Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ON1 photo raw 2023

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ON1 photo raw 2023

    tijdje geleden dat ik nog gepost heb.

    Als RAW programma gebruik ik nu de free beknopte versie van Capture One 21 Express voor Sony, die trouwens niet meer te krijgen is. Ook heb ik Luminar Neo.

    Het nieuwe ON1 Photo Raw 2023 lijkt me wat. Iemand ervaring met ON1 Raw. Hoe zit het met de leercurve, of heet de nieuwe versie niks meer met de vorige te zien?

    Voor de JPEGs gebruik ik nog steeds Paintshop pro.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: ON1 photo raw 2023

    Nu gebruik ik ON1 RAW 2022 ter vervanging van LR en ben een tevreden ON1 gebruiker. Versie 2023 kan ik echter niet draaien op mij persoonlijke laptop (grafische kaart te oud).
    De leercurve is niet moeilijk op Youtube zijn er zeer veel voorbeelden te vinden om u verder op weg te helpen.
    Wat kan versie 2023, klik even door naar https://www.shoot.be/nieuws/197011/o...t-2023-update/
    Voor de prijs moet je het zeker niet laten.
    groeten
    André
    Groeten Andre

    Comment


    • #3
      Re: ON1 photo raw 2023

      Op zich goed programma. Achteraf krijg je nog veel extra's om te downloaden (LUT's en presets), maar naar mijn smaak in "auto" nogal agressieve fotobewerking tegenover Capture One, maar dat kun je gemakkelijk handmatig temperen. Kijk wel eerst of je computer krachtig genoeg is want het vraagt wel wat van je systeem.
      Mvg Philip

      Comment


      • #4
        Re: ON1 photo raw 2023

        Ik werk al drie jaar met ON1 en vind het gewoon fantastisch.
        Is verleden jaar uitgeroepen tot beste programma.
        Je moet er niks van kunnen om te beginnen, hun site puilt uit van tips en videootjes.
        Achteraf krijg je ook een berg plugins gratis maar ook die je moet kopen.
        Ik vind ON1 veel beter dan LR.
        Van 2023-1 heb ik nu al 6 volledig programma's 'gratis' gekregen.
        Ik gebruik het tegenwoordig zelfs meer dan Luminar NEO eb Photoshop.
        Maar elk hebben ze hun specialiteit.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: ON1 photo raw 2023

          Het is vrij moeilijk om programma’s zoals on1 raw te beoordelen. Alles hangt af waarvoor je deze wil gebruiken.
          Als je een programma zoekt met ongeveer dezelfde functies zoals in de light versie van capture one bestaan er volgens mij betere gratis alternatieven.
          Voor geavanceerd gebruik genieten LR/PS en zekers capture one pro mijn voorkeur. Laatste is te duur geworden maar LR/PS (creative cloud)heeft nu eenmaal het meest te bieden voor zijn geld.
          Wil je de AI toer op dan is on1 je ding. maar de resultaten zijn niet altijd zo nauwkeurig als van de concurrentie. Vooral de AI functies vergroten , ruisonderdrukking en verscherpen vallen eerder tegen in vergelijking met bvb Topaz. Maar gratis testversie is beschikbaar, zo kun je zelf ondervinden of het iets voor jou is.
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: ON1 photo raw 2023

            One 1 is naar mijn inziens een programma met zeer veel potentieel.
            MAAR... Het staat zelfs op heden nog steeds in kinderschoenen.
            Als je het programma doorgedreven wil gebruiken loop je al snel aan tegen nog niet goed ontwikkelde onderdelen van het programma.

            Comment


            • #7
              Re: ON1 photo raw 2023

              Uiteraard is het de macht der gewoonte, maar foto's afwerken vraagt al genoeg energie om dan nog eens een nieuwe applicatie aan te leren, met vallen en opstaan en problemen hier en daar erbij. Ik kan mijn tijd aangenamer en rendabeler benutten en betaal graag het abo voor LR/PS.
              ON1 blijkt trouwens minstens evenveel te kosten.
              Last edited by palombian; 18 februari 2023, 20:04.

              Comment


              • #8
                Re: ON1 photo raw 2023

                Als iets te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk ook niet waar. Gratis is een rekbaar begrip hé. Als je de prijs van een abonnement op PS en LR vergelijkt met wat vroeger de koopversie kostte, dan is dit m.i. nu bijna gratis. Met een service en mogelijkheden die hun gelijke niet kennen. Als je graag de nieuwe dingen uittest, krijg je bovendien ook nog de beta-versie van PS er gratis bij. Mensen hebben alle soorten abonnementen op dingen als Netflix, Streamz, Playsports, Spotify en nog veel meer. Over de prijs daarvan wordt nooit gesproken, want iedereen aanvaardt dat, terwijl het bakken meer kost dan het beste fotobewerkingsprogramma dat er bestaat....Dus: alles is relatief en ieder kiest waar hij/zij het geld aan wil geven. Ik heb ook allerlei dingen uitgeprobeerd, betalend en 'gratis', maar ik blijf nu bij het vertrouwde Adobe-programma's , aangevuld met enkele waardevolle plugins zoals die van Topaz, die een echte meerwaarde zijn. Ik hoop dat ik lang genoeg zal leven om die dingen voor de helft te beheersen, want de mogelijkheden zijn zo talrijk, dat je al professioneel moet bezig zijn om het allemaal te kunnen vatten. Voor 12 € per maand.....Ik zag deze week nog iemand een pakje sigaretten kopen voor.....10 €.....Moet er nog zand zijn ????

                Comment


                • #9
                  Re: ON1 photo raw 2023

                  Ik ben van Adobe afgestapt. Ik heb enkel abonnementen waar ik niet onderuit kan: electriciteit, water, internet, telefoon, TV-distributie... Geen Spotify (hé: vroeger moesten we betalen om naar de radio te mogen luisteren, ben je dat vergeten?), evenmin nood aan dingen als Netflix, Streamz of wat dan ook. Van PS naar Affinity Photo is een stap, maar de kennis opgedaan (via boeken, cursussen, ervaring) is niet verloren. Ik hoef niet up te daten, en zal m'n programma niet verliezen als ik dat niet zou doen, enz.
                  Ik raad jonge mensen met een regelmatig inkomen (salaris) aan om een abo op Adobe te nemen, maar met een pensioentje is het de kunst om de vaste terugkerende kosten zo laag mogelijk te houden, want die dien je elke maand van je kleiner inkomen af te trekken.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: ON1 photo raw 2023

                    Iedereen bedankt voor de nuttige tips. Ik ga de trial eens bekijken.
                    Sony RX10 Mark IV
                    nog een fijne dag verder!
                    Guido

                    Comment


                    • #11
                      Re: ON1 photo raw 2023

                      Zo is dat wel.
                      Veel bedrijven willen een vast verdienmodel en dat realiseren ze graag via een recurrent systeem van inkomen.
                      Een abonnement aansmeren is DE manier om slapend inkomen te hebben.

                      Mij vangen ze er ook niet aan. Buiten met die verdienmodellen. Of toch maximaal want je kan niet alles realiseren zonder abonnement.

                      Maar sowieso speelt Adobe in eerste klasse. Er is maar weinig concurrentie. En ze weten dat goed.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ON1 photo raw 2023

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        One 1 is naar mijn inziens een programma met zeer veel potentieel.
                        MAAR... Het staat zelfs op heden nog steeds in kinderschoenen.
                        Als je het programma doorgedreven wil gebruiken loop je al snel aan tegen nog niet goed ontwikkelde onderdelen van het programma.
                        Dat zou ik niet durven te beweren hoor.
                        Ik heb al ON1 Photo RAW sinds 2020, 2021, 2022, 2023 en nu 2023.1 en ben dar geweldig tevreden mee.
                        Naast het hoofdprogramma heb al ettelijke nevenprogramma's 'gratis' gekregen dit naast plugins allerhande.
                        In zijn kinderschoenen staat het zeker niet, bewijs 2022 werd verkozen tot de beste RAW bewerker.

                        Maar daarnaast gebruik ik ook Adobe PS CC , Luminar 4-, AI-, en nu Luminar NEO
                        Allemaal hebben ze zo hun voordelen. LR heb ik ook maar ik gebruik het niet juist omdat ON1 zoveel beter is.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ON1 photo raw 2023

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Dat zou ik niet durven te beweren hoor.
                          Ik heb al ON1 Photo RAW sinds 2020, 2021, 2022, 2023 en nu 2023.1 en ben dar geweldig tevreden mee.
                          Naast het hoofdprogramma heb al ettelijke nevenprogramma's 'gratis' gekregen dit naast plugins allerhande.
                          In zijn kinderschoenen staat het zeker niet, bewijs 2022 werd verkozen tot de beste RAW bewerker.

                          Maar daarnaast gebruik ik ook Adobe PS CC , Luminar 4-, AI-, en nu Luminar NEO
                          Allemaal hebben ze zo hun voordelen. LR heb ik ook maar ik gebruik het niet juist omdat ON1 zoveel beter is.
                          Wil ik best geloven, en ik bewonder je leergierigheid.

                          Ik heb ook een tijdje bewerkingsprogramma's verzameld maar hou het nu bij LR, met Topaz AI Denoise en Sharpen wanneer nodig en Qimage voor speciale printformaten.
                          PS beheers ik nog altijd niet, gesofisticeerd gereedschap is niet aan mij besteed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ON1 photo raw 2023

                            Beste Jan, ik heb dan ook vijf jaar avondschool gevolgd om PS te leren.
                            Wat mij in die tijd fascineerde was selecteren met de pen, niks dat toen nauwkeuriger was, nu is het een simpele klik met de muis in AI programma.
                            Daar tegenover kan ik niet overweg met LR.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ON1 photo raw 2023

                              Ik heb geen geduld om te "photoshoppen" en ik hou het bij een paar basisbewerkingen in Capture One. ON1 heb ik indertijd genomen om de focus-stacking en panorama-stitching te proberen (bestond toen niet in C1). ON1 is echt wel een straf programma met veel mogelijkheden aan een redelijke prijs in vergelijking met sommige andere software.
                              Last edited by philitalia; 23 februari 2023, 19:17.
                              Mvg Philip

                              Comment

                              Working...
                              X