Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een roos aan de hemel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Een roos aan de hemel

    Een luxe, twee heldere nachten na elkaar

    Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Rosette Nebula (Caldwell 49) te capteren in het sterrenbeeld Monoceros of Eenhoorn.
    De Eenhoorn ligt naast het sterrenbeeld Orion.

    In het center van de roos vind je een open sterrencluster (Caldwell 50). Deze sterren zijn ontstaan uit de materie van de nevel.
    Onderzoek toont aan dat binnen de nevel er nog volop stervorming plaats vindt.

    De Rosette nebula bevindt zich op een 5000 lichtjaar van de aarde, zo zag die er uit zo'n 5000 jaar geleden
    Met een magnitude van 9 kan je hem niet met het blote oog waarnemen en al zeker niet in onze contreien.
    De Rosette nevel meet visueel een paar maal de diameter van de maan. (80x60' boogminuten, de maan heeft een diameter van 30')
    Een versie zonder sterren vind je hier



    Opname
    Gecapteerd over twee nachten van 19h00 tot 24h30.
    Stack van 283 opnamen (Light frames) van 120 sec (iets meer dan 9 uur belichting)
    Calibratie frames: Flat: 40 (detectie fouten in lichttrein); Dark: 30 (detectie read & dark noise + hot pixels); Bias: 40 (detectie banding)

    Apparatuur:
    Statief: Skywatcher EQ6 R
    Telescoop: Omegon APO 76/342 AP ED Refractor PRO f/4.5
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200; Offset 30; Temperatuur -10°C)
    Filter: IDAS LPS D2

    Software
    Aansturing apparatuur via N.I.N.A; EQMOD; ASTAP
    Autoguiding Phd²; OAG; ZWO ASI 290 mm zwart/wit guide camera
    Stacking in DeepSkyStacker
    Postprocessing in PixInsight
    Afwerking + blenden van nevel en sterren in Photoshop CC
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Een roos aan de hemel

    Staat er mooi op Rudy, dit was mijn allereerste target dat ik vastgelegd heb indertijd zonder gebruik te maken van tracking, dus gewone camera, lens en statief.
    Het is dan uiteraard ook een heel helder target om te capteren
    De propeller heb je er ook mooi doorgekregen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Een roos aan de hemel

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Staat er mooi op Rudy, dit was mijn allereerste target dat ik vastgelegd heb indertijd zonder gebruik te maken van tracking, dus gewone camera, lens en statief.
      Het is dan uiteraard ook een heel helder target om te capteren
      De propeller heb je er ook mooi doorgekregen

      grts
      Sieg
      Dank je Sieg,
      Dit was er eentje van de (lange) bucket list en past perfect in de FOV van de Omegon 76/342-ASI 294 combi.
      Vorig jaar heb ik een poging gewaagd met de Newt 1000mm in twee panelen dan maar dan staat die er nog niet helemaal op en in se veel te weinig fotonen kunnen vangen door het "schitterende" weer.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Een roos aan de hemel

        Knap werk weer.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Een roos aan de hemel

          Subliem, ongelooflijk dat je dit zelf kunt waarnemen!
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • #6
            Re: Een roos aan de hemel

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
            Dank je Sieg,
            Dit was er eentje van de (lange) bucket list en past perfect in de FOV van de Omegon 76/342-ASI 294 combi.
            Vorig jaar heb ik een poging gewaagd met de Newt 1000mm in twee panelen dan maar dan staat die er nog niet helemaal op en in se veel te weinig fotonen kunnen vangen door het "schitterende" weer.
            Ja hé Rudy, het is inderdaad een heel groot object
            Voor mijn 80 f5 met de cropsensor van de 2600 is het ideaal beeldvullend, zelfs nog iets wijder dan deze
            Blijft voor mij één van de mooiste targets aan onze nachthemel
            Ik hoop 'm dit jaar ook nog eens vast te kunnen leggen, maar zoals wij in België geluk hebben met het weer zal het met al veel geluk moeten zijn vermoed ik

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Een roos aan de hemel

              Knap ... en tegelijk ook een beetje angstaanjagend beeld (voor mij toch)
              Mvg Philip

              Comment

              Working...
              X