Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog wat extra juwelen van Orion

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Nog wat extra juwelen van Orion

    Eindelijk de opname kunnen maken waar ik al even van droomde

    Een mozaïek van twee panelen, het rechtse paneel poste ik eerder deze week al in een blauwere afwerking

    Wat zie je:
    Van links naar rechts
    - De vlamnevel
    - De Paardenkopnevel
    - De "Running man" nevel
    - De grote Nevel van Orion

    Te vinden in het sterrenstelsel Orion. Dit zijn nog maar een paar van de mooie nevels in en rond het sterrenbeeld Orion.
    Jammer genoeg is Orion enkel tijdens de wintermaanden in onze contreien te zien Voordeel is wel, wanneer er dan eens geen wolken zijn, er lange nachten zijn en dikwijls een beter seeing.

    Deze opnames zijn tussen 19h00 en 24h00 gemaakt, om 19h00 staat Orion net boven ons dak en rond 24h00 gaat die onder het dak van de buren.




    Opname:
    Rechte paneel: 427 opnamen van 30 sec
    Linker paneel: 168 opnamen van 90 sec

    Door een f/4.5 telescoop te gebruiken in combinatie met een hoger gain (iets zoals ISO) kan ik op kortere tijd veel data capteren. Bvb een f/8 telescoop zal 4x zo lang moeten capteren om evenveel signaal te vergaren.

    Gear:

    Telescoop Omegon APO 76/342 AP ED PRO (f/4.5)
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200, Offset 30; temperatuur -10°) (Sony sensor)
    Filter IDAS LPS D2
    Volgsysteem: Off Axis Guider met ZWO ASI 290 MM en Phd² autoguider software
    Statief (mount) Skywatcher EQ6-R
    Focus motor ZWO EAF
    Plate solving met ASTAP
    Hunsn fanless minicomputer om de hele cinema aan te sturen met N.I.N.A.

    Flickr doet nogal moeilijk met panoramische afbeeldingen, hier kan je een grotere versie bekijken: Orion Nevels

    Met de plate solving software kan je de telescoop tot op een paar boogseconden nauwkeurig positioneren, dit werkt met sterherkenning.
    De camera neemt een opname vergelijkt die met de databank en bepaalt zo de postie en de hoek van de camera.
    De software stuurt het gemotoriseerd statief aan zodat de framing die je vraagt de framing is van de camera.
    De camera draai je manueel, momenteel staat die op 3° tolerantie.
    Zo kan je dus panelen gaan capteren die dan ook in de juiste hoek gedraaid zijn.
    Gear
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Nog wat extra juwelen van Orion

    Mooie overzichtsopname Rudy, altijd knap om deze regio op beeld te zien
    Hier valt de halo nog meer op uiteraard, en dat komt dus zoals je zegt, door je camera, al is Almitak uiteraard een enorme uitdaging om vast te leggen.
    De meeste systemen gaan daarin in de fout en halos vertonen.

    Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om het linkse deel vast te leggen, nadeel bij mij is dat ik maar een uurtje per nacht kan capteren wegens bomen.
    Het is dus in mijn geval tussen de bomen door, niet evident maar gelukkig heb ik een horizon profiel aangemaakt in Nina wat het makkelijker maakt.
    Dus een uurtje per nacht en dan amper heldere nachten, ik zie het dus nog een tijdje duren eer dat ik klaar ben

    In ieder geval heel knap gemaakt hoor en hopelijk komt er nu wel eens eentje in de HOF ...
    Trouwens doorklikken naar de grote versie kan ik iedereen aanraden, echt de moeite !

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 9 februari 2023, 16:08.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Nog wat extra juwelen van Orion

      Prachtig, je voelt je heel klein als je deze beelden ziet .

      Comment


      • #4
        Re: Nog wat extra juwelen van Orion

        Spectaculaire opname!
        BD0681BE -
        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

        Comment


        • #5
          Re: Nog wat extra juwelen van Orion

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Mooie overzichtsopname Rudy, altijd knap om deze regio op beeld te zien
          Hier valt de halo nog meer op uiteraard, en dat komt dus zoals je zegt, door je camera, al is Almitak uiteraard een enorme uitdaging om vast te leggen.
          De meeste systemen gaan daarin in de fout en halos vertonen.

          Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om het linkse deel vast te leggen, nadeel bij mij is dat ik maar een uurtje per nacht kan capteren wegens bomen.
          Het is dus in mijn geval tussen de bomen door, niet evident maar gelukkig heb ik een horizon profiel aangemaakt in Nina wat het makkelijker maakt.
          Dus een uurtje per nacht en dan amper heldere nachten, ik zie het dus nog een tijdje duren eer dat ik klaar ben

          In ieder geval heel knap gemaakt hoor en hopelijk komt er nu wel eens eentje in de HOF ...
          Trouwens doorklikken naar de grote versie kan ik iedereen aanraden, echt de moeite !

          grts
          Sieg
          Het zicht op het zuiden is hier ook beperkt, een geluk dat de straatverlichting nu na 23h uit gaat, zo lukt het om lager dan 35° te gaan.
          Nog een paar weken en het is weerom voorbij met Orion. Hopelijk krijg ik nog een nachtje of twee om nog wat moois in en rond Orion te capteren

          De postprocessing is uiteraard stevig geweest, verschillende sluitertijden en de volle maan gaven verschillende gradiënten.
          Er zijn vele uurtjes ingekropen, veel trail and error. De scheiding tussen beide panelen heb ik uiteindelijk in Photoshop met dodge and burn technieken zo goed het kon weggewerkt.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Nog wat extra juwelen van Orion

            Knappe foto !
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Nog wat extra juwelen van Orion

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Het zicht op het zuiden is hier ook beperkt, een geluk dat de straatverlichting nu na 23h uit gaat, zo lukt het om lager dan 35° te gaan.
              Nog een paar weken en het is weerom voorbij met Orion. Hopelijk krijg ik nog een nachtje of twee om nog wat moois in en rond Orion te capteren

              De postprocessing is uiteraard stevig geweest, verschillende sluitertijden en de volle maan gaven verschillende gradiënten.
              Er zijn vele uurtjes ingekropen, veel trail and error. De scheiding tussen beide panelen heb ik uiteindelijk in Photoshop met dodge and burn technieken zo goed het kon weggewerkt.
              Het vele werk is eraan te zien Rudy, mooi
              Al heb ik wel het gevoel dat het linkse deel normaal gezien veel meer Ha regios bevat dan hier te zien is.
              Da's eigenlijk ook wat het nadeel van background extraction, veel van het Ha gebied wordt dan weggehaald
              Eigenlijk is bijna gans onze nachthemel gevuld met Ha, meestal wordt dit weggewerkt, zelfs probeer ik alles zoveel mogelijk te behouden wat soms tot verrassende resultaten komt.

              Wat een luxe dat bij jullie de straatverlichting uitgaat, spijtig genoeg gebeurt dat hier bij ons (nog) niet
              Hopelijk komt het er ooit eens van
              Ik zit nu in een Bortle 5, dus ik kan als het moet zonder enige filter aan het werk, maar je krijgt uiteraard een beter resultaat met lightpollutie filter
              Sinds mijn aankoop een paar maanden geleden van mijn nieuwste narrow band filter is er een totaal andere wereld opengegaan ....
              Ondertussen heb ik al een stapeltje filters opgebouwd om tot mijn goesting te komen

              Ik heb zelf nog nooit met verschillende panelen gewerkt, lijkt me niet makkelijk om deze gelijk te krijgen qua background en intensiteit
              Ooit waag ik me er eens aan, als het niet lukt kom ik bij jouw ten rade

              Al gebruik ik voorlopig enkel maar DSS en Photoshop om mijn gestackte beelden te bewerken, meeste mensen gebruiken PI
              Staat op mijn lijstje om dit jaar eens aan te schaffen, tot zo lang blijven ook de komeet subs liggen ...

              Trouwens ik ga deze week beginnen om de rig klaar te maken voor "galaxy season", ook nog wat werk aan

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Nog wat extra juwelen van Orion

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Het vele werk is eraan te zien Rudy, mooi
                Al heb ik wel het gevoel dat het linkse deel normaal gezien veel meer Ha regios bevat dan hier te zien is.
                Da's eigenlijk ook wat het nadeel van background extraction, veel van het Ha gebied wordt dan weggehaald
                Eigenlijk is bijna gans onze nachthemel gevuld met Ha, meestal wordt dit weggewerkt, zelfs probeer ik alles zoveel mogelijk te behouden wat soms tot verrassende resultaten komt.

                Wat een luxe dat bij jullie de straatverlichting uitgaat, spijtig genoeg gebeurt dat hier bij ons (nog) niet
                Hopelijk komt het er ooit eens van
                Ik zit nu in een Bortle 5, dus ik kan als het moet zonder enige filter aan het werk, maar je krijgt uiteraard een beter resultaat met lightpollutie filter
                Sinds mijn aankoop een paar maanden geleden van mijn nieuwste narrow band filter is er een totaal andere wereld opengegaan ....
                Ondertussen heb ik al een stapeltje filters opgebouwd om tot mijn goesting te komen

                Ik heb zelf nog nooit met verschillende panelen gewerkt, lijkt me niet makkelijk om deze gelijk te krijgen qua background en intensiteit
                Ooit waag ik me er eens aan, als het niet lukt kom ik bij jouw ten rade

                Al gebruik ik voorlopig enkel maar DSS en Photoshop om mijn gestackte beelden te bewerken, meeste mensen gebruiken PI
                Staat op mijn lijstje om dit jaar eens aan te schaffen, tot zo lang blijven ook de komeet subs liggen ...

                Trouwens ik ga deze week beginnen om de rig klaar te maken voor "galaxy season", ook nog wat werk aan

                grts
                Sieg
                Orion is idd een groot Ha gebied, veel wordt hier weggeblazen door de lichtpolutie (Bortle 6-7) en het was dan nog eens volle maan.
                Het uitzetten van de lichten heeft weinig invloed op de globale lichtpolutie, de A12 in de buurt en in de omliggende gemeenten blijven de lichten aan.
                Het voordeel is dat de straatlamp in het zuiden vanwaar ik sta uitgaat, hierdoor kan ik langer capteren.
                In se zou ik hier beter met een narrowband filter werken die enkel het Ha gedeelte capteert of met de L-eXtreme. Het is een bewuste keuze om dat niet te doen gezien het beperkt aantal heldere nachten.

                Er zit nu wel een rode sluier van de Ha over de opnamen, vrij zwak. Bij de Dynamic Background Extraction (DBE) in PI selecteerde ik enkel delen waar bijna geen Ha te zien was.
                In het Background Model kan je dan zien of er rood wordt weggewerkt of enkel gradient, het weinig Ha dat er gecapteerd werd blijft zo bewaard. Met de Automatic Background Extraction (ABE) ben je inderdaad veel Ha kwijt.
                Dat is een belangrijke eerste stap in het postprocessen en daar ben je al even mee bezig.

                C/2022 E3 is ondertussen ook al eens verwerkt, cava maar niet de kwalitatief genoeg om hier te posten De staart is amper zichtbaar, volle maan hé
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment

                Working...
                X