Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ongebakken . . .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ongebakken . . .

    rauw dus, enfin, RAW !

    Ik post dit hier omdat ik pas met deze materie begin; als ik gerichtere vragen heb, zet ik ze wel bij software.

    Heb dan toch ook maar besloten om in RAW te werken; ik vind dat ik het minstens eens
    moet proberen...
    Camera staat nu in RAW + L ( vreet wel geheugen hoor ... )

    Is Digital Photo Professional 1.0 van Canon te doen of deugt het echt niet ?

    Ik bedoel: ik begin pas met RAW, dus echt geavanceerde functies ga ik in het begin toch niet
    gebruiken, laat staan dat ik ze begrijp.

    En zo ja, is 1.0 goed of dien ik up te graden naar de nieuwere versie ?

    Ik hoor hier veel over C1...
    Wat kost dit eigenlijk en wat maakt het zoveel beter dan andere prgs ?

    Tenslotte iets over RAW zelf: wat zijn de dingen die jullie meestal aanpassen in RAW ?

    En hoe gebruik je het in feite ?
    Inladen in RAW, bewerken, opslaan in JPG ?

    Wellicht domme vragen voor doorwinterde C1-gebruikers, maar een mens moet ergens
    beginnen hé ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Ongebakken . . .

    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik heb ergens gelezen (en neen, niet op een site van het Flair-niveau...daar komen we niet hè!) Dat de DPP van Canon net zo goed is als de C1 software.

    De gebruiksvriendelijkheid zou ook hoger liggen maar dat komt dan doordat DPP minder instelmogelijkheden heeft dan C1. Dus als je het mij vraagt zou DPP wel eens beter kunnen zijn in uw geval...een beginner wat betreft RAW. Ik zou voor mezelf (als complete leek ivm RAW) ook eerst een met DPP beginnen. Maar wel met de 1.5 versie...

    Comment


    • #3
      Re: Ongebakken . . .

      1.0 staat nu op mijn PC; kan ik upgraden, of wis ik het en dien ik 1.5 gewoon opnieuw te installeren ?
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Ongebakken . . .

        Wel Marc je kan gerust beginnen met DPP 1.0 maar de 1.5 is een gratis download dus je kan deze eventueel gewoon installeren. De verschillen tussen beide versies zijn niet fenomenaal. Sommige zaken zijn verbeterd ten opzichte van de vorige versie.

        DPP is helemaal niet slecht volgens mij niet op het niveau van C1 en dan niet omwille van de minder features maar omwille van het gebruiksgemak. Maar DPP is zeker goed genoeg om mee te werken. Anderen jan_10D vindt DPP handiger werken dan C1 dus het is ook allemaal een kwestie van smaak.
        Maar in elk geval is DPP een goeie software die de moeite waard is. Ik ben geen fan van de meeste canon software maar DPP is van het beste dat ze al gemaakt hebben volgens mij.

        Om met DPP te beginnen werken is volgende link een aanrader. Zodoende krijg je een idee van de mogelijkheden en wat uitleg hoe het allemaal werkt. http://www.photoworkshop.com/canon/dpp/index.html beginnen met introduction an dan de andere videolessen afwerken.

        Wat doe je nu met Raw. Wel bekijk het zo. Je gaat jouw jpeg in PS ook bewerken maar je hangt vast aan keuzes die reeds door jouw toestel gemaakt zijn. In Raw kan je deze zelf kiezen. Bijv witbalans was deze verkeerd gekozen bij opname is dat geen probleem je kiest hem in DPP en krijgt een resultaat net zoals hij uit jouw camera zou komen niet een benadering die je verkrijgt door in PS te foefelen. Wat gebruik ik het meest. Tja ik doe in C1 alles en verkrijg een file die niet meer naar PS moet. Vandaar dat het mij niet meer tijd kost dan een jpeg.
        Maar in DPP doe ik het volgende. Ik gebruik wel enkel de RAW tab van DPP de RGB tab komt overeen met PS en zijn dus geen RAW behandelingen meer en doe ik in dit geval liever in PS. Maar eerst witbalans kiezen dan brightness(ev) finetunen dan tone (meestal custom waar ik dan het contrast bepaal) en uiteindelijk de saturatie van de kleuren. Eigenlijk komt het in DPP overeen met de settings die je op je camera kan aanpassen maar die je hier dan in DPP doet. In C1 kan je alles veel preciezer doen met meer opties. Maar vergeet niet je moet de zaken niet altijd aanpassen he de standaard optie zoals hij uit je kamera is gekomen kan ideaal zijn.
        Het grote voordeel voor mij van RAW is dat je alle keuzes en dan vooral ook van sharpening en jpeg of tiff volledig tot je beschikking hebt. Zodoende kan je een file maken die perfect is voor wat je ermee wilt doen.

        Of je C1 liever hebt of niet moet je maar eens uitproberen(gratis trial versie www.c1dslr.com) maar de 1D II is nog niet gesupporteerd dus momenteel zal je DPP moeten gebruiken.

        Als er zaken niet duidelijk zijn dan weet je waar help te vinden he maar speel er wat mee en bekijk die videolessen dan zal je zeker al kunnen starten denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: Ongebakken . . .

          Thanks Kevlar, zal er direct eens mee beginnen.

          Zoals gezegd, ik heb de camera nu in RAW + L staan, dus ik krijg én de RAW-file én een individuele ( geen embedded ) JPG-file.

          Dus als de jiepegskes goed zijn, dan hoogstens wat USM en contrastbewerking, maar als het nodig is of als de fotograaf een stommiteit heeft begaan, zal ik waarschijnlijk meer kunnen rechttrekken in een RAW-file.

          Ik probeer in eerste instantie nog altijd een zo goed mogelijke foto te maken.

          Bedankt voor de uitleg en de link.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Ongebakken . . .

            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Wel Marc je kan gerust beginnen met DPP 1.0 maar de 1.5 is een gratis download dus je kan deze eventueel gewoon installeren. De verschillen tussen beide versies zijn niet fenomenaal. Sommige zaken zijn verbeterd ten opzichte van de vorige versie.
            Ik vind dat je gewoon MOET upgraden naar V 1.5. De histogram weergave van 1.1 is gewoon onbruikbaar. De histogram weergave van 1.5 is veel beter.

            Marc, verstandige beslissing.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Ongebakken . . .

              Upgrade is reeds OK !
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment

              Working...
              X