Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van crop naar fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van crop naar fullframe

    Mijn 550d is 11 jaar oud.
    Na duizenden en duizenden foto's ben ik er altijd tevreden over geweest. (volgens mij ben ik RUIM over de aangegeven shuttercounts :-) )

    Ik overweeg het om over te stappen naar een fullframe camera om te fotograferen in mindere lichtomstandigheden. Vanwege het budget (prioriteiten :-( ) zal het maar max een tweedehands 5d mark iii zijn.

    Ik heb nog nooit full-frame gefotografeerd en vraag mij af als er echt een wezenlijk verschil is, versusreviews vind ik veel, maar dit zijn enkel technische specificaties.
    Ik zou graag eens foto's zien gemaakt met de verschillende toestellen in dezelfde lichtomstandigheden met dezelfde objectieven.

    Mijn meestgebruikte objectieven:

    - Canon ef-s 18-135 f3,5-5,6
    - Canon ef-s 50mm f1.8
    - Canon ef 24-70 f4.0
    - Canon 70-200 f2.8 IS mkII
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: van crop naar fullframe

    De tijden dat FF een opmerkelijk voordeel was in moeilijk licht is ook al weer ver achter ons.
    Tegenwoordig is crop meer in trek net omdat ze even goed presteren als ff.
    Zeker inzake ruis.

    Het enige verschil is nog te vinden in de beeldvorming.
    Als je nu zeer tevreden bent met crop dan moet je al met argumenten komen waar ff je net voordeel zal bieden of het verschil gaat maken.
    Hangt voor een groot deel af van wat uw onderwerpen zijn.

    Als ik het zo kort door de bocht lees dan zou ik je eerder de aankoop van een 90D aanbevelen.
    Dan heb je een upgrade in tijd, een upgrade in level en het voordeel dat je geen nieuwe lenzen moet kopen.

    Comment


    • #3
      Re: van crop naar fullframe

      FF heeft heel wat voordelen, hoe dan ook je hebt ongeveer 1 stop winst wat lichtgevoeligheid betreft.
      Heeft meestal meer pixels wat resulteert in meer detail en je kan FF ook in crop mode gebruiken.
      46mp FF zal nog altijd rond de 20mp in crop mode geven.
      In FF mode heb je een kleinere scherpte diepte wat voor bepaalde toepassingen zoals bvb portret mooiere beelden ka opleveren.

      Wat is het nadeel van FF: duurder, en minder compact.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: van crop naar fullframe

        Dat een apsc sensor even goed is als een FF,dat vind ik toch wel wat kort door de bocht.Zo heeft bv. de Sony A7rIV toch wel zo wat 61 mp.Ik weet geen enkel apsc toestel met 61 mp.

        Comment


        • #5
          Re: van crop naar fullframe

          Hou er ook rekening mee dat je geen EF-s lenzen kunt meenemen naar een full-frame. Voorts twijfel ik eraan of die 50mm wel degelijk een EF-s lens is.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: van crop naar fullframe

            Volledig akkoord met @buurmanBert over de kwaliteiten van een crop tov FF, enkel mis ik een duidelijke lijn vanwege Canon.

            Ik zou zelf geen cent meer geven voor een nieuwe DSLR, dit tijdperk is afgesloten.
            Maar je kan alle EF-S en EF lenzen perfect blijven gebruiken op mirrorless toestellen (zowel crop als FF trouwens).

            De R7 werd zeer lovend onthaald, en nu is er de R50 die waarschijnlijk beter bij de vroegere camera van TS zal aansluiten.

            Comment


            • #7
              Re: van crop naar fullframe

              Ik dacht dat ik nu makkelijk een knoop ging kunnen doorhakken, maar het is een dubbele geworden :-(
              De argumenten van andere toestellen kan ik in meegaan, maar het prijskaartje is ook telkens hoger en hoger ...

              @LesC ... je hebt helemaal gelijk. De 50mm is een EF
              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

              Comment


              • #8
                Re: van crop naar fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                De tijden dat FF een opmerkelijk voordeel was in moeilijk licht is ook al weer ver achter ons.
                Tegenwoordig is crop meer in trek net omdat ze even goed presteren als ff.
                Zeker inzake ruis.
                Meen je dit echt?
                Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: van crop naar fullframe

                  Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                  Meen je dit echt?
                  Ik las de boodschap eerder dat TS voor zichzelf moet uitmaken hoe dikwijls hij in situaties zal terechtkomen waar de hogere kostprijs van FF te rechtvaardigen is .
                  Alhoewel Canon met de R reeks de stap kleiner heeft maakt.
                  Vooral door de prijs van croplenzen te verhogen, voor zover er nog veel zullen uitkomen.
                  Stilaan zal wie nog een echte fotocamera gebruikt naar FF geduwd worden, daar is meer te verdienen (het gaat trouwens waanzinnig goed met Canon).

                  Tegen smartphones valt niet te concurreren.
                  Last edited by palombian; 18 april 2023, 16:30.

                  Comment


                  • #10
                    Re: van crop naar fullframe

                    Ik bekijk FF momenteel 2dehands en is een stuk goedkoper dan een 90D ...
                    Ben altijd tevreden geweest met mijn 550D maar zei altijd dat als hij 'op' begint te raken mij wel wil verbeteren.
                    Het nieuwste van het nieuwste hoeft zeker niet :-)
                    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: van crop naar fullframe

                      Desnoods een beetje doorsparen nog.
                      De 90D is erg gunstig geprijsd.
                      Nu kan je tweedehands ook gemakkelijk een toestel vinden zoals de 5D mark 3. Die is FF en heeft zo zijn voordelen omdat die meer professioneel is maar op ruis zal die onderdoen voor de 90D.

                      Comment


                      • #12
                        Re: van crop naar fullframe

                        Er zijn misschien mensen die geen verschil zien in de output van FF ten opzichte van aps-c, maar het verschil is er wel degelijk...

                        In de DxO-mark top 50 is aps-c zowat onvindbaar.



                        Het verschil was voor mij gewoonlijk trouwens ook vrij duidelijk, zowel 10-15 jaar geleden (met a700 vs. a900) als recenter (met a6300 vs. A7 II, A7R II, A7R III of A7 IV).
                        Last edited by K-2; 19 april 2023, 15:36.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: van crop naar fullframe

                          Maak je foto's met testrapporten of met een fototoestel ?

                          Ik heb zowel een 32mpx crop als een 45mpx FF. Uiteraard gaat deze laatste hoger in de ISO maar hoeveel keer heb je dat echt nodig ?
                          Bovendien doen de huidige nabewerkingsprogramma's wonderen.

                          Als je aan de verleiding van mirrorless kan weerstaan zijn er nu zeer goede DSLR's (vooral in crop maar ook FF) te vinden aan interessante prijzen. Kapot gaan ze niet gauw.
                          Ga dan wel voor de betere modellen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: van crop naar fullframe

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Maak je foto's met testrapporten of met een fototoestel ?

                            Ik heb zowel een 32mpx crop als een 45mpx FF. Uiteraard gaat deze laatste hoger in de ISO maar hoeveel keer heb je dat echt nodig ?
                            Bovendien doen de huidige nabewerkingsprogramma's wonderen.

                            Als je aan de verleiding van mirrorless kan weerstaan zijn er nu zeer goede DSLR's (vooral in crop maar ook FF) te vinden aan interessante prijzen. Kapot gaan ze niet gauw.
                            Ga dan wel voor de betere modellen.
                            Treed ik volmondig bij.
                            Vroeger kon je een vergroting van een 5D toestel een mooie vergroting afprinten, bij een crop zag je al ruis optreden.
                            Ik heb dus de Canon 5D gehad (een echte stofzuiger was dat, je kon niet van lens veranderen of de sensor zat vol stof) en later heb ik de 5D III gehad.
                            Nu zie je in mijn handtekening wat ik ongeveer heb.
                            De Canon 90D vind ik een fijn toestel en de Fujifilm X-T4 wellicht nog net een tikkeltje handiger.
                            Mijn 90D is in elk geval beter dan mijn 5D III en de X-T4 is dat ook.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: van crop naar fullframe

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Maak je foto's met testrapporten of met een fototoestel ?

                              Ik heb zowel een 32mpx crop als een 45mpx FF. Uiteraard gaat deze laatste hoger in de ISO maar hoeveel keer heb je dat echt nodig ?
                              Bovendien doen de huidige nabewerkingsprogramma's wonderen.

                              Als je aan de verleiding van mirrorless kan weerstaan zijn er nu zeer goede DSLR's (vooral in crop maar ook FF) te vinden aan interessante prijzen. Kapot gaan ze niet gauw.
                              Ga dan wel voor de betere modellen.
                              Ik neem foto's met een fototoestel en niet met een laptop.
                              Ik doe niet aan nabewerking en wil het meteen goed. Trouwens, gemis aan dynamisch bereik bv. kan je in nabewerking niets mee: uitgebrand wit of vlak zwart is wat het is...

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X