Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peren rotten aan de bomen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Peren rotten aan de bomen

    Ik heb hier een paar perenbomen staan en sedert een drietal jaar worden de peren rot terwijl ze nog aan de boom staan. Het rotten begint aan het steeljte en gaat verder tot de peren volledig rot zijn.

    Nu lees ik hier en daar dat een schimmel hiervan de oorzaak zou zijn, nl. moniliose/vruchtrot.

    Nu zou ik de bomen en de grond er rond willen 'ontsmetten' door er een mengeling van van 10 gram kopersulfaat en 20 gram calciumhydroxide per liter water op te spuiten.

    Iemand die dit probleem kent en deze of een eventuele andere behandeling er voor kan aanraden ?

  • #2
    Re: Peren rotten aan de bomen

    Al eens bij Aveve gevraagd? We zijn daar ook goed geholpen geweest voor de druivelaar.

    Comment


    • #3
      Re: Peren rotten aan de bomen

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Al eens bij Aveve gevraagd? We zijn daar ook goed geholpen geweest voor de druivelaar.
      Was het eerste wat ik gedaan heb toen ik die rot voor het eerst vaststelde. Daar hebben ze me middel tegen 'perenroest' aanbevolen, en ook iets om de stammen wit te 'kalken'.
      Ik heb dit gedaan, maar er was geen verbetering.
      Daarom heb ik het aan onze tuinder (die hier elk jaar alles komt snoeien) gevraagd, en die wist me te vertellen dat hetgeen ik gedaan had enkel goed was tegen insecten, maar niet tegen die moniliose.
      Hij opperde zelfs dat die moniliose heel moeilijk weg te krijgen of te bestrijden is.

      Dan heeft hij mij aangeraden die kopersulfaat/calciumhydroxide mengeling eens te proberen, maar ik zou dit maar om de paar jaar mogen toepassen... daarom ben ik een beetje bang dat dit goedje voor andere zaken schadelijk is.
      Daarom mijn vraag of iemand deze mengeling of één van beide produkten reeds heeft toegepast.
      Ik zal het eerstdaags moeten uitvoeren want de bomen hebben reeds dikke botten, en vanaf de bloei zou je het ook niet meer mogen toepassen... straf spul denk ik dan .

      Comment


      • #4
        Re: Peren rotten aan de bomen

        Die giftigheid valt nog wel mee hoor. Die koper(II)sulfaat werkt anti-schimmel. Wordt ook in zwembaden gedaan tegen algen, het zit (zat ?) zelfs in varkensmeel.
        Wat de juiste rol is van calciumhydroxide weet ik niet, maar het mengsel is gekend onder bordelese pap. Ik denk dat het zelfs toegelaten is in de bio-druiventeelt.

        Comment


        • #5
          Re: Peren rotten aan de bomen

          Probeer deze eens te contacteren.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Peren rotten aan de bomen

            Als het echt monilia schimmel is dan kan je dat duidelijk zien aan de vruchten. Hier staan duidelijke foto's : https://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Z...schimmel-fruithttps://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Z...schimmel-fruit

            Ik heb het ooit op een Victoria pruimenboom gehad en uiteindelijk hem moeten verwijderen. Pruimenbomen zijn nl nogal vatbaar voor dit soort schimmel.
            Je zal kort op de bal moeten spelen om te vermijden dat schimmelsporen zich verspreiden.

            Comment


            • #7
              Re: Peren rotten aan de bomen

              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Als het echt monilia schimmel is dan kan je dat duidelijk zien aan de vruchten. Hier staan duidelijke foto's : https://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Z...schimmel-fruithttps://www.fruitpluktuin.nl/fruit./Ziekten/schimmel-fruit

              Ik heb het ooit op een Victoria pruimenboom gehad en uiteindelijk hem moeten verwijderen. Pruimenbomen zijn nl nogal vatbaar voor dit soort schimmel.
              Je zal kort op de bal moeten spelen om te vermijden dat schimmelsporen zich verspreiden.
              Ik heb eens foto's opgezocht hoe het bij mij is en op deze website zie je iets naar onder 'fotogalerij monilia-rot'
              Wel de derde foto van de bovenste rij is zoals het bij mij altijd begint, tot de peer uiteindelijk helemaal rot is dus en afvalt.

              Ik ga beide bomen en de grond errond eens een douche geven met het mengsel kopersulfaat/calciumhydroxid en zien wat het dit seizoen geeft.

              Indien het niet goed of beter is na mijn behandeling, dan zullen beide bomen (conférence en beurré hardy) eindigen als brandhout vrees ik.

              Kort op de bal spelen zal moeilijk zijn, want het is reeds een drietal jaar aan de gang...
              Als het zich weer voordoet, dan zal ik eens dit draadje opvissen en een paar foto's plaatsen, maar dat is voor binnen een vijf- of zestal maanden.
              Last edited by Guest49; 29 maart 2023, 10:13. Reden: paar tikfouten

              Comment


              • #8
                Re: Peren rotten aan de bomen

                Succes toegewenst! Allicht helpt gerichte snoei met de bedoeling voldoende licht en lucht in de boom te laten (=een "algemeen" principe en = sneller opdrogen bij nat/vochtig weer).
                Hou ons hier maar op de hoogte als je wil !

                Comment


                • #9
                  Re: Peren rotten aan de bomen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Succes toegewenst! Allicht helpt gerichte snoei met de bedoeling voldoende licht en lucht in de boom te laten (=een "algemeen" principe en = sneller opdrogen bij nat/vochtig weer).
                  Hou ons hier maar op de hoogte als je wil !
                  Die snoei laat ik reeds meer dan tien jaar uitvoeren door een zelfstandig tuinder. Ik denk, of ik hoop ten minste, dat die de snoei telkens degelijk uitvoert want ikzelf ken er niks van.
                  Ik zie alleen dat de bomen er na de snoei heel wat kaler (dus waarschijnlijk luchtiger) uit zien .
                  Ik dacht eerst dat de snoeier van andere bomen via z'n snoeischaar die bacterie had meegebracht naar onze bomen, maar ik lees dat dit door allerlei redenen in de boom kan terechtkomen.
                  Nu wachten op een regenloze/windloze dag zodat ik kan sproeien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Peren rotten aan de bomen

                    Xxxxx
                    Last edited by fotosdirk; 1 april 2023, 20:22. Reden: zie reactie topicopener

                    Comment


                    • #11
                      Re: Peren rotten aan de bomen

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                      Beste,

                      Zonder foto's en zonder plaatsbezoek is het onmogelijk te zeggen of het monilia is waarmee je peren geplaagd worden.
                      Indien het monilia is, dan moet je nu de overwinterende vruchtlichaampjes vinden van de schimmel op de plant. (takken)
                      Ook op het einde van de bloemknoppen zou je reeds beschadiging moeten zien van de schimmel.
                      Veelal zullen er nog verdroogde bloesems hangen van vorig jaar, dat zijn bloesems die aangetast zijn door monilia vorig jaar.

                      Hoe krijg je het binnen op je bomen?
                      - Snoeien op een tijdstip dat je geen fruitbomen mag snoeien (bvb bij vochtig weer, sapstroom reeds opgestart,....)
                      - Beschadigingen aan de plant (bvb snoeien, takbreuk,..... )
                      - Tijdens de bloei (wind brengt de sporen mee)
                      - Verandering van grondwatertafel (bomen komen in stress,....)
                      - Te lang vochtig staan van het fruit aan de boom
                      - Schade aan het fruit ((bvb hagelstenen = wondjes = schimmel die binnen komt,...)
                      - .....


                      Bestrijding :
                      - Verwijderen alle aangetast materiaal (aangetaste peren, bladeren, bloesems,....)
                      - Chemische bestrijding start net vóór de bloesem opstart

                      Product :
                      Mag enkel gecommuniceerd worden met mensen die een erkenning hebben (erkenningsnummer) om te mogen sproeien en
                      die de verplichte cursussen volgen en een register bijhouden enz. zodat het FAVV en andere controle organen het gebruik van chemische
                      stoffen kunnen volgen.
                      Nota : Het is het PCS die bepaald en kenbaar maakt wanneer welke behandeling mag worden uitgevoerd, niet de uitvoerder.

                      Bijna alles in de handel te verkrijgen producten voor de particulier is eigenlijk suikerwater met een geurstofje en een heel klein beetje actieve stof
                      om de natuur te beschermen. Volgens de listings die wij ieder jaar krijgen zijn de meeste inbeslagnames van producten bij particulieren omdat zijn de
                      meeste verboden producten blijven gebruiken.



                      Dit begrijp ik niet hoe dit kan : een middel tegen perenroest die insecten gaat bestrijden?

                      Nota : De laatste jaren komen ook beschadigingen voor aan fruit door hittestress, zonnebrand.
                      Dus, is het monilia, hittestres, zonnenbrand, ....... ?
                      Zonder beelden is het onmogelijk juist te bepalen.

                      Groetjes,

                      Dirk
                      Ze hadden me bij Aveve gewoon een verkeerd middel meegegeven.
                      Ze zeiden me dat het een middel tegen perenroest was, maar het bleek uiteindelijk om een middel te gaan tegen insecten allerhande.

                      Beelden kan ik nu natuurlijk onmogelijk maken, maar het is heel eenvoudig. Net waar de peer begint onder het steeltje begint de peer bruin te worden/te rotten en dit bruin/rot zakt helemaal verder naar beneden tot de hele peer rot is. Ook peren die tijdens de pluk schijnbaar volledig intact en onaangetast zijn rotten na een tijdje in hun bewaarbak.
                      Zoals reeds gemeld, foto's zullen voor binnen een klein half jaar zijn, als het zich weer voordoet tenminste.
                      Begin volgende week voorspellen ze een paar droge en rustige dagen, en dan ga ik ze alvast behandelen met de eerder genoemde cocktail.

                      Comment


                      • #12
                        Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte. Het rotten van de peren aan de boom is er weer. Identiek als de vorige jaren, rot begin aan het steeltje en zakt langzaam naar beneden tot de volledige peer rot is.
                        Die cocktail van kopersulfaat en gebluste kalkdie ik twee keer op de bomen gesproeid heb helpt dus niks.
                        Komende winter worden die perenbomen omgezaagd en na drogen belanden ze in het houtvuur, dan heb ik er toch nog iets aan .
                        Nu betaal ik elk jaar voor de snoei en het sproeien maar heb nauwelijks een (fruit)bakje peren per boom. In hun beste jaren hadden wij makkelijk 12 (fruit)bakjes peren per boom.
                        Ze zijn nochtans nog niet zo oud, max. 15 jaar geleden geplant denk ik.
                        Last edited by Guest49; 2 augustus 2023, 16:23.

                        Comment

                        Working...
                        X