Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Android vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Android vraagje

    Sinds enkele weken hebben we 2 smartphones met Android 12. Er zit een micro SD kaartje in als opslaggeheugen. Het betreft 2x een Moto G42.
    Elke keer als we het toestel opstarten krijgen we een melding: "android, Voor overzetten van foto's en media" Ik heb al overal gezocht waar ik deze melding kan uitschakelen, maar nergens vind ik een optie in de settings.
    Weet iemand hier meer over ?
    (het is nu echt geen drama, enkel wat vervelend dat er in de balk bovenaan steeds opnieuw een melding staat in de vorm van een CD kaartje tot ik het handmatig verwijder)

    Ter info: hier gaan vrijwel altijd de smartphones uit wanneer we slapen, ik denk (misschien te onrechte ?) dat die handelswijze zorgt dat de batterij ook eens rust heeft en dat je dan de dag daarop een "verse" start hebt van het besturingssysteem.

    Dank om mee te denken.
    Last edited by nete; 23 januari 2023, 16:49.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Android vraagje

    Het eerste deel van de vraag is opgelost; het blijkt een niet uit te schakelen systeemmelding te zijn.

    Deze vraag blijft wel overeind; Ter info: hier gaan vrijwel altijd de smartphones uit wanneer we slapen, ik denk (misschien te onrechte ?) dat die handelswijze zorgt dat de batterij ook eens rust heeft en dat je dan de dag daarop een "verse" start hebt van het besturingssysteem.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Android vraagje

      Er is weinig winst te boeken door je toestel elke dag uit te schakelen.

      Zelf laat ik mijn gsms op mijn bureau en staan die snachts op stil.

      Normaal is een gsm er op ontworpen om nooit meer uitgeschakeld te worden.
      Diverse optimalisaties zorgen ervoor dat een gsm in slaapstand extreem weinig verbruik heeft.

      Het is wel zo dat interne processen verstoord kunnen geraken.
      Noodgedwongen doe ik dan een herstart.
      Maar dat komt hooguit 1x per jaar voor of zo.

      Als informaticus kan ik je een lange uitleg geven hoe dat precies zit.
      Maar het komt er op neer dat je met de moderne toestellen daar zowat geen zorgen meer moet over maken.

      Comment


      • #4
        Re: Android vraagje

        Een volledige systeemuitzet en herstart heeft ook een opkuisfunctie - belangrijk bij geheugenlekken. Ik hack vb. mijn windows systeem om een full shutdown te doen (geen hibernation van de kernel dus!!!). Idem met Android - gewoon volledig uit, disconnecteren. Het blijven li-ion batterijen dat in die doos zitten - en dat zijn nu eenmaal niet de meest betrouwbare (nu niks zo erg als LiPo - inderdaad onlangs heb ik gemerkt dat er smartphones bestaan met die zeer gevaarlijke batterijen). Je gelooft dat haast niet.
        Hebben jullie dat filmpje van die oude iphone die in de fik ging, omdat de kinderen hem wilden opladen - niet gezien?
        Mooi toch! (voor pyromanen)...
        't is niet omdat men zegt dat je dat niet moet doen dat het geen zin heeft. En ook ik ben IT-er. Ik heb nooit geloofd in o.a. die microsoft fabels - en ik kan u voorbeelden geven waarbij je serieus in je voet kan schieten door die kernel-hibernation!
        ICT is te veel marketting geworden en te weinig voeten op de grond.
        Die paar seconden winst - daar bedank ik voor. Wij hebben geleerd geduld te hebben.

        Comment


        • #5
          Re: Android vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Een volledige systeemuitzet en herstart heeft ook een opkuisfunctie - belangrijk bij geheugenlekken.
          Eens herstarten kans soms wel eens een probleem (tijdelijk) verhelpen, maar daarom is het niet altijd opgelost.
          Maar de tijden zijn ook fors veranderd, de laatste jaren is het zelden dat een toestel (smartphone) nog eens echt vastloopt.
          Als dat vaker gebeurt, dan toch eens kijken welke apps het veroorzaken want daar zit wel vaker wat rommel tussen.

          Het blijven li-ion batterijen dat in die doos zitten - en dat zijn nu eenmaal niet de meest betrouwbare (nu niks zo erg als LiPo - inderdaad onlangs heb ik gemerkt dat er smartphones bestaan met die zeer gevaarlijke batterijen). Je gelooft dat haast niet.
          Hebben jullie dat filmpje van die oude iphone die in de fik ging, omdat de kinderen hem wilden opladen - niet gezien?
          Mooi toch! (voor pyromanen)...
          Ja dat gebeurt, er was in de week ook een huis uitgebrand door een wasmachine dat volgens de overheid nu best overdag kan draaien terwijl we weg zijn. [emoji848]
          Echter bij die smartphone weten we enkel dat die aan het laden was, niet dat die nog opgestart was.
          Het is ook het type batterijen die spontaan kunnen ontbranden zelfs zonder dat het toestel aan staat of aan het laden is.
          We weten ook niet of het een originele batterij was of een namaak.

          't is niet omdat men zegt dat je dat niet moet doen dat het geen zin heeft. En ook ik ben IT-er. Ik heb nooit geloofd in o.a. die microsoft fabels - en ik kan u voorbeelden geven waarbij je serieus in je voet kan schieten door die kernel-hibernation!
          Hybernation is nog iets specifieks, maar mijn pc’s worden zelden of nooit uitgezet, meestal gewoon vergrendeld.

          ICT is te veel marketting geworden en te weinig voeten op de grond.
          Die paar seconden winst - daar bedank ik voor. Wij hebben geleerd geduld te hebben.
          De actuele PC’s kan men ook niet,meer vergelijken,met deze van 20 jaar geleden, zelfs met een soft-shutdown blijft het meeste nog onder spanning staan en ik ken er niet veel die ook nog eens de stekker uittrekken om die volledig zonder spanning te zetten.
          Zo ook bij smartphones … zet die eens volledig uit zoals meedenkt te doen en stuit de voeding aan … meteen geeft de display dat aan, net omdat die toch niet echt volledig uit staat. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Android vraagje

            Hier gaat alles spanningsloos als we slapen. De modem van Telenet uitgezonderd.
            En de smartphone blijft vannacht op vliegtuigstand omdat we hem morgenvroeg als wekker grbruiken.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Android vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Hier gaat alles spanningsloos als we slapen. De modem van Telenet uitgezonderd.
              Heb je dan een aparte stroomkring dat uitgeschakeld wordt of trek je alle stekkers uit (of verdeelblok met schakelaar)?
              Hier zijn de meeste toestellen met soft-schakelaar of afstandsbediening (of app), eigenlijk blijft dan altijd een deel ervan onder spanning staan.
              Dit is hier alvast zo met TV, audio, PC, schermen, oven, kookplaat, wasmachine, airco, bijna alle verlichting, poortopener, verwarming, alarm, netwerktoestellen, laadpunt, camera’s, draadloze speakers, …
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Android vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Heb je dan een aparte stroomkring dat uitgeschakeld wordt of trek je alle stekkers uit (of verdeelblok met schakelaar)?
                Hier zijn de meeste toestellen met soft-schakelaar of afstandsbediening (of app), eigenlijk blijft dan altijd een deel ervan onder spanning staan.
                Dit is hier alvast zo met TV, audio, PC, schermen, oven, kookplaat, wasmachine, airco, bijna alle verlichting, poortopener, verwarming, alarm, netwerktoestellen, laadpunt, camera’s, draadloze speakers, …
                Wat schakel ik uit tijdens de nachturen ? (via schakelaar op verdeeldoos): laptop, printers; Via toestel zelf: smartphones, TV, digicorder, verwarming.
                Blijft onder spanning: gagagepoort opener, deurbel, Telenet modem, Google Nest, alles in de keuken, airco: uitgezonderd de modem en de Google Nest allemaal vast verbonden.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Android vraagje

                  Een ander vraagje:

                  Ik en mijn vrouw hebben allebei op de smartphone een widget waar ik al mijn afspraken zie die ik haal uit mijn Gmail account agenda.
                  Ik heb vrij veel contacten in het "telefoonboek" bij datzelfde account.
                  Als ik nu haar agenda widget koppel aan mijn afspraken (dan hoeft maar één persoon alles in te vullen) dan krijgt ze ook al mijn contacten cadeau waar ze niets aan heeft.
                  Ik vermoed dat dit niet uitgesplitst kan worden. Kan dit wel, dan zou het me plezieren om dit te vernemen.

                  Edit: lijkt te gaan lukken via een"gezinsagenda"
                  Last edited by nete; 14 februari 2023, 08:32.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment

                  Working...
                  X