Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste poging vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste poging vogelfotografie

    Graag jullie mening over volgende foto’s.
    Foto’s gemaakt met Nikon Z5

    D25DFB73-F7E4-4247-BD55-677409936C27 by Wesley Knaepen, on Flickr

    F70BA0BA-7D10-469D-A785-E9B8F0258ECB by Wesley Knaepen, on Flickr

    958DB8B6-B5E6-4467-A9C9-DDFB66A1518D by Wesley Knaepen, on Flickr

  • #2
    Re: Eerste poging vogelfotografie

    Ze staan er goed op maar de vliegende kokmeeuw mist scherpte.

    Het was blijkbaar redelijk somber weer, maar te veel zon is ook niet goed zeker niet voor witte vogels (draai dan de belichtinscompensatie wat naar beneden om geen uitgebrande witten te krijgen).

    Ik zou proberen wat dichter te komen of een langere lens of extender gebruiken (400mm op een FF is nogal kort in onze streken).
    Je kan ook meer uitsnijden, met de huidige nabewerkingsmogelijkheden (bv Topaz Sharpen AI en andere) kan je de details en de scherpte flink optrekken, iedereen doet het

    Voor BIF (birds in flight) is een sluitertijd van 1/500 te lang, zeker 1/1250 voor grotere en traag vliegende vogels, en veel korter voor snelle beestjes.
    Kortere tijd veronderstelt hogere ISO, maar ruis kan je wegwerken - sommigen laten het ook zo - een bewogen opname krijg je niet meer scherp (alhoewel tegenwoordig veel kan).

    Oefening baart kunst, veel succes !
    Last edited by palombian; 4 februari 2023, 09:50. Reden: verband sluitertijd/ISO

    Comment


    • #3
      Re: Eerste poging vogelfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      ....
      Je kan ook meer uitsnijden, met de huidige nabewerkingsmogelijkheden (bv Topaz Sharpen AI en andere) kan je de details en de scherpte flink optrekken, iedereen doet he

      Oefening baart kunst, veel succes !
      Ook mijn gedacht.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Eerste poging vogelfotografie

        Dat is nu eens feedback waar je iets aan hebt zie!
        Gr, H.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste poging vogelfotografie

          1: vogel staat er goed op, de compositie naar mijn gevoel te ruim bovenaan en te krap onderaan.

          2: Goede poging voor vluchtshot, bijna scherp, maar net niet helemaal. Probeer te oefenen op elke vogel die langsvliegt (meeuwen, ganzen aalscholvers), niet per se voor de foto's, maar gewoon om beter te worden in mikken en scherpstellen.

          3: Deze vind ik heel goed. Grote zilverreiger is al best een speciale soort, en hij staat goed in zijn omgeving. Het wit van de vogel contrasteert mooi met de achtergrond. Knap.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste poging vogelfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
            1: vogel staat er goed op, de compositie naar mijn gevoel te ruim bovenaan en te krap onderaan.

            2: Goede poging voor vluchtshot, bijna scherp, maar net niet helemaal. Probeer te oefenen op elke vogel die langsvliegt (meeuwen, ganzen aalscholvers), niet per se voor de foto's, maar gewoon om beter te worden in mikken en scherpstellen.

            3: Deze vind ik heel goed. Grote zilverreiger is al best een speciale soort, en hij staat goed in zijn omgeving. Het wit van de vogel contrasteert mooi met de achtergrond. Knap.
            ik volg !!! grts Jozef
            Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

            Comment


            • #7
              Re: Eerste poging vogelfotografie

              Bedankt voor de reacties!

              Comment

              Working...
              X