Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF versie I versie II of III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF versie I versie II of III

    ik overweeg 2dehands primelens 300, 400, 500 of 600 mm te kopen, F 2.8 (of F4 voor de 500 en 600mm)
    Ik kreeg reeds goede raadgevingen binnen dit forum waarvoor dank!
    Echter er is een groot verschil tussen de prijs van de versie I, II en III.
    ik werk met Canon Eos 5 mark II en mark IV.
    Wetende dat de prijs zowat X2 gaat tussen versie I en II, en dat de leeftijd dus duidelijk verschillend zal zijn.
    Wat kan ik qua performantie, snelheid, enz meer verwachten van de II t.o.v. de I?
    En vooral, is dat de meerprijs steeds waard?
    Alvast dank voor jullie feedback

  • #2
    Re: Canon EF versie I versie II of III

    Ik heb beide 500mm F4 IS I en II. Prijs is idd het dubbele. Doet dan ook dubbel zoveel pijn als je het laat vallen
    Ik had de verschillen eigenlijk groter verwacht, maar praktisch is er niet zoveel anders. Versie II is 700g lichter maar ik ging met versie I ook regelmatig wandelen zonder statief.
    Optisch merk ik zeer weinig verschil. Stabilisatie is wel wat beter en stiller bij versie II. Voor dieren in actie maakt dit dan weer niet uit aangezien de sluitertijd dan toch vrij hoog is en je geen IS nodig hebt.

    Het aantal FPS dat je kan halen met mechanische sluiter als je een R5 of R6 hebt (waarschijnlijk ook bij ander R modellen) is wel anders. Versie I van de 500mm F4 doet bijvoorbeeld max 7.8 FPS tegenover 12fps bij de versie II (op een Canon R5). Bij electronische sluiter is dit voor versie I en II wel gewoon 20FPS.

    Van de 400mm en 600mm serie zou ik wel minimum versie II nemen. Die eerste zijn onderstussen al echt oud en nog een stuk zwaarder.

    Het zijn kleine verschillen en je zal zelf moeten kiezen hoeveel je hier extra voor wil betalen. Mijn versie II heb ik toevallig voor een goede prijs kunnen kopen anders had ik de overstap nooit gedaan. Ik voel mij persoonlijk ook beter als ik met een goedkopere lens rondloop Zeker in het begin want het is toch even wennen aan het formaat, gewicht en prijs.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF versie I versie II of III

      Oorspronkelijk geplaatst door Polcastrol Bekijk bericht
      Ik heb beide 500mm F4 IS I en II. Prijs is idd het dubbele. Doet dan ook dubbel zoveel pijn als je het laat vallen
      Ik had de verschillen eigenlijk groter verwacht, maar praktisch is er niet zoveel anders. Versie II is 700g lichter maar ik ging met versie I ook regelmatig wandelen zonder statief.
      Optisch merk ik zeer weinig verschil. Stabilisatie is wel wat beter en stiller bij versie II. Voor dieren in actie maakt dit dan weer niet uit aangezien de sluitertijd dan toch vrij hoog is en je geen IS nodig hebt.

      Het aantal FPS dat je kan halen met mechanische sluiter als je een R5 of R6 hebt (waarschijnlijk ook bij ander R modellen) is wel anders. Versie I van de 500mm F4 doet bijvoorbeeld max 7.8 FPS tegenover 12fps bij de versie II (op een Canon R5). Bij electronische sluiter is dit voor versie I en II wel gewoon 20FPS.

      Van de 400mm en 600mm serie zou ik wel minimum versie II nemen. Die eerste zijn onderstussen al echt oud en nog een stuk zwaarder.

      Het zijn kleine verschillen en je zal zelf moeten kiezen hoeveel je hier extra voor wil betalen. Mijn versie II heb ik toevallig voor een goede prijs kunnen kopen anders had ik de overstap nooit gedaan. Ik voel mij persoonlijk ook beter als ik met een goedkopere lens rondloop Zeker in het begin want het is toch even wennen aan het formaat, gewicht en prijs.
      Zeg je dit nu omdat je een versie I van deze lens snel te koop hebt gezet

      Er is een mega groot verschil tussen de eerste en tweede versie van de super télés !
      De focus is een heel pak sneller bij de tweede versie, het gewicht is iets lichter, de beeldkwaliteit is een pak beter door ander glas dat gebruikt wordt, amer nog CA merkbaar wat je bij de eerste versie regelmatig zag, ... en zo kan je nog even doorgaan.
      Tussen de versie Ii en III is het vooral het gewicht dat een groot verschil maakte, qua beeldkwaliteit zit daar eigenlijk amper verschil op

      Dus als ik de topicstarter was dan zou ik kiezen voor een versie II van elk van die lenzen die hij aanhaalt.
      Niet het duurste maar wel véél beter dan de oudere versies.

      Ik zeg niet dat de versies één slecht zijn maar als je eenmaal de overstap gedaan hebt naar een versie twee dan merk je als gebruiker toch een heel groot verschil

      De keuze is dus aan TS

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF versie I versie II of III

        Nee , mijn ervaring blijft hetzelfde. Deed me er gewoon aan herinneren dat ik die idd eens te koop moest zetten.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF versie I versie II of III

          Op deze site worden de verschillen tussen de versies besproken: https://www.the-digital-picture.com/...-USM-Lens.aspx

          De I versies zijn nog uit het filmtijdperk en terwijl ze toen al top waren zijn de II (& III) versies duidelijk beter en lichter. Hangt ook af van uw toestel. Op een 5DII zal je bvb minder verschil zien qua scherpte, CA bij volle opening en merken qua AF snelheid dan op de 5DIV.
          Weegt de meerprijs op dien je zelf te bepalen.
          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

          Comment

          Working...
          X