier kan ik beter zien dat het water kookt, en aan de hand daarvan zet ik het vermogen geleidelijk lager terwijl de aardappelen en groenten koken.

    Het maximale vermogen gebruik je normaalgezien altijd maar voor een korte tijd, en vlees (of vis) bak je gewoonlijk pas op het einde, als de aardappelen en groenten (bijna) klaar zijn, op dat ogenblik staan die kookzones toch al lager zodat het maximale vermogen toch beperkt blijft.

    Als je een digitale meter hebt, dan zou je eens moeten kijken wat het opgenomen vermogen is tijdens het koken, je zal zien dat dat doorgaans best meevalt.
    (Afgenomen ogenblikkelijk vermogen in KW = code 1.7.0 op de digitale meter.)

    Ik heb hier een enkelfasige inductiekookplaat waarvan het maximaal opgenomen vermogen beperkt is tot 3,5KW, maar zelfs die wordt zelden gebruikt op zijn maximale totaalvermogen.
    In oktober, november en december was het piekvermogen hier ongeveer 3KW, vanaf januari heb ik er wat meer op gelet, en zat dat altijd net onder de 2,5KW, deze maand zal dat minder dan 1KW worden (tot nu toe toch) omdat er altijd voldoende stroom in de accu zat terwijl ik de grote stroomverbruikers nodig had.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je moet eens controleren hoe lang je een kookplaat op vol vermogen nodig hebt, je gebruikt daardoor bijna nooit alle platen tegelijk op het maximale vermogen.
      Als de aardappelen koken (dat gaat erg snel op een inductiekookplaat), dan moet je het vermogen van die plaat toch verminderen, anders kookt de pot over.
      Koken gaat niet veel sneller door water harder te laten koken (als het water heviger kookt, dan is het meer in beweging, dan zou het koken wel iets sneller moeten gaan omdat de warmte overdracht wat verbetert, maar zo heel veel helpt dat niet), zolang er water in de pot zit zal de temperatuur toch niet boven de 100°C geraken.
      Daarom heb ik bij de aankoop van nieuwe kookpotten gekozen voor glazen deksels, op die manier kan ik beter zien dat het water kookt, en aan de hand daarvan zet ik het vermogen geleidelijk lager terwijl de aardappelen en groenten koken.

      Het maximale vermogen gebruik je normaalgezien altijd maar voor een korte tijd, en vlees (of vis) bak je gewoonlijk pas op het einde, als de aardappelen en groenten (bijna) klaar zijn, op dat ogenblik staan die kookzones toch al lager zodat het maximale vermogen toch beperkt blijft.

      Als je een digitale meter hebt, dan zou je eens moeten kijken wat het opgenomen vermogen is tijdens het koken, je zal zien dat dat doorgaans best meevalt.
      (Afgenomen ogenblikkelijk vermogen in KW = code 1.7.0 op de digitale meter.)

      Ik heb hier een enkelfasige inductiekookplaat waarvan het maximaal opgenomen vermogen beperkt is tot 3,5KW, maar zelfs die wordt zelden gebruikt op zijn maximale totaalvermogen.
      In oktober, november en december was het piekvermogen hier ongeveer 3KW, vanaf januari heb ik er wat meer op gelet, en zat dat altijd net onder de 2,5KW, deze maand zal dat minder dan 1KW worden (tot nu toe toch) omdat er altijd voldoende stroom in de accu zat terwijl ik de grote stroomverbruikers nodig had.
      Bedankt voor de info Bart. Als ik het goed begrijp is het dus zo dat een zone van bvb 3600 W bij een pot van 32 cm, die 3600 W ook enkel verbruikt bij volle vermogen.
      Dan komt het inderdaad niet zoveel/zolang voor. Water kookt al na ongeveer één minuut en nog sneller wanneer ik het op de 'boost' stand zet voor enkele tientallen seconden.
      En voor dat koken, dat hadden ze me inderdaad verteld. Als vb. je zet water op, op stand 14 (max) of op boost, en wanneer het kookt ga je terug naar stand 8 of soms nog lager om het te laten verder koken.
      Dan is het wel moeilijk om te weten hoeveel je piek is om een maaltijd te bereiden hé, want alle zones staan gedurende verschillende tijd op een verschillende stand.
      Toch weer iets wijzer geworden .

      Comment


      • #4
        Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

        Het piekvermogen is het gemiddeld gebruik op 1 kwartier x 4.
        Dus als je kookplaat 3600W verbruikt gedurende 1 minuut telt dat mee voor 960W (van de 2500W waarvoor je sowieso betaalt - en veel is dat niet).

        Voor wie zich ermee bezig wil houden op gevaar gek te worden: zet de patatjes op voor de wisseling van kwartier en bak het vlees daarna, dan wordt je verbruik over twee kwartieren gespreid .

        Dit in de veronderstelling dat de wasmachine, de droogkast ed niet tegelijkertijd draaien.
        Alhoewel een wasmachine enkel in het begin veel stroom gebruikt (ong 2000W), eens het water is opgewarmd zijn dat maar enkele honderden W voor motor en pomp.
        De huidige condensatiedroogkasten hebben een piekvermogen van slechts 700W, en dat enkel wanneer de compressor draait, de ventilator is maar de helft.
        Een vaatwasser spoelt eerst koud en warmt pas water op in het tweede deel van de cyclus - en evt ook om te drogen (zelfde piekverbruik als wasmachine).
        Dus als je wasmachine en vaatwas tegelijk aanzet zullen de gebruikspieken mekaar niet overlappen.

        Maar elektrisch koken onder 2500W piek mag je denk ik vergeten.

        PS: wie nog een klassieke elektriciteitsmeter heeft kan nog rustig voortdoen zoals vroeger, hij betaalt een vast jaarlijks bedrag voor 2500W.
        Last edited by palombian; 22 april 2023, 16:13. Reden: PS

        Comment


        • #5
          Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Het piekvermogen is het gemiddeld gebruik op 1 kwartier x 4.
          Dus als je kookplaat 3600W verbruikt gedurende 1 minuut telt dat mee voor 960W (van de 2500W waarvoor je sowieso betaalt - en veel is dat niet).

          Voor wie zich ermee bezig wil houden op gevaar gek te worden: zet de patatjes op voor de wisseling van kwartier en bak het vlees daarna, dan wordt je verbruik over twee kwartieren gespreid .

          Dit in de veronderstelling dat de wasmachine, de droogkast ed niet tegelijkertijd draaien.
          Alhoewel een wasmachine enkel in het begin veel stroom gebruikt (ong 2000W), eens het water is opgewarmd zijn dat maar enkele honderden W voor motor en pomp.
          De huidige condensatiedroogkasten hebben een piekvermogen van slechts 700W, en dat enkel wanneer de compressor draait, de ventilator is maar de helft.
          Een vaatwasser spoelt eerst koud en warmt pas water op in het tweede deel van de cyclus - en evt ook om te drogen (zelfde piekverbruik als wasmachine).
          Dus als je wasmachine en vaatwas tegelijk aanzet zullen de gebruikspieken mekaar niet overlappen.

          Maar elektrisch koken onder 2500W piek mag je denk ik vergeten.

          PS: wie nog een klassieke elektriciteitsmeter heeft kan nog rustig voortdoen zoals vroeger, hij betaalt een vast jaarlijks bedrag voor 2500W.
          Ik ga mijn manier van koken voor die paar honderd euro wijzigen hoor .
          En ik heb nu trouwens nog een analoge meter.
          Ik was gewoon benieuwd naar wat onze inductiekookplaat verbruikt. Voor een lamp is het eenvoudig hé, maar voor andere elektrische toestellen....
          Ik heb me om bepaalde toestellen eens te controleren zo'n metertje aangeschaft wat BlackBandit hier eens vermeld heeft , maar het is nogal ingewikkeld voor mij. Ik zal het nog eens goed moeten bestuderen.
          Last edited by Guest49; 22 april 2023, 16:55.

          Comment


          • #6
            Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

            Als je nog een analoge meter hebt, dan moet je je geen zorgen maken over dat piekverbruik, zolang je die meter hebt kunnen ze nooit zien hoe hoog je piekverbruik is (er wordt dan een vast tarief van 2,5KWh aangerekend).

            Wat die verbruiksmeter betreft, ik zie net dat je een recentere versie hebt (ik heb deze post aangepast nadat ik dat zag).
            En daar heb ik geen ervaring mee (ik had hier de uitleg gezet over de verbruiksmeter die ik zelf heb, en dat is niet van toepassing op de nieuwe...).
            Maar heel ingewikkeld kan die niet zijn.
            Last edited by Black B@ndit; 22 april 2023, 18:02.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

              Gisteren de wagen geladen, meer dan 5 uur aan 11 kWh voor de wagen alleen … dan zal even de kookplaat wel niet veel impact meer hebben op dat capaciteitstarief want men zit dan bijna altijd aan het maximum.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                Ik ga mijn manier van koken voor die paar honderd euro wijzigen hoor .
                En ik heb nu trouwens nog een analoge meter.
                Ik was gewoon benieuwd naar wat onze inductiekookplaat verbruikt. Voor een lamp is het eenvoudig hé, maar voor andere elektrische toestellen....
                Ik heb me om bepaalde toestellen eens te controleren zo'n metertje aangeschaft wat BlackBandit hier eens vermeld heeft , maar het is nogal ingewikkeld voor mij. Ik zal het nog eens goed moeten bestuderen.
                Je kookplaat is vast aangesloten, zo'n meter kan je enkel in een stopkontakt gebruiken.

                Eens je een digitale meter hebt kan je dat - met toevoeging van een klein doosje - op je smartphone aflezen. Als je zonnepanelen hebt ook via de omvormer.
                Niets belet je om naar de kelder te gaan en voor en na de meterstand op te schrijven.

                Hoeveel je kookplaten gebruiken hangt voornamelijk af van hoe je kookt, voor andere huishoudtoestellen kloppen de aangegeven verbruiken per cyclus - met een korreltje zout - wel.

                PS: over "die paar honderd euro" zal binnen een jaar of zo, naargelang meer digitale meters worden aangesloten en de afrekening binnenkomt nog wel wat stof opwaaien.
                Het benadeelt voornamelijk kleine en/of zuinige consumenten, voor wie veel gebruikt zal het niet zoveel uitmaken.
                Maar blijkbaar weet driekwart van de Vlamingen nog altijd niet wat een kilowattuur is, dus waarmee zit ik hier mijn tijd te verdoen .

                Comment


                • #9
                  Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Gisteren de wagen geladen, meer dan 5 uur aan 11 kWh voor de wagen alleen … dan zal even de kookplaat wel niet veel impact meer hebben op dat capaciteitstarief want men zit dan bijna altijd aan het maximum.
                  Inderdaad, het zal erg moeilijk worden om dan nog het kwartierpiekverbruik te minimaliseren. Je kan dan wel het laadvermogen sterk gaan beperken maar dan hangt er ook het prijskaartje aan vast van 5 tot 20% extra stroomverbruik (afhankelijk van het automerk en type) in verband met het minder efficiënte omvormen van 230/400 AC naar 400/800V DC. Ik vraag me af of daar veel mensen de moeite gaan doen om de stroom te beperken voor pakweg 100 à 150 euro op jaarbasis.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Inderdaad, het zal erg moeilijk worden om dan nog het kwartierpiekverbruik te minimaliseren. Je kan dan wel het laadvermogen sterk gaan beperken maar dan hangt er ook het prijskaartje aan vast van 5 tot 20% extra stroomverbruik (afhankelijk van het automerk en type) in verband met het minder efficiënte omvormen van 230/400 AC naar 400/800V DC. Ik vraag me af of daar veel mensen de moeite gaan doen om de stroom te beperken voor pakweg 100 à 150 euro op jaarbasis.
                    En laat nu NET DAT (piekverbruik minimaliseren) de bedoeling zijn van het invoeren vh capaciteitstarief, toch…?
                    Waarmee weer bewezen is dat het in de praktijk om een platte prijsverhoging gaat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                      Ik ga hier bij sommigen door als de woordvoerder van de instanties die dit allemaal hebben uitgevonden ( "ZE" in populistische taal ), maar voor mij is het zoiets als wanneer je één keer een boete hebt gekregen wegens te snel te rijden dat je dat de rest van de maand ongestraft mag blijven doen.
                      Vermoedelijk uitgevonden door iemand met weinig inzicht in de psychologie van de Belg.

                      PS: dat van die prijsverhoging is NIET waar, er staat een vermindering van distributiekosten tegenover, reken het maar eens uit alvorens dit zomaar te beweren (en ja, dat kost enige moeite).
                      Wie meer dan gemiddeld gebruikt - zoals wie een EV laadt - is per kWh zelfs goedkoper af dan tevoren.

                      De onderliggende agenda is het faciliteren van de elektrificatie, op het verminderen van de netbelasting zal het om bovenvermelde reden weinig effekt hebben.
                      Bovendien zal de grootgebruiker sneller baat hebben bij een dynamisch contract, waar de (vaste) kosten waarschijnlijk ook te hoog zullen zijn voor de kleine gebruiker die van jongsafaan geleerd heeft het licht uit te doen wanneer hij de kamer verlaat.
                      Last edited by palombian; 23 april 2023, 08:43.

                      Comment


                      • #12
                        Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        PS: dat van die prijsverhoging is NIET waar, er staat een vermindering van distributiekosten tegenover, reken het maar eens uit alvorens dit zomaar te beweren (en ja, dat kost enige moeite).
                        Wie meer dan gemiddeld gebruikt - zoals wie een EV laadt - is per kWh zelfs goedkoper af dan tevoren.
                        Zoals altijd haal jij er alleen datgene bij dat u het beste uitkomt om toch maar iets te kunnen beweren maar wat maar een gedeelte is van het geheel.
                        De volledige berekening van het capaciteitstarief gaat samen met een digitale teller.
                        Zonder digitale teller kunnen we 100% zelf voorzienend zijn (als de zon wat mee wil).
                        Met digitale teller is dat op jaarbasis misschien 15% à 20% en gaat het capaciteitstarief van een minimum naar een maximum.
                        Zoals de VREG letterlijk geantwoord heeft, het doel is de energieleveranciers hun inkomen te garanderen en ze willen een formule bekomen dat iedereen evenveel betaalt, ook al verbruiken ze weinig.
                        Liefst zien ze een abonnementsformule, men betaalt net als met internet het volledige bedrag ook al verbruikt men niets.
                        En nogmaals, zowel zelf uitgerekend als door de leverancier, het verschil is bijna 2000€ per jaar (zonder de EV)!
                        En investeren in een batterij gaat weinig oplossen want welke batterij gaat tijdens de sombere maanden (afhankelijk van de wagen) 50, 70 of 100 kWh kunnen leveren om de wagen te laden?
                        Zoals altijd bekijkt ge enkel uw situatie, geen EV, bijna geen verbruik, …
                        En wacht maar tot ook nog eens de nieuwe berekening er is zoals met het water … een bepaald verbruik aanzien ze als standaard verbruik volgens aantal gezinsleden en alles erboven is comfort verbruik aan dubbel tarief.
                        Leuk als je dan een EV hebt en ze het ge zit nogmaals altijd boven dat volgens hun standaard verbruik.
                        Alles draait om geld, geld en nog eens geld en liefst zonder veel te moeten leveren.
                        Maar verder verplicht men de mensen wel alles op elektriciteit te zetten.
                        Dat van die boete om te snel te rijden is een verkeerd vergelijk, niemand verplicht u te snel te rijden en een boete te krijgen, die kan men voorkomen … alles overschakelen naar elektriciteit zoals EV is iets dat ze mensen “verplichten” te doen en waar men moeilijk onderuit kan.
                        Men dwingt mensen een hoger verbruik te hebben en langs de andere kant dwingt men te besparen.
                        Last edited by VerSeg; 23 april 2023, 10:45.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                          Ondanks mijn duidelijke hint komt u hier opnieuw opdagen met uw eigen situatie in een populistisch sausje.
                          U kan zelfs verdacht worden de spreekbuis te zijn van een bepaalde politieke strekking.

                          Daarvan kan u mij onmogelijk beschuldigen, ik laat me regelmatig kritisch uit over de maatregelen die "ZE" weer hebben uitgevonden om onze peis en vree te verstoren.
                          Ook over thuisbatterijen zoals u zou kunnen nagaan.
                          Heb ik ergens in mijn betoog mijn eigen situatie te berde gebracht, en als dat zo zou zijn (als kleine gebruiker) spreek ik eveneens voor vele anderen.

                          Uw antwoord raakt dus kant nog wal en ik verzoek u ten stelligste op te houden mij steeds te viseren, ik hoef en zal dat niet nemen.
                          Dank om voor de zoveelste keer een discussie te verzuipen.
                          Hoe is het in godsnaam mogelijk dat andere forumleden dit blijven dulden.
                          Last edited by Franciskine; 23 april 2023, 17:33. Reden: typo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Hoe is het in godsnaam mogelijk dat andere forumleden dit blijven dulden.
                            Beste, je zal me niet kunnen betrappen dat ik Verseg dikwijls op een piedestal zet, maar in wat hij hier schrijft schuilt een heel deel waarheid volgens mij.
                            Vooral in zijn laatste zin zit veel samengevat. Dat hij soms halsstarrig blijft tegenargumenteren ondervind ik ook regelmatig, maar een forum is tenslotte een medium om verschillende opinies te kunnen en mogen delen.
                            U haalt op het eerder ludieke "het weer weer" topic er ook te pas en te onpas uw energiesituatie bij, in zoverre dat ik daar al ironisch begin te reageren op deze "prachtige Palombian lente"
                            Last edited by Franciskine; 23 april 2023, 17:34.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

                              Er is in heel het energiedebat één heel groot probleem en dat is het absolute wantrouwen van de Belg/Vlaming in de overheid en in het bijzonder de VREG. Er waren de zonnepanelen met de terugdraaiende teller waar in eerste instantie geen enkele beperking in de tijd bestond. Plots werd dat een maximum van 15 jaar. Er was de digitale teller die er per direct moest komen, en ook al is het technisch perfect mogelijk, deze teller kon niet meer terugdraaien. Hier ging de VREG dwars tegen de politieke wil naar het Grondwettelijke Hof. Er was de invoering van de nettarieven, zodat je voor de energie die je gratis op het net zette (en wel door de buurman aan de volle pot kon aangerekend worden) moest betalen. Het beruchte capaciteitstarief moest bovendien hals over kop ingevoerd worden, ook al had nog lang niet iedereen een digitale teller. Ook dit was een zet door de VREG tegen de wil van de overheid. Met het resultaat dat er geen enkele zekerheid is over gemaakte afspraken of contracten met de burger waardoor deze erg op zijn hoede is om investeringen uit te voeren. Het is ondertussen ook heel duidelijk geworden dat de VREG een instrument geworden is om de energieleveranciers hun inkomen te garanderen. De VREG zou zich beter bezighouden met ervoor te zorgen dat de infrastructuur voor energievoorziening aangepast wordt aan de veranderende eisen die er in de heel nabije toekomst op ons af komen.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X