Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Markarian's chain

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Markarian's chain

    De Markarian's Chain bestaat uit een ketting van sterrenstelsels, welke een deel vormen van de sterrenstelsel cluster in sterrenbeeld Maagd (Virgo).
    De Franse astronoom Charles Mersier ontdekte de eerste twee sterrenstelsel van de Virgo cluster in 1781 en tagde die als M84 en M86.
    De sterrenstelsels in de ketting werden ontdekt door William Herschel.
    In de jaren 1960 ontdekte een Russische astronoom dat de sterrenstelsels in de ketting op dezelfde manier bewegen, wat niet het geval was bij de andere sterrenstelsels in de cluster.
    De ketting kreeg de naam van deze astronoom en werd gedoopt als Markarian's Chain.

    De sterrenstelsels liggen tussen de 50 en 60 miljoen lichtjaar verwijderd van de aarde.
    Wetenschappers schatten dat de Virgo cluster mogelijks 2000 sterrenstelsel bevat.

    Last edited by Rudy M.; 18 februari 2023, 16:43.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Marakrian's chain

    Knap om zoiets te kunnen fotograferen.
    Opmerkelijk is de gloed rond de helderste/grootste sterren.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: Marakrian's chain

      Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
      Knap om zoiets te kunnen fotograferen.
      Opmerkelijk is de gloed rond de helderste/grootste sterren.
      Dank je Johan,

      Nu die gloed zit niet rond een ster, dat zijn allemaal ander sterrenstelsels, zoals onze Melkweg.
      De gloed die je ziet is het licht dat gegenereerd werd door de miljarden sterren in die sterrenstelsels.
      Dat licht is meer dan 50 miljoen jaar onderweg om ons te bereiken.
      De fijne puntjes die je ziet zijn effectief sterren in onze Melkweg, zowat alles wat niet scherp is zijn andere sterrenstelsels. Als je nader kijkt vind je er snel een 50-tal.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Marakrian's chain

        Rudy,
        ik ken er véél te weinig van om enige zinnige commentaar te geven op hetgeen jij hier toont.
        Maar ik wil toch eventjes zeggen: "Alle respect voor hetgeen jij mee bezig bent!".
        En niet alleen de beelden zijn fenomenaal, maar ook de uitleg die je er steeds bij geeft is super interessant.
        Ne mens zou goesting krijgen om ook te beginnen met naar de sterretjes te kijken (destijds dacht ik er aan een Meade ETX-90 te kopen maar als je er niets van kent.... en dan kan je nog geen foto's nemen...).
        Dus, voor mij is dit iets dat - letterlijk en figuurlijk - te hoog gegrepen is.
        Maar dat neemt niet weg dat ik met open mond naar uw beelden blijf kijken.
        Dus, als ik geen commentaar geef is het omdat ik er 'stillekes' van word.
        Fijne dag nog!
        Gr, H.

        Comment


        • #5
          Re: Marakrian's chain

          Staat er goed op Rudy , zeker een leuk deeltje van de hemel om te fotograferen, en dan staan ze er hier zelfs nog niet allemaal op.
          Ik heb ooit eens met een hele wijde lens dit stuk gefotografeerd, echt niet normaal hoeveel sterrenstelsels er daar in die omgeving te zien zijn.
          Ondertussen is het statement van de Russische astronoom al deels weerlegt want blijkt dat alle sterrenstelsel in het universum van ons vandaan bewegen, overal waar je kijkt.
          Wat dus wil zeggen dat het universum uitdijt en we steeds verder van elkaar verwijdert zullen raken.
          In ieder geval vastgelegd met veel detail, al moet ik eerlijk zeggen dat ik alles nogal geel afgewerkt vind, kwestie van smaak omdat ikzelf het meestal natuurlijk hou.
          Maar astrofotografie is steeds smaakgebonden uiteraard, kleuren zoals OIII of SII zijn niet waarneembaar met het blote oog (door een kijker), dus maken we deze zichtbaar door gebruik te maken van filters.
          Dus het afwerken blijft een kunstvorm op zich, en kunst is voor iedereen anders hé

          ps. trouwens je kunt je titel nog aanpassen hoor zodat deze goed vermeld staat ;-)

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Marakrian's chain

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            ps. trouwens je kunt je titel nog aanpassen hoor zodat deze goed vermeld staat ;-)

            grts
            Sieg
            Ik heb al zowat overal zonder succes op geklikt Hoe pas je de tittel aan?
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Marakrian's chain

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Ik heb al zowat overal zonder succes op geklikt Hoe pas je de tittel aan?

              in je originele post eerst "bericht bewerken" en dan op "meer opties" klikken en dan kun je alles aanpassen.
              Last edited by philitalia; 18 februari 2023, 15:11.
              Mvg Philip

              Comment


              • #8
                Re: Marakrian's chain

                Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                in je originele post eerst "bericht bewerken" en dan op "meer opties" klikken en dan kun je alles aanpassen.
                Blijkbaar overgezien, dank je Philip
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: Markarian's chain

                  interessant om zo iets te kunnen fotograferen

                  Comment

                  Working...
                  X