Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

R7 stabilisatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • R7 stabilisatie

    Allo,vraagje : ik bezit een Canon makro lens 100 mm 2.8 zonder stabilisatie.Ik denk er aan om een R7 aan te schaffen die een ingebouwde stabilisatie heeft.Zal mijn lens dan een "gestabiliseerde lens"worden ? kunnen oudere niet gestabiliseerde EF lenzen van die ingebouwde stabilisator genieten ?(en ik ook voor mijn makro opnames .
    Met dank voor een eventueel antwoord.

  • #2
    Re: R7 stabilisatie

    Oorspronkelijk geplaatst door DEBUS Bekijk bericht
    Allo,vraagje : ik bezit een Canon makro lens 100 mm 2.8 zonder stabilisatie.Ik denk er aan om een R7 aan te schaffen die een ingebouwde stabilisatie heeft.Zal mijn lens dan een "gestabiliseerde lens"worden ? kunnen oudere niet gestabiliseerde EF lenzen van die ingebouwde stabilisator genieten ?(en ik ook voor mijn makro opnames .
    Met dank voor een eventueel antwoord.
    Neen, uw lens zonder stabilisatie zal in geen geval een gestabiliseerde lens worden met een R7 of eender welke camera. Maar, als je veel macro op statief fotografeert, dan heb je geen stabilisatie nodig. Als je het maximum van stabilisatie wil bekomen, dan zal je best een RF 100 mm f2.8 moeten kopen als je budget het toelaat. De R7 is trouwens een hele fijne camera maar een kwalitatieve lens op je camera is nog steeds het meest belangrijke, naar mijn ervaring ten minste.

    Comment


    • #3
      Re: R7 stabilisatie

      De IBIS (stabilisatie in de body) zal wel werken.
      Persoonlijk heb ik er (op de R5) nog niet zoveel van gemerkt met een 180mm macro.
      Hoe groter de brandpuntsafstand en hoe dichter bij het onderwerp hoe groter de bewegingen op de sensor die moeten gecorrigeerd worden.
      Om die reden haalt stabilisatie bij macro niet veel uit (alhoewel in de RF macro blijkbaar een aantal nieuwe truukjes zitten), bij voldoende licht kan je gemakkelijk uit de hand werken zonder.

      Je hoeft dus helemaal geen nieuwe lens te kopen als je tevreden bent met de huidige

      Comment


      • #4
        Re: R7 stabilisatie

        Oeps, wat Palombian schrijft is waarschijnlijk wat je wilde weten? Ik dacht dat het specifiek over de lens ging. Een RF lens werkt natuurlijk wel samen met de stabilisatie van je body wat nog een betere stabilisatie geeft.
        Mijn excuses als ik je vraag fout beantwoord heb.

        Comment


        • #5
          Re: R7 stabilisatie

          @ Paul eos & Palombian: van harte bedankt voor uw goede raad..ik ga het uitproberen zodra ik de R7 aangeschaft heb(en dan is mijn spaarpot leeg om een RF macrolens te kopen dus hoop ik dat het zal meevallen want ik gebruik nooit of zelden een statief voor mijn insekten macro...)nogmaals beiden bedankt en groetjes.

          Comment


          • #6
            Re: R7 stabilisatie

            Alhoewel de stabilisatie door de camera bestuurd wordt, wordt ze in het objectief ingebouwd.

            Comment


            • #7
              Re: R7 stabilisatie

              Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
              Alhoewel de stabilisatie door de camera bestuurd wordt, wordt ze in het objectief ingebouwd.
              Het gaat over de Canon R7 en die heeft IBIS. En IBIS (= In Body Stabilisation) is stabilisatie die volledig binnen in de body zit en werkt. Lenzen die geen stabilisatie hebben, kunnen op die manier toch een "gestabiliseerd" beeld vormen.

              Ben je trouwens zeker van dat het de body is die de stabilisatie stuurt in bij stabilisatie die IN de lens ingebouwd is? Die stabilisatie in de lens krijgt stroom van de body maar verder? Als ik (bij Canon) een gestabiliseerde lens op een body zet van voor gestabiliseerde lenzen bestonden, dan werkt die stabilisatie perfect. (ok, dit heeft niets met de originele vraag te maken maar ik denk dat je een paar dingen door elkaar aan het halen bent)
              Last edited by Spanik; 1 maart 2023, 16:03.

              Comment


              • #8
                Re: R7 stabilisatie

                IBIS en lens IS zullen apart werken bij afwezigheid van de andere, maar ik kan me voorstellen dat de nieuwste camera's het gebruik van beide optimaliseren.
                m.i. is voor langere brandpuntsafstanden (en zeker macro wegen de korte afstand tot het onderwerp) lensstabilisatie belangrijker, terwijl bij kortere lenzen IBIS meer effekt zal hebben.

                PS: ik dacht een "vaste hand" te hebben, maar als je op een mirrorless 10x vergroting inschakelt met een 400mm zonder IS kom je snel tot een ander inzicht.
                Zal de proef ook eens doen met en zonder IBIS.

                Comment

                Working...
                X