Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagteken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Vraagteken

    Zo wordt die ook genoemd

    Messier object nr 51 of M51 te vinden achteraan het steeltje van het steelpannetje in de Grote Beer.
    Dit zijn twee sterrenstelsels die meer dan 25 miljoen jaar geleden elkaar zijn beginnen opeten, afstand tot de aarde is ongeveer 25 miljoen lichtjaar.

    Bij ieder "botsing" vormt er zich een spiraalarm en noemt men dergelijk sterrenstelsel een spiraalsterrenstelsel.

    Het is één van de klassiekers, en het blijft fun om deze te fotograferen, ondertussen is die al een keer of vijf voor de camera gepasseerd, telkens met iets betere resultaten (allé ja, vind ik toch )


    Integratie van bijna 6 uur, totaal 356 beelden van 1 minuut sluitertijd.

    Gear:
    SW Quattro 250 Newton spiegeltelescoop (f/4)
    ZWO ASI 294 MC PRO
    Optolong IR-UV cut filter
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Vraagteken

    Mooi resultaat Rudy
    Frappant dat je deze zo goed hebt kunnen vastleggen met enkel een uv-ir filter bij bijna volle maan
    Meestal mis je bij een te volle maan redelijk wat contrast in de opnames, dus knappe bewerking hoor

    Hier bij ons waren de zogezegde heldere nachten steeds bewolkt, wat een slecht voorjaar is het voor astro, heb ik nog niet meegemaakt dat het zo erg is.
    Ik heb welgeteld drie heldere nachten gehad dit jaar dat het de moeite was om het materiaal buiten te zetten.
    En zo te zien hangt er ook weer voor vannacht hier bij ons een zware wolkenband, weeral eens ...

    En blijkbaar gaat vanaf morgen het weer wederom totaal omslaan naar regen en zware bewolking
    Als het zo doorgaat dan heb ik mijn telescoop voor "galaxy season" niet meer nodig dit jaar, dan kan die weer aan de kant voor de planeten

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Vraagteken

      Mooi beeld. Als ik het goed begrijp, is dit dus de eerste fase van het samensmelten. Of bedoel je dat dit op dit beeld al 25 miljoen jaar bezig us?

      Comment


      • #4
        Re: Vraagteken

        Heel boeiend om ook je verhaal te mogen/kunnen lezen over deze mooie opname...

        Groeten
        Freddy
        https://fredor2.wixsite.com/my-site

        Comment


        • #5
          Re: Vraagteken

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Mooi resultaat Rudy
          Frappant dat je deze zo goed hebt kunnen vastleggen met enkel een uv-ir filter bij bijna volle maan
          Meestal mis je bij een te volle maan redelijk wat contrast in de opnames, dus knappe bewerking hoor
          Ik was aangenaam verrast toen ik het lineaire beeld uittrok in PixInsight.
          De Newt is nu perfect gecollimeerd, heeft wat voeten in de aarde gehad om dit zo af te stellen in tegenstelling tot vorig jaar, zijn de prestaties er nu wel.
          De Skywatcher Quattro is een f/4 met een 25cm spiegel, die haalt op korte tijd redelijk wat data binnen en ook tot mijn verbazing haalt die heel wat detail bij volle maan.
          Een Quattro is geen gewone Newton, er zijn wat aanpassingen gemaakt om de beeldkwaliteit op te krikken.

          En ja het weer weer hé, pfff. Dacht een Cassegrain 2450mm bij te kopen, maar met het schitterende weer van de laatste maaaaanden zit dat plan in de vriezer.

          Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
          Mooi beeld. Als ik het goed begrijp, is dit dus de eerste fase van het samensmelten. Of bedoel je dat dit op dit beeld al 25 miljoen jaar bezig us?
          Op dit beeld is de samensmelting al volop bezig, de materie van het kleinste sterrenstelsel zit al bijna helemaal rond het grotere.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagteken

            Ongelooflijk wat je in beeld kunt zetten!
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

            Comment


            • #7
              Re: Vraagteken

              Zeer mooie ruimteslak en ik denk dat ze een extra slakje aan 't baren is ... sorry voor mijn fantasie
              Schitterend beeld in elk geval !
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Vraagteken

                weeral een schitterend beeld uit onze tijdmachine

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagteken

                  Dank je voor de reacties, nu weer voor een paar weken onder de wolken
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment

                  Working...
                  X