Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale SLR... of toch maar dia's scannen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale SLR... of toch maar dia's scannen?

    Dag Forumers,

    Ik wou bij jullie eens informeren "uit rechtstreekse bron" wat jullie denken van een "betaalbare" digitale SLR (bv. D70) versus het inscannen van een dia (Fuji Velvia of Provia) met een goede scanner (bv. Nikon Coolscan V).
    Dus graag mensen die echt praktijkervaring hebben met de twee. Mijn beperkte vergelijkingen tot nu toe lijken erop te wijzen dat ik de ingescande dia precies minstens even scherp vind dan de jpegs van een D70 of zo (en misschien "mooier"). Ik heb intussen al veel tevreden D70 gebruikers gehoord maar ze vinden een dia precies toch "net iets mooier". Vinden jullie dat ook?
    Met een dia heb je het evidente nadeel dat je betaalt per geschoten beeld en het ook niet direkt hebt. Voordelen zijn dan weer dat je een echte "hardcopy" hebt van je beeld om te archiveren, en eerst en vooral: je hebt een DIA! Kan je projecteren (goedkoop en super kwaliteit) voor vrienden.

    Bedankt voor jullie ideeën - hopelijk wordt de keuze voor mij wat gemakkelijker (???)

  • #2
    Re: Digitale SLR... of toch maar dia's scannen?

    1) Dia's zijn hardcopy-zaken dat is juist, maar ze verliezen wel aan kwaliteit.
    2) Analoog werken betekent veel meer denkwerk en manipulatie van het te willen fotograferen object. Kadrering, kleur, licht, ...
    3) Digitaal laat achteraf meer manipulatie toe.
    Je verschil tussen een Digitaal toestel versus een dia is moeilijk. Je vergelijkt immers een resultaat met een toestel dat resultaten aflevert. Liefst geen appelen met peren vergelijken.
    Beiden zijn goed, alhoewel ik nu al 5 jaar geen dia's meer geef.
    Presentatie geef ik wel nog en daar gebruik ik een heel professionele beamer voor (in bruikleen). Zelfs de hardste anti's geven dan toe dat het verschil miniem. Dat verschil zal er zijn zolang de beamer niet optimaal werkt. Deze zijn echter in een paar jaar tijd enorm beterkoop geworden en sterk verbeterd. Dus, daar eventueel even wachten.
    Persoonlijk zou ik opteren voor het toestel. Je kan nog altijd je digitale beelden als dia's laten ontwikkelen en dan heb je even scherpe, mooie beelden. Nu dit is een persoonlijke beoordeling.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Digitale SLR... of toch maar dia's scannen?

      Interessant die beamer - wat is dat voor één? Ik neem aan dat het niet de gewone LCD projector is waarmee je bv. presentaties geeft want die hebben maar een povere resolutie (1024 op 768) en meestal abominabele kleuren vind ik. Ik heb al wel eens gehoord dat er echte digitale "foto" projectoren bestaan die even goed zijn (zoniet beter) dan een goeie Leica diaprojector. Ik ben zeker niet "anti digitaal", dan zou ik hier niet zitten - wanneer ik in okkazie een goeie beamer kan kopen voor dezelfde prijs als mijn Leica projector met Colorplan lens (40 euro!), doe ik het zeker ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Digitale SLR... of toch maar dia's scannen?

        Ik heb ervaring in beide technieken, momenteel ben ik voor 100% overgeschakeld naar de digitale opname in RAW met een EOS 1D-Mark II.
        Is zonder twijfel de weg die we moeten volgen, dus momenteel zou ik zeker geen scanner meer aankopen, maar als je der eentje staan hebt tot daar nog aan toe. Ik heb mijn Nikon 4000 kunnen verkopen voor 800 Euro en heb toen ook niet getwijfeld.

        my2cents
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment

        Working...
        X