Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tap in gat in band nu verboden voor keuring en enkel vulkanisering van binnenuit ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tap in gat in band nu verboden voor keuring en enkel vulkanisering van binnenuit ?

    Vandaag in een nagel gereden, had nog een All-Express setje om zelf een tap te steken, met het ene deel een groter gat in geschroefd,
    met het 2e deel ging het niet echt goed om het kauwgom achtige strookje erin te duwen en het handvat kraakte dan nog af toen ik er met mijn voet meer kracht wou op zetten.

    Ging naar de garagist die vorige keer een tap stak, hij had niet echt tijd en zei dat dit niet meer mag van keuring en verwees mij naar een andere garage.
    Daar zouden ze dit doen met een "champignon" maw vulkanisering van binnenuit.

    Had een stukje op halfzachte band gereden en ze zeiden band niet meer goed, er zat wat zwart vuil in van mijn velg toonde hij.
    Hij had nog 2 occasie Michelins voor €60 voor beiden met nog diepe groeven, die even goed zouden zijn als nieuwe Uniroyals en nog 2j zouden meegaan zei hij en goed voor de keuring, dus die erop gezet.

    Doen ze dit niet meer die taps ?
    Zijn er mensen die ook zelf een setje op zak hebben en lukt dit goed bij een platte band ?
    Zou nog mijn reserveband in de koffer steken van de andere achterste zonder gat, neemt wel steeds extra plaats in.

  • #2
    Re: Tap in gat in band nu verboden voor keuring en enkel vulkanisering van binnenuit

    Ik rij al bijna 20 jaar zonder reservewiel heb mijzelf (en anderen) al meerdere keren met een tap gedepanneerd, maar een definitieve herstelling gebeurd inderdaad met een champignon.
    Het is in elk geval beter dan zo'n bus met vloeibare rubber want dat verknoeit je band voorgoed - alhoewel het serieus grote gaten althans tijdelijk kan dichtmaken.

    Dat je via-via aan die taps moet geraken zegt al genoeg. Eens je weet hoe het moet - en er op tijd bij bent natuurlijk - is het helemaal niet moeilijk.
    Het zou me verwonderen dat ze het op de keuring gaan zien als je band voor de rest nog goed is.
    Het is tenslotte je eigen verantwoordelijkheid.
    Last edited by palombian; 28 maart 2023, 21:13. Reden: zinswending

    Comment


    • #3
      Tap in gat in band nu verboden voor keuring en enkel vulkanisering van binnenuit ?

      Die taps dat je zelf kan zetten zijn eerder voor een “tijdelijke” herstelling onderweg en niet voor een permanente herstelling.
      Ze zijn ook nog overal vlot verkrijgbaar trouwens.
      Bandencentrales of garages mogen die in principe niet meer gebruiken, enkel de champignons zijn nog toegelaten (afhankelijk van de plaats).
      Dat klevend schuim is een miserie, dat krijg je nooit meer uit je band en zelfs je velg zit er vol mee.
      Zelf neem ik altijd een mini compressor mee op 12V, meestal kunt ge daarmee uw plan trekken om thuis te geraken want met een nagel of schroef in de band gaat die meestal maar heel stil af zolang men de nagel of schroef niet verwijdert.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Tap in gat in band nu verboden voor keuring en enkel vulkanisering van binnenuit

        Als je uw tap er niet goed inkrijgt is het omdat je het gat niet genoeg vergroot hebt met de rasp die er bij zit. Dus het gat groter maken en dan goed duwen en de tap gaat er vlot in. Of het mag van de keuring weet ik niet maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Tap in gat in band nu verboden voor keuring en enkel vulkanisering van binnenuit

          Vorige week zaterdag een "plug" in de band gekregen van de ANWB Wegenwacht
          Met de opmerking om er zo snel mogelijk mee naar de bandenhandel te gaan om de binnenkant te laten controleren en van binnen uit te laten repareren...indien mogelijk..

          Comment

          Working...
          X