Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevonden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Gevonden

    The lost galaxy of Copeland, links (NGC 4535) en the lost galaxy, rechts (NGC4526) twee sterrenstelsels in het sterrenbeeld Maagd (Virgo)

    De naam Lost Galaxy of Copeland komt van de amateur-astronoom Leland S. Copeland, die in de jaren vijftig een spiraalvormige sterrenstelsel in het sterrenbeeld Maagd ontdekte.
    Hij noemde het sterrenstelsel "The Lost Galaxy" vanwege zijn wazige en "spookachtige" uiterlijk door zijn kleine telescoop.

    The lost galaxy of Copeland ligt op een slordige 50 miljoen lichtjaar van de aarde.
    Met een magnitude (~helderheid) van 9.8 is die niet waar te nemen met het blote oog.
    Het is een mooi spiraal sterrenstelsel waar we bovenop kijken.

    The lost galaxy ligt op ongeveer dezelfde afstand en heeft een magnitude van 10,2 (9.8 > 10.2 )
    Dit sterrenstelsel heeft een heldere diffuse gloed waardoor het als een halo in de ruimte lijkt te hangen.
    NGC 4526 is en lenticulair sterrenstelsel, een schijf.

    Je ziet ook nog verschillende verder gelegen sterrenstelsels.


    Skywatcher Quattro 250
    ZWO ASI 294 MC PRO
    5 uur integratie met Optolong IR/UV cut filter (60 sec subs)
    5 uur integratie met Optolong L-Pro filter (90 sec subs)

    Gecapteerd met: N.I.N.A.; ASTAP; EQMOD;Phd²
    Geprocessed met: DSS; PixInsight; Topaz Photo AI; Photoshop CC
    Last edited by Rudy M.; 24 april 2023, 16:22.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Gevonden

    een mij onbekende maar fascinerende wereld, mooi dat je daar een foto kan van nemen

    Comment


    • #3
      Re: Gevonden

      Zondermeer een intrigerende wereld. Erg knap fotowerk ook !

      Comment


      • #4
        Re: Gevonden

        Mooi Rudy, knap dat je deze "gevonden" hebt
        Vastgelegd met veel detail en mooie kleurtjes
        Eindelijk eens een heldere nacht gehad gisteren, dat is dan exact de vijfde dit jaar voor mij, maar redelijk wat subs die onbruikbaar zijn door de wind
        Ook deze nacht waait het bij ons eigenlijk te hard, maarja toch bezig met capteren tegen beter weten in

        Heb je hier kalibratie frames gebruikt ? Ik heb de indruk dat er iets is misgegaan bij het uit kalibreren
        Ik zie namelijk in het volledige beeld een lichtere cirkel, lijkt wel ergens een lichtlek dat je gehad hebt ?
        Of is het per toeval dat net daar een nevel hangt die net die cirkel maakt ?

        Trouwens geniet van deze wolkenloze nacht, het is weer de laatste voor een tijdje blijkbaar

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Gevonden

          Dank je voor de reacties

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Mooi Rudy, knap dat je deze "gevonden" hebt
          Vastgelegd met veel detail en mooie kleurtjes
          Eindelijk eens een heldere nacht gehad gisteren, dat is dan exact de vijfde dit jaar voor mij, maar redelijk wat subs die onbruikbaar zijn door de wind
          Ook deze nacht waait het bij ons eigenlijk te hard, maarja toch bezig met capteren tegen beter weten in

          Heb je hier kalibratie frames gebruikt ? Ik heb de indruk dat er iets is misgegaan bij het uit kalibreren
          Ik zie namelijk in het volledige beeld een lichtere cirkel, lijkt wel ergens een lichtlek dat je gehad hebt ?
          Of is het per toeval dat net daar een nevel hangt die net die cirkel maakt ?

          Trouwens geniet van deze wolkenloze nacht, het is weer de laatste voor een tijdje blijkbaar

          grts
          Sieg
          Ik stond achter de taxushaag, goed beschermd tegen de wind. Dat ding van mij pakt anders wel wat wind een buis van 28 cm diameter, open aan de voorkant.

          Ik heb sinds eind augustus 13 maal opgesteld en niet altijd de volledige nacht kunnen capteren, Deze week was het feest twee nachten op rij kunnen fotograferen
          Gisteren te veel wolken, heb wel opgesteld maar voor visueel. Eens naar Venus en Mars gekeken met de Powermate 5x ertussen en een 7mm oculair.
          Wel verrassend hoe klein die blijven, zelfs met die mm (5000mm) Op de maan kan ik wel wat detail zien met die Powermate er tussen.

          Die lichtere cirkel heb ik regelmatig last van, geen idee waar die vandaan komt. Na iedere sessie neem ik 40 flats en daar is die niet op te zien.
          De vorm is die van een ster die helemaal uit focus is. Een lichte bol met in het midden de vangspiegel. Lichtpollutie in combinatie met hoge nevel? (het was niet echt heel helder en vochtig)
          Mocht het nu een paar nachten op rij helder zijn dan kon je dat trouble shooten
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Gevonden

            Prachtig schouwspel!
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

            Comment


            • #7
              Re: Gevonden

              Altijd mooi en fascinerend om kijken

              Comment


              • #8
                Re: Gevonden

                schitterend beeld ... en jaloers dat ik ben dat ik dat niet kan ...maar ja men moet zijn grenzen kennen.
                nikon coolpix s9100

                Comment


                • #9
                  Re: Gevonden

                  Blijft fascinerend om naar te kijken...

                  Comment

                  Working...
                  X