Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eten met 67 ingerdiënten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eten met 67 ingerdiënten?

    Als je tegenwoordig recepten leest of naar kookprogramma's kijkt, dan heb je voor de meest eenvoudige maaltijd 67 ingrediënten nodig. Minsten 5 soorten groenten, 3 soorten olie, 3-4 soorten vlees en/of vis en meer kruiden dan in de doorsnee winkel in het rek staan. Gerookt, dan gebakken, stukjes aangestoofd en dan nog eens op de bbq.

    Vandaag venkel met kabeljauw gegeten. Venkel even gepocheerd, dan in een vuurvaste schotel die even met wat olie ingesmeerd was, kabeljauw erop, peper van de molen en een overschotje geraspte kaas erover. Heerlijk. Het smaakte zelfs naar kabeljauw en venkel!

    Waarom moet het tegenwoordig met zo'n overdaad aan rommel op je eten dat je eigenlijk niet meer weet wat je aan het eten bent? Savooi met spek en aardappels. Wortelstoemp met worst. Eet men dat niet meer?

  • #2
    Re: eten met 67 ingerdiënten?

    t' Ja, die huidige Vlaamse koks moeten toch kunnen aantonen wat ze kunnen hé.
    Voor mij kunnen ze echter bitter weinig, de meesten toch.
    De beste Vlaamse kok is voor mij Johan Segers.
    Maar mijn favoriete koks zijn:
    1) Raimond Blanc
    2) Jamie Oliver
    3) Gennaro Contaldo ex aequo met Antonio Carluccio † (Gennaro uit zuid- en Antonio † uit noord Italië en dat waren twee dikke vrienden.)
    Ene, Jamie heeft geleerd bij Gennaro en die twee zullen voor de rest van hun leven ook dikke vrienden blijven.

    Maar als ik Raymond Blanc bezig zie, die heeft geen vedette allures, die heeft geen boek voor zij neus, die geniet als hij aan het koken is.
    In mindere mate weliswaar, is Johan Segers ook zo iemand, koken is voor hem ook een passie, tot een kunst verheven zeg maar.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: eten met 67 ingerdiënten?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Als je tegenwoordig recepten leest of naar kookprogramma's kijkt, dan heb je voor de meest eenvoudige maaltijd 67 ingrediënten nodig. Minsten 5 soorten groenten, 3 soorten olie, 3-4 soorten vlees en/of vis en meer kruiden dan in de doorsnee winkel in het rek staan. Gerookt, dan gebakken, stukjes aangestoofd en dan nog eens op de bbq.

      Vandaag venkel met kabeljauw gegeten. Venkel even gepocheerd, dan in een vuurvaste schotel die even met wat olie ingesmeerd was, kabeljauw erop, peper van de molen en een overschotje geraspte kaas erover. Heerlijk. Het smaakte zelfs naar kabeljauw en venkel!

      Waarom moet het tegenwoordig met zo'n overdaad aan rommel op je eten dat je eigenlijk niet meer weet wat je aan het eten bent? Savooi met spek en aardappels. Wortelstoemp met worst. Eet men dat niet meer?
      Goede opmerking.
      Omwille van een of andere reden moet alles tegenwoordig ingewikkeld zijn om "goed" te zijn : auto's, telefoons, camera's, video, audio, electrische installaties, zelfs ons onderwijs ontsnapt er niet aan : hoe meer rapporten, -ogen en -euten zich met opvoeding bemoeien hoe beter het wordt verondersteld... hoe meer onbegrijpelijke woorden en afkortingen er staan in een tekst hoe beter hij lijkt.
      En de recepten en handleidingen, die worden steeds dikker. Geen idee wie of wat daar achter zit...

      Comment


      • #4
        Re: eten met 67 ingerdiënten?

        Er is niets mis met een eenvoudig gerecht zoals worst met bloemkool.

        Maar voor wie koken een hobby is zal ook op zoek zijn naar meer ingewikkelde recepten.
        Het idee is vooral om een zo breed mogelijk smaakpalet te kunnen samenstellen. Net daar zit de uitdaging.
        Het gaat om de beleving.

        Nu we toch op een fotoforum zitten....

        Er is niets mis met een eenvoudig portret tegen de muur geschoten in de schaduwzijde van een gebouw.
        Puristen houden daar wel van.

        Maar wie eens goed wil uitpakken met een complex portret zal zich een ingewikkelde constructie opstellen in studio.
        Dit type beeld slaat meer aan bij progressieven en de post moderne stroming.

        Met beiden is niets mis. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent.

        Comment


        • #5
          Re: eten met 67 ingerdiënten?

          Overdaad maakt dat je de smaak van de hoofdingredienten eigenlijk wegtovert. Dat is niet het ideale. Net zoals ik gruwel van het gebruik van te veel vetstof, zout, kaas en room.
          Koken is timing.
          Ik sta ook nooit langer dan een uur in de keuken incl. het reinigen van mijn groenten.
          Wie creatief is, heeft weinig nodig.
          Den afwas - da's wat anders... (ik heb dus geen afwasmachine, net zoals ik mijn koffie nog zet met de moor).

          Comment


          • #6
            Re: eten met 67 ingerdiënten?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Als je tegenwoordig recepten leest of naar kookprogramma's kijkt, dan heb je voor de meest eenvoudige maaltijd 67 ingrediënten nodig. Minsten 5 soorten groenten, 3 soorten olie, 3-4 soorten vlees en/of vis en meer kruiden dan in de doorsnee winkel in het rek staan. Gerookt, dan gebakken, stukjes aangestoofd en dan nog eens op de bbq.

            Vandaag venkel met kabeljauw gegeten. Venkel even gepocheerd, dan in een vuurvaste schotel die even met wat olie ingesmeerd was, kabeljauw erop, peper van de molen en een overschotje geraspte kaas erover. Heerlijk. Het smaakte zelfs naar kabeljauw en venkel!

            Waarom moet het tegenwoordig met zo'n overdaad aan rommel op je eten dat je eigenlijk niet meer weet wat je aan het eten bent? Savooi met spek en aardappels. Wortelstoemp met worst. Eet men dat niet meer?
            100% mee eens !

            Tegenwoordig kijkt men neer op het "AVG" eten ( Aardappelen, Vlees/Vis , Groenten ).
            En hoe exotischer hoe liever. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit slecht is of niet zou kunnen.
            De mensen panikeren omdat er een te kort aan paprika's zou zijn ....wat is er dan mis met een spruitje, witloof of een worteltje? En bovendien nog goedkoop ook. Plus een veel kleinere ecologische voetafdruk.
            Bonen uit Kenia.....ongelofelijk eh, zoiets.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: eten met 67 ingerdiënten?

              Ik denk dat ik het eerder al eens geschreven heb maar eigenlijk moeten al die TV koks verplichte informatie geven over:

              * herkomst ingrediënten + milieuscore
              * kostprijs en hoeveel van elk ingrediënt effectief door de kok gebruikt en niet weggegooid wordt.
              * energieverbruik tijdens de bereiding.

              't Zal rap heel wat minder zijn

              Comment


              • #8
                Re: eten met 67 ingerdiënten?

                Met 2 personen moet je dikwijls meer kopen dan je voor een recept nodig hebt.
                Wij gooien zelden iets weg, dat houdt in dat je de dag(en) erna iets moet maken om de rest van de ingrediënten te gebruiken.
                Voeding kost wel wat geld tegenwoordig, maar je kan nog altijd veel lekkerder en goedkoper thuis eten maken dan naar een fast food of een brasserie te gaan.

                Het energieverbruik is hier een gevaarlijk onderwerp, maar éénpansmaaltijden en ovenschotels zijn zeker zuiniger dan de meerdere stappen van sommige gerechten.
                Al gezien hoe lang Jeroen Meus soms de deur van de koelkast laat openstaan ?
                Last edited by palombian; 26 februari 2023, 17:10. Reden: geld

                Comment


                • #9
                  Re: eten met 67 ingerdiënten?

                  Niet naar kookprogramma's kijken, dat is onzin. Er schijnt altijd een fles of glas wijn bij te moeten. Ze hebben een kast met honderden vaak verse kruiden die je binnen twee dagen kunt weggooien, maar dat maakt niet uit de productie van dat programma betaalt het wel. Gezond koken zie je zelden: de Belgische TV kok Jeroen Meus reageerde ooit op de kritiek van kijkers dat het vaak vette ongezonde happen zijn die hij maakt: 'Ik ben een kok en geen diëtist' was zijn dooddoener. Van een top kok mag je verwachten dat deze met eenvoudige en gezonde ingrediënten in staat is een voedzame maaltijd op tafel te zetten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eten met 67 ingerdiënten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Van een top kok mag je verwachten dat deze met eenvoudige en gezonde ingrediënten in staat is een voedzame maaltijd op tafel te zetten.
                    Ik ben nog niet zo lang geleden terug uit de kliniek waar ik op zo'n dieet stond van "lekker, gezond en voedzaam".....
                    Liever jij dan ik.

                    Comment

                    Working...
                    X