Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw

    Beste,

    Ik heb een COOLPIX P1000 van Nikon en telkens ik een foto neem in een raw bestand komt er in de vier hoeken van de foto een zwarte ronding en is de foto een beetje vervormd.
    Moet ik dat telkens wegwerken in lightroom of ligt dat aan mijn toestel?

    Mvg

  • #2
    Re: Raw

    Een RAW bestand komt zo goed als onbewerkt uit de camera, een jpeg kan in de camera zelf al bewerkt (geoptimaliseerd) zijn.
    De vignettering (donkere hoeken), ruis en vervorming kunnen dus al weggewerkt zijn bij de jpeg, bij een RAW bestand zal je dat zelf moeten aanpassen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Raw

      best eens een vb online plaatsen hier.

      Comment


      • #4
        Re: Raw

        Oorspronkelijk geplaatst door kylian Bekijk bericht
        Beste,

        Ik heb een COOLPIX P1000 van Nikon en telkens ik een foto neem in een raw bestand komt er in de vier hoeken van de foto een zwarte ronding en is de foto een beetje vervormd.
        Moet ik dat telkens wegwerken in lightroom of ligt dat aan mijn toestel?

        Mvg
        Waarschijnlijk is de lens van die P1000 zodanig optisch onderontwikkeld, dat je niet verondersteld wordt om met die camera in raw te werken, of toch niet met een raw convertor die geen lensprofile heeft voor de P1000. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten steeds meer softwarematige correcties voor het wegwerken van allerlei optische tekortkomingen, dat is namelijk makkelijker en goedkoper (voor hen) dan een deftige lens ontwikkelen.
        Dit is vooral bij breedhoeklenzen, goedkopere kitlenzen en superzooms het geval.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Raw

          Misschien kan je ons vertellen met welke RAW-converter jij werkt. Als je met Light Room werkt (LR) dan kan je, als de lens van jouw Coolpix 1000 niet ondersteund wordt in de lensprofielen, zelf een lensprofiel maken, zodat je niet telkens opnieuw hetzelfde werk moet doen. Hoe je dit doet kan je vinden op het net.
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Raw

            Bedankt voor de nuttige informatie

            Comment

            Working...
            X