Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquafin aansluiting buis op riolering vergeten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aquafin aansluiting buis op riolering vergeten

    Mijn vriendin kocht een huis jaren geleden, aquafin sloot haar en mensen uit het dorp aan op de riolering, maar bij haar (en nog enkele anderen) had een werker 1 buis vd badkamer niet aangesloten en gewoon beton gestort, dit is pas achteraf ontdekt doordat de lavabo van de badkamer af en toe niet goed doorliep en er vocht op de gevel kwam buiten. Bij een camera inspectie zag men zelfs 2 bakstenen op elkaar in de buis die af en toe traag doorliep en niet aangesloten was op de riolering in de straat. Nu heeft zij camera inspecties laten doen om het probleem te vinden, een aannemer brak de vloer van haar badkamer open enz, een aantal facturen van 500 eur stuk en nieuwe tegels te kopen. De gemeente kwam eens voor een inspectie, maar was toen nog niet duidelijk. De verzekeraar opende een dossier, de expert is langsgeweest en ontdekten eindelijk de fout van aquafin nu alles openligt. Morgen gaan ze de straat openbreken voor de vergeten aansluiting. Zouden de kosten vd camera inspecties, aannemer en nieuwe tegels op aquafin kunnen verhaald worden? De verzekeraar/rechtsbijstand keek ernaar en zei niets.
    Last edited by KevinVdd; 19 januari 2023, 23:42.

  • #2
    Re: Aquafin aansluiting buis op riolering vergeten

    Het doet me denken aan een voorval dat mijn buurman had.
    Voor zijn deur stond een boom op het plantsoen eigendom van de gemeente.
    En de wortels hadden de rioolbuis kapot geduwd over de jaren.

    Gemeente deed moeilijk maar heeft dan moeten herkennen dat de bomen er geplaatst waren in hun opdracht.
    Finaal zijn ze voor alle kosten tussen gekomen.
    Breekwerk, nieuwe buizen en boom weg.

    Maar geen idee of je nu ook voorgaande kosten kan inbrengen.
    Voor zover ik daar een beetje verstand van heb moet je eerst de verzekering laten tussen komen.
    Als de tegenpartij zich verzet komt een expert tussen en zo.
    En dan kan je alle verhalen.
    Maar met deze volgorde is dat mogelijks iets wat ze als niet noodzakelijk kunnen aanzien?

    Geen idee hoor.
    Ik denk maar wat luidop met je mee.
    Ik ben geen juridisch expert.

    Comment


    • #3
      Re: Aquafin aansluiting buis op riolering vergeten

      Heeft aquafin het beton gestort, of een aannemer die aan het huis zelf werkte?
      In elk geval zal je verzekering het moeten regelen met de verzekering van Aquafin - maar ik denk niet dat ze in zoiets tussenkomen. Al zeker niet als de fout lang geleden gebeurd is.

      Comment


      • #4
        Re: Aquafin aansluiting buis op riolering vergeten

        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Heeft aquafin het beton gestort, of een aannemer die aan het huis zelf werkte?
        Die vraag stel ik mij ook. De aannemer doet de sanitaire installatie in het huis en voert het dan via 1 buis of 2 bij gescheiden afvoer van sanitair en regenwater naar de straat. Die buizen sluit Aquafin dan aan op de riolering. Nog nooit geweten dat Aquafin een badkuip of lavabo komt aansluiten.

        Dat aannemers zo'n fratsen uithalen is niets nieuws. Heb collega's die het voorgehad hebben en de verhalen wat de loodgieter die tegenover mijn moeder woonde vertelde... Zou een mooi boek zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Aquafin aansluiting buis op riolering vergeten

          Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
          had een werker 1 buis vd badkamer niet aangesloten en gewoon beton gestort
          dit is pas achteraf ontdekt doordat de lavabo van de badkamer af en toe niet goed doorliep en er vocht op de gevel kwam buiten.

          Bij een camera inspectie zag men zelfs 2 bakstenen op elkaar in de buis die af en toe traag doorliep en niet aangesloten was op de riolering in de straat.
          Dit alleen zijn toch twee aparte problemen dat hier aangekaart wordt?
          Een lavabo wordt nooit rechtstreeks op de riolering in straat aangesloten, dus duidelijk een fout in het gebouw.
          Voor de kosten om dit op te zoeken en te herstellen zou de aannemer dus moeten opdraaien.

          Voor het tweede probleem met twee bakstenen op elkaar … hangt ervan af waar dat zit hé.
          Als dit op hun eigendom is, dan is dat ook de verantwoordelijkheid van de aannemer.
          Bedoelt men net voor de aansluiting aan de riolering, dan is nog de vraag of Aquafin in de fout gegaan is en vergeten aansluiten is of dat men gewoon vergeten is de aanvraag te doen om te komen aansluiten.
          Afhankelijk van de situatie ligt de verantwoordelijkheid bij iemand anders.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment

          Working...
          X