Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke platte of compacte of horizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke platte of compacte of horizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

    Ik zoek een smartboiler van 75-80L (met wifi dus waarbij die je vanop afstand kan aan/uitschakelen)
    Zou ik op dezelfde plaats in mijn badkamer zetten als de vorige 150L, maar zoek ook iets compacter.
    De ruimte is maar 98cm breed, omdat ik nog een inbouwkastje zou maken ervoor of eronder.

    Er bestaan flat versies, maar zijn ook qua hoogte rond de 100-110cm. Horizontale boilers bestaan ook, maar die zijn ook meer dan 98cm breed.

    Ik ben dus alleen met 1 week dochter in co ouderschap, die doucht wat langer, dus 75-80L is voldoende.

    Het vermogen zou ook belangrijk zijn om snel op te warmen.
    Mijn vorige was 150L toen we nog met 3 waren en 3000W, dus verbruikte teveel.

    Heb 3j onnodig deze laten opwarmen, denk dat ik veel minder electriciteit zal hebben nu.
    Hoeveel W zou ik nu kiezen, 2000W ofzo?
    Enige tips van compacte of platte of horizontale boilers?

    Waar moet ik nog op letten qua specificaties?
    Soms zitten aansluitingen erbij, maar niet altijd.

    De koper zei waarom geen doorstromer op electriciteit, maar verbruikt wss nog meer en weet niet of mijn electriciteit dit aankan. Ik ontdekte hier zelfs nog een oud stopcontact met 5 gaten, 3 fazig wss van vorige eigenaars.

  • #2
    Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

    Ik weet niet of een boiler met ingebouwde wifi veel duurder is dan een gewone, in plaats van de ingebouwde wifi kan je ook altijd een wifi tussenstekker gebruiken (misschien komt dat voordeliger uit, let er dan wel op of die tussenstekker genoeg vermogen kan schakelen).

    Wat het vermogen betreft, een boiler met een lager vermogen zal gewoon meer tijd nodig hebben om op te warmen tot een bepaalde temperatuur.
    Met een hoger vermogen kan de volgende eerder onder de douche als de vorige al het warm water heeft opgebruikt.
    Maar met het piektarief zal je goed moeten opletten dat er geen andere grote verbruikers tegelijk met de weerstand van de boiler ingeschakeld zijn, dan kan een boiler met een weerstand met een lager vermogen in bepaalde omstandigheden wat goedkoper uitkomen doordat het piekverbruik wat lager blijft.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

      Waarom geen doorstromer gebruiken ? Ik had indertijd een boiler op nachtarief ... Maw, continu warm op 70°C ... gebruikt of niet gebruikt. En wanneer er plots een intens verbruik was, had de laatste de bibber omdat het water te lauw werd. Principe boiler is dat er warm water uit loopt terwijl er koud water wordt toegevoegd in de boiler ... Gezien dit niet gescheiden is, wordt het water kouder en kouder naarmate er meer gevraagd wordt.
      Ik heb dus een doorstromer gezet. Heeft me al heel wat centen gespaard. Enkel warm water indien nodig, niet groot en onbeperkt in volume.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

        Vorige post over piekvermogen niet gelezen ?

        Comment


        • #5
          Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Vorige post over piekvermogen niet gelezen ?
          Jawel. Maar we nemen nu eenmaal geen bad, douche wanneer we koken. En dat piekvermogen dat we hier nodig hebben valt mee. De doorstromer is nu ook wel niet diegene die je 100l water geeft op 3 minuten. Bij vullen van een bad moeten we wel 2x langer wachten dan wanneer we indertijd een warmwaterboiler hadden (volume van het bad speelt hier geen rol in tijdsberekening want het gaat om dezelfde hoeveelheid). Ja, alles heeft zijn voor- en nadelen.
          Een reservoir van 100L continue op 70°C houden kost ook geld, hoe sterk je het ook mag isoleren.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

            Voordeel van het capaciteitstarief is inderdaad dat de prijs voor een hoge afname maar één keer per maand moet betaald worden.
            Naar het schijnt zijn er ook al mensen die douchen/koken van 7 min voor het kwartier tot 7 min erna om over twee kwartieren te spreiden .

            Akkoord over de stilstandsverliezen.

            Comment


            • #7
              Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

              De kleinste elektrische doorstroomboilers die ik vind hebben een vermogen van 3,5KW en die geven (naargelang de opgave per merk) een debiet van 1,5 - 2 L/minuut.
              Ik heb zelf ooit een doorstromer op gas gehad die 5L per minuut leverde, en het straaltje dat uit de douche kwam was dan wel heel erg zwak (veel minder dan met de meeste spaardouchekoppen of spaarstand op de thermostatische kraan tegenwoordig).
              Wandketels op aardgas hebben allemaal minstens een vermogen van 20KW (de meeste zitten daar een stuk boven), en met die 20KW komt er al een redelijke straal uit de douche.

              Er is hier al een discussie geweest over elektrische doorstroomboilers, als je er zo eentje wil installeren, dan zal je zo goed als zeker in een hoog tarief voor het capaciteitstarief terechtkomen. (en je zal misschien ook de elektrische installatie moeten laten verzwaren, als je geen drie fasen hebt, dan kan je dat al helemaal vergeten).
              De enige doorstroomboiler die misschien nog zin heeft, dat is er zo eentje van 3,5KW om je handen te wassen, of voor de afwasbak, maar dan moet je al heel veel geduld hebben voor de afwasbak volgelopen is.
              Voor een douche zal je er niet veel plezier aan beleven, iemand die nog wat haar op zijn hoofd heeft zal het moeilijk krijgen om de shampoo uit te spoelen met 1,5 - 2 liter per minuut (dat was al een probleem met de 5L/min gasboiler die ik ooit heb gehad in een vorige woning).
              Wat een gewone elektrische boiler betreft (voorraadboiler dus), die weet ook niet of er andere verbruikers ingeschakeld zijn op het ogenblik dat de thermostaat moet inschakelen.
              Die schakelt niet alleen in terwijl je warm water aan het gebruiken bent, want om het vat op temperatuur te houden zal die tijdens de dag verschillende keren inschakelen om de warmteverliezen op te vangen.
              Als je dan per ongeluk net aan het koken bent (elektrisch), of je zet de wasmachine aan (of eerder welke andere verbruiker die een groot vermogen nodig heeft), dan tel het het vermogen van de boiler + al het andere vermogen dat er op dat ogenblik in de woning wordt verbruikt samen, en dan kom je al snel op een hoger capaciteitstarief terecht.

              Het capaciteitstarief moet je niet maandelijks betalen, dat wordt per jaar berekend aan de hand van het gemiddelde van de hoogste pieken per kwartier per maand.
              Je telt dus voor de jaarlijkse afrekening al die maandpieken samen, en je deelt die door 12, dan heb je het gemiddelde waarop je zal moeten betalen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

                Er wordt meer en meer gesproken over het beruchte capaciteitstarief, maar ik lees her en der, dat, als je zelfs elke maand een maandpiek hebt van 4 kW, je dan op jaarbasis gemiddeld 161,60 euro (exclusief btw) aan capaciteitstarief zal betalen, of laat ons afronden 170 euro/jaar BTW in (!?)
                Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als dit cijfer zou kloppen.... je moet eens één keer per jaar met een viertal personen op restaurant gaan, dan ga je niet veel eten voor 170 euro.
                En ik denk dat de meeste mensen meer dan één keer per jaar op restaurant gaan .
                Maar nogmaals, ik zie misschien iets over het hoofd, dan zijn alle bijkomende inlichtingen welkom.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

                  Goed dat je dit zo nuchter opvat. Bovendien zijn ter compensatie de distributietarieven verminderd wat voor een gemiddeld gebruik zelfs geen prijsverhoging zou veroorzaken.
                  Maar elke kW piek kost ongeveer €40/jaar, met de aangehaalde vermogens voor doorstromers gaat dat wel ettelijke honderden kosten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke platte of compacte of gorizontale boiler 75-80L en hoeveel Watt?

                    Ja ik heb idd een 3-fastig stopcontact nog van de vorige huurders, maar erna hadden zij een 150L boiler gezet en wordt niet meer gebruikt.
                    Zie https://ibb.co/ysBc81Q

                    Zal toch voor een smart boiler gaan van 80-100L (buurman raad 100L aan voor 2 personen, ondanks dat men online zegt 50-75L voldoende).
                    Ben meestal 1 week thuis en 1 week niet thuis, dan zet ik die smart boiler via Wifi 1 week uit.
                    Zal enkel nog eens kijken welke de meest compact is, de diepte mag zeker niet meer dan 50cm zijn, want wordt met kastdeurtjes in de muur weggewerkt met inbouwkastje/planken eronder.

                    Comment

                    Working...
                    X