Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe D850 of Z7ii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe D850 of Z7ii

    Ik ben aan een upgrade voor mijn D800 toe.
    Ik dacht er aan om een nieuwe D850 te kopen .
    Vrienden raden mij aan om over te stappen naar de Z versie
    De Z7ii kost ongeveer dezelfde als de D850 , maar lijkt mij klein en niet erg handig met grote lenzen
    Ik heb ook de Z9 vastgehad, heeft ongeveer hetzelfde volume als de D850 maar met zijn 5000€ kostprijs niet echt haalbaar
    Daarnaast kost de 70-200mm z lens ook nog eens 2200€
    Ik heb een 5tal top lenzen van Nikon voor mijn D800, je kan de FF lenzen verder gebruiken mbv een adapter, maar wat win je er dan mee om over te stappen naar een Z body
    Ik had gelezen dat je met een Z body , en een FF D lens met adapter (vb 70-200 2.8) geen autofocus meer hebt maar dat lijkt niet te kloppen.
    Voor de jongere generatie fotografen is de Z waarschijnlijk wel te overwegen, het lijkt de toekomst, maar de oudere generatie fotografen waar ik toe behoor, is het wel verstandig om nu nog over te stappen?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Nieuwe D850 of Z7ii

    Hangt er gewoon nog van af hoe lang je nog dergelijke camera zal gebruiken.....

    Verschil tussen d800 en d850 is erg groot (op alle gebied),
    heb die overstap ook gemaakt nl
    Heb nu de Z7ii aangeschaft, in de beelden zul je niks v verschil merken, maar hij fotografeert veeel stiller mechanisch, elektronische sluiter hoor je totaal niet uitt
    Fotograferen in liveview gaat even snel dan zoeker, dat was een grote plus voor mij

    Mocht ikzelf bvb 70jaar zijn, ik zou niet meer overstappen, goedkoper qua lenzen én quasi zelfde bediening

    Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe D850 of Z7ii

      Bedankt Bulke41
      Ik denk dat ik de juiste beslissing genomen heb, gisteren D850 besteld vandaag thuis geleverd
      Ben ondertussen 70+ hoop er nog een aantal jaren van te kunnen genieten. Filmen doe ik niet met de camera. Live view kan interessant zijn , maar gebruik ik niet echt veel.
      Mijn passie zijn vooral portret / studio

      Bij de camera zijn 2 kabel beugeltjes geleverd, eentje met een schroefje, dat kan ik monteren, voor de usb3 kabel
      Maar dat 2de beugeltje?? geen idee waar dit te monteren, er staat ook niets van in de handleiding
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe D850 of Z7ii

        Beugeltjes ken ik niks van, maar bvb de d850 was de eerste om in liveview 100% stil te kunnen werken (elektronische sluiter)
        Mss iets wat je minder zal gebruiken idd


        Natuurlijk is de d850 ook een ferm ideaal studio apparaat ;-)


        Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
        Last edited by bulke41; 19 april 2023, 16:48.
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe D850 of Z7ii

          Ik ben onlangs het slachtoffer geworden van een diefstal van mijn gerief. Nikon D850 en 3 goede lenzen.
          Een moment om na te denken of ik nu zou overstappen naar de Z serie of terug een D850 kopen.
          Gelet op de specificaties voldeed enkel een Z9 om het verschil te maken, maar het gewicht en vooral de kostprijs kon ik niet verantwoorden.
          Na een tijdje wikken en wegen toch terug een D850 gekocht; heb het mij niet beklaagd.
          Ik heb genoeg om nog jaren van te genieten.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe D850 of Z7ii

            Eerste evaluaties gemaakt, ik dacht dat mijn D800 super scherpe foto's maakte, maar de D850 is nog een categorie beter.
            Wat wel erg opvalt is het verschil in scherpte tussen de stand "standaard" en de stand "portret" , niet verwonderlijk, portret hoeft niet zo scherp te zijn maar toch, erg opvallend
            Nog steeds geen idee waar dat 2de plastiek kabel ontlastingsbeugeltje in past
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe D850 of Z7ii

              De 850 is een beest van een toestel.
              Als ik in de studio werk grijp ik altijd naar de 850 met een goeie oude vertrouwde zoeker in plaats van de spiegelloze toestellen.
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                Ik begrijp niet hoe iemand nu nog een DSLR wil kopen. Als je een nieuwe auto gaat kopen, koop je toch ook geen model van enkele jaren terug of wel? Bijna alles op een moderne spiegeloze camera is beter, makkelijker en sneller. Zo is elke wijziging, die je aanbrengt aan je instellingen, onmiddellijk zichtbaar in je kijker (Electronic View Finder) of op je schermpje. Bij een DSLR moet je steevast goed je lichtmeter in de gaten houden. Op het ondertussen uitstekende beeld, dat je door de zoeker (EVF) ziet, kan je indien gewenst, tijdens het fotograferen je histogram weergeven, zebra strepen en/of blinkies om je te verwittigen voor over-of onderbelichting. Dat kan allemaal apart, tezamen of uitgeschakeld, zoals je het zelf wil. Zoals gezegd het beeld in de zoeker, geeft zelf al prima weer hoe de foto er zal komen uitzien, niet zoals bij een DSLR. De autofocus dekt meer dan 90 procent van de sensor en bij sommige merken 100 procent. Het aantal focuspunten gaat van 750 tot 5000 naargelang het merk. De beste DSLR haalt er 160 geconcentreerd in het midden via een aparte sensor. Een prima DSLR haalt 10 frames per seconde, een top DSLM 30 tot 40. Bijna elke knop op de camera van een topmerk DSLM kan je aanpassen om je het leven makkelijker te maken en niet steeds instellingen opnieuw te moeten doen. Als ik buiten portretten ga doen, gaat mijn camera op nr. 1 (drie keuzenummers bij mijn camera), ga ik BIF doen gaat hij op 2 en bij landschap uit de hand op 3. Telkens als ik er de lens op zet voor één van die activiteiten, gaat hij op één van die nummers en staan de basisinstellingen correct. Die basisinstellingen wijzig ik in een oogwenk omdat je met één druk op een zelfgekozen knop achter op je camera een groep van tot 11andere instellingen kan oproepen voor een gewijzigde situatie. Het volstaat, die knop los te laten om terug bij je ingestelde basisopstellingen te zijn. Bij gebruik van heel, oude analoge manuele lenzen van diverse merken op je DSLM via adaptertjes van nauwelijks 30 EUR kan je bij het manueel scherpstellen genieten van dingen als focus peaking (het in een zelfgekozen kleur laten weergeven van alles wat in focus is) of focus magnifying (het in stappen tot 10 of 12 maal - merk gebonden - digitaal uitvergroten van je onderwerp. Het gebruik van oude, analoge merken kan veel makkelijker op een DSLM door de kleine focal -flange distance (de afstand van de sensor tot de flens) er is immers geen spiegel meer. Het spreekt ook voor zich dat deze genoemde functies, niet aanwezig op een DSLR, ook zeer handig zijn bij manueel scherpstellen met je moderne lenzen zoals bij macro of landschapsfotografie. Op gebied van video is het verschil zo mogelijk nog groter. Ware het nu dat je die ouderwetse camera met een overigens, prima sensor van Sony super goedkoop zou kunnen kopen, dan was de aankoop nog te begrijpen. Maar helaas pindakaas, ze blijven sommige van die dingen superduur verkopen. Om te eindigen met wat ik begon, je koopt het model van enkele jaren terug zonder accessoires, voor de prijs van een nieuw model, boordevol accessoires. Voor mij totaal onbegrijpelijk. Moeilijk? Ik ben 67 en elk knopje op mijn DSLM-toestel staat ingesteld zoals ik het wil, daar is alleen wat gezond verstand voor nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                  Ik was nog een paar dingen vergeten omdat ik ze ondertussen al zo gewend ben. De autofocus van een nieuwe DSLM zoals de Z7 ll er zeker eentje is, herkend gezichten, focust indien gewenst op het linker- of rechteroog van een mens, focust op de ogen van dieren, van vogels. Mijn eigen DSLM doet daar nog insecten, vliegtuigen, boten, auto's en treinen bij. Je kan er ook gebruik maken van gezichts registratie. Je neemt bijvoorbeeld gauw een foto van de bruid, steekt de functie onder een knop en drukt die knop desgewenst in bij het focussen op een groep, tijdens het huwelijksfeest. Resultaat: de bruid zal altijd in focus zijn, als jij dat wil. Het vermogen om hoog tot zeer hoog in de ISO te gaan van de nieuwste sensoren in DSLM camera's is gewoon niet te geloven. Een ISO van 12.800 is geen probleem. Voor macro fotografie en landschapsfotografie kan je bij vele modellen beroep doen op focusstacking......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                    Ik was nog een paar dingen vergeten omdat ik ze ondertussen al zo gewend ben.
                    ...
                    Je somt allemaal dingen op die een goed fotograaf niet nodig heeft.

                    Ik zou je graag eens een technische camera in de handen duwen en dan eens opnieuw praten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                      Het gaat niet over een goed fotograaf-trouwens wat is dat- het gaat om iemand, die raad vraagt of hij nog een DSLR zou kopen voor ongeveer dezelfde prijs als een moderne DSLM. In dat geval, zeg ik dat ik niet begrijp dat je daar nog zoveel geld wil aan geven, terwijl het andere toestel tien keer meer dingen kan. Je moet die dingen niet gebruiken als je dat niet wil, maar je hebt ze wel ter beschikking en voor dezelfde prijs als het oude systeem. Wat is een technische camera buurman? In een Zll van Nikon zit veel meer techniek dan in de oude DSLR Nikon. Waarom weer direct op de man spelen? Kom met degelijke argumenten, waarom hier die man geadviseerd werd om die, voor mij, verkeerde keuze te maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                        Wat is een technische camera buurman
                        Dat zegt genoeg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                          En hier hebben we weer eentje, die geen zinnig antwoord kan geven en wil scoren met een one liner. Wat een trieste bende

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                            @Cram1956
                            1. Misschien verstandig niet te reageren op post als die van Johan G
                            2. Ik ben van mening dat je het dilemma van de TS niet helemaal in de smiezen hebt, en je daardoor her en der wat zaken over de schreef trekt.

                            Alles wat jij van DSLM aan "pro's" aanhaalt, zal misschien 2% passen in het gedachtengoed van de TS.(?)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe D850 of Z7ii

                              Ik heb momenteel 2 D810 camera's en doe vooral sporten. Ook heb ik de compacte sony alfa (A5100 en A6000 met EVF) Ik ben al maanden/jaren aan het bezinnen of mijn voglende de Z7II of D850 zou worden. Ik denk dat het vooral persoonlijke smaak is. Even de voor en nadelen:

                              - Auto focus:
                              De D850 heeft 150-tal focuspunten en is zeer goed, zeker al beter dan de D800/810 met 50-tal scherpstelpunten. Echter, de Z7II heeft een fenomenale autofocus, pak sneller er accurater.

                              - Gewicht:
                              Niet onbelangrijk voor mij: de D810 met 24-70 en flits weegt meer dan 2kg. De Z7II is ongeveer 250gram minder, de lensen ook (omdat er geen VR in zit). Totaal scheelt dit een halve kilo met lens en flits. Niet ongebalangrijk als je steeds rugpijn krijgt dan camera's rond te zeulen

                              - Ingebouwde lensstabilisatie:
                              De Z7II heeft ingebouwde lensstabilisatie, dat wil zeggen dat elke lens die je aansluit, direct profiteert van VR. En ook (volgens reviews) ietsje beter dan de VR die in lensen ingebouwd zit voor DSLR

                              - Batterij
                              D850 batterij gaat veel langer mee dan Z7II. Dat is vooral omdat de Z7II constant stroom nodig heeft voor een scherm (EVF of LCD) aan te sturen vermoed ik

                              -EVF (Electronic ViewFinder) vs spiegel door de lens.
                              Persoonlijk heb ik lang proberen wennen aan een EVF, en onder normale omstandigheden werkt dit prettig. Met mijn sony alfa's merk ik wel in heel zonnige ruimtes met veel tegenlicht dat ik op het scherm niet altijd zie wat er gebeurd. Bij dansshows die beginnen in het duister of met speciale kleuren, zie ik op EVF ook niet altijd wat er aan het gebeuren is. Ik vind het gewoon fantastisch om via een spiegel via je lens te kunnen kijken, je oog past zelf wel aan aan tegenlicht, net alsof je gewoon aan het kijken bent. Voor mij persoonlijk is de EVF echt een nadeel. Ook heb ik mezelf geleerd om met 2 ogen te kijken: eentje door de lens, de andere naar wat er echt kijkt om zo echt geconcentreerd kunnen zoeken naar de juiste moment om af te drukken (ik ben niet iemand die gewoon 9 foto's per seconde trekt en achteraf wel zal zien - ik probeer op die moment zelf de juiste moment te zoeken en verplicht je je zelf om de sport te leren apprecieren en te kijken).

                              Na lang beraden, ga ik voor de D850 gaan. De kennis die ik heb in raw bewerking, het gevoel van de D800/D810 dat ik die ken als mijn derde oog en het feit dat de batterij langer meegaat en ik door een spiegel kan kijken, zijn voor mij een meerwaarde. Het extra gewicht van de D850 en het 'slechtere' autofocus systeem neem ik er maar bij. En ook kan ik zo nog even verder met mijn oude lenzen :-)
                              Last edited by B-BOB; 5 mei 2023, 12:38.

                              Comment

                              Working...
                              X