Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

    Hallo iedereen.

    De afgelopen weken heb ik reeds uitzonderlijk veel opzoekingswerk gedaan (ook bepaalde info aan BD-leden gevraagd en ontvangen, waarvoor dank) ,
    teneinde eindelijk een ‘besluit’ te kunnen vormen voor wat betreft aankoop van mijn volgende camera.

    Huidige combo : 7DII + 100-400 II
    Hoofddoel : struinende vogelfotografie met tussendoor ook BIF-fotografie (buizerd, kiekendief, torenvalk, kievit, houtsnip ,..)

    De R7 met de 100-500 is ook een goede combo, maar is gevoeliger aan ruis en enkel te gebruiken met mechanische sluiter omdat de buffer direct vol zit.
    Maar het zijn vooral de ‘manuele’ beperkingen van de R7 (geen batterygrip beschikbaar) , die mij ‘verplichten’ om een keuze te maken tussen een R6II en een R5. R3 = veel te duur.

    Voor vogelfotografie betekent deze overstap van crop naar FF een bereik-verlies van 1.6x , welke dient gecompenseerd te worden.

    Voor meer info aangaande de toestellen en hun werking , alsook de werking van TC’s , heb ik mij vooral laten leiden door de filmpjes van Jan Wegener en andere gerespecteerde leden van dit forum.
    Aanvankelijk zat ik met het idee om te gaan voor een R6II + TC 1.4x + 100-500 , om zodoende tot een ongeveer gelijkaardig bereik te komen (700mm) , als mijn huidige combo (640mm).

    Maar in onderstaand filmpje van Jan Wegener , wist 1 vd kwaliteiten vd R5 evenwel mijn bijzondere aandacht te trekken.

    Ever since the Canon EOS R5 and R6 launched I have been wondering how the R6 handles in the field. It's much cheaper but has a lot of similar specs. Can it h...


    Bij een vd testen tussen een R6 en de R5 , werd het volgende vastgesteld/uitgelegd :
    een foto genomen met de R5 en een 500mm lens, bleek nl. ongeveer even groot – te zijn dan de foto genomen door een R6 met een 600mm lens..)

    (zo goed mogelijk vertaald):

    “So in that sense I think with the R5 , I have now ability to shoot in a certain way that I had not previously with camera’s with less MP’s.
    Especially in the rainforrest, with the R5 , and the 45mp’s , I have the ability to often NOT USE A TELECONVERTOR, because you have that ‘built in’ with that 45MP.
    On the R6 , you will often be tempted to use an extender to get the bird large enough in the viewfinder , so you don’t have to crop it as much afterwords.
    With the R5 , I don’t have to use the extender, have a better DOF , and I’m also able to have faster shutter speeds, because I can keep my lens more wide open if I need to.
    The R5 on the 500mm lens produced a much larger file than the R6 on a 600mm lens.
    So even having 100mm less, with the R5 used a larger final file when cropped tot he same size, than the bird on the R6.
    So that’s pretty impressive to me.”


    Iets wat ik al vaker op dit forum had gelezen : met een R5 kan je meer croppen.
    (logisch ook 45MP ipv 24MP).

    En mogelijks zou ik met de R5 en ‘bare’ RF100-500 ondanks het verlies in bereik (op papier 500 tov 640) , met deze combo dan toch ongeveer evenveel bereik hebben als met mijn huidige. Ongeveer.

    En mocht blijken dat ik toch nog altijd wat afstand mis, dan kan ik in die gevallen nog altijd de TC 1.4x gebruiken, iets wat ik icm de R6II in de eerste plaats toch al had moeten doen.
    Mits inachtname van enkele aandachtspunten, zou gebruik van een TC 1.4x immers tot een goede IQ kunnen leiden icm met de RF100-500. Een mirrorless zou deduidned beter kunnen omgaan met extenders dan een DSLR.

    Het prijskaartje dan.

    Want de R5 zou naast de gekende aankoopprijs ook nog andere ‘kosten’ met zich mee brengen :
    A lot of old computers will not be able to handle the file-size of the R5.
    They will not be able to load them or you will not be able to quickly scroll to them.
    An R5 raw-file is between50-60MB..”

    Ook gezien de grotere bestanden, aankoop van extra external HD’s nodig voor wie alles wil bewaren.

    Welke pc-vereisten noodzakelijk zijn , teneinde verwerking vd R5-files zegt hij er wel niet bij.
    Om dit zeker te weten, zou ik dus moeten kunnen beschikken over dergelijke ‘R5-raw-file’.
    Mocht er iemand bereid zijn mij zo een raw-file te willen toezenden (wetransfer), bedankt, wil mij dit laten weten via een PM sturen aub.
    Dan zou ik eens kunnen proberen of ik die kan 'laden' in DPP.

    Ook de duurdere CF Expresscards worden warm aanbevolen.

    “For the R5 , you have to get FAST CF Express type B – cards.”

    Zelf zag ik in het filmpje dat Jan deze gebruikt : Cf Express Pro Grade 128GB 300MB/s V90.
    Welke kaarten komen eventueel nog in aanmerking? Welke gebruiken jullie?

    Welk toestel zouden jullie mij nu adviseren ???
    Met in het achterhoofd : is het verstandig om ‘nu nog’ een nieuwe R5 aan te kopen?
    Canon geeft nu €250 cashback op dit toestel ; ik heb wel nog niets gelezen over de eventuele komst van een R5II. Maar de R5 is nu toch wel al een paar jaar op de markt. Maar de R5 blijft zowiezo toch een top-toestel natuurlijk. Ook de R6ii , waarover Jan Wegener zeer lovend is.


    Puur mbt de prijs vd toestellen zelf :

    R6II : €2929
    R5 : €4249 (momenteel €250 cashback) - misschien geen TC RF1.4x nodig van €598
    R5 (tweedehands) : tussen de €3300 – 3600 - misschien geen TC RF1.4x nodig van €598

    Alvast bedankt voor jullie visie/advies.

    E r i c.
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

    PM met raw(en jpeg) R5 genomen met 1.4TC en 100-500 verstuurd

    Comment


    • #3
      Re: Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

      zou voor de R5 gaan en dit zonder enige twijfel, hier kun je RAW-files vinden https://www.dpreview.com/sample-gall...ery/5090482150 op details drukken en dan op RAW xxMB drukken dan wordt het RAW bestand gedownload.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

        Zoals al gezegd heb ik 2 jaar geleden de R6 onmiddelijk uitgesloten als vervanger van de 7DII wegens te weinig pixels bij gebruik van lenzen met dezelfde of vergelijkbare brandpuntsafstand.
        Dat heeft nl behoorlijke gevolgen voor de draagbaarheid en de betaalbaarheid van de optiek.
        Alhoewel minder dan met DSLR's omdat een mirrorless ook met een maximum opening kleiner dan f:8 kan focussen. Maar iedereen weet dat je dikwijls licht te kort komt en dan kan f:11 krap worden.

        Over de kosten voor geheugenkaartjes zou ik niet piekeren, zolang je geen video maakt moet je niet het nec plus ultra model kopen.
        CRAW is ook zuiniger zonder zichtbaar kwaliteitsverlies (een CRAW van de 45mp R5 is kleiner dan een RAW van de 24mp M6).
        Met 128GB CF Express en evenveel SD UHSII heb ik nooit plaats tekort gehad (en ik schiet doorgaans aan hoogste snelheid), de kaartjes blijven altijd in het toestel zitten.
        Ik heb geen merkbaar verschil in snelheid van postprocessing gezien na overgang op de R5.

        Comment


        • #5
          Re: Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

          Bedankt pcs.

          Ik heb geen probleem om deze bestanden te openen via DPP.

          Trouwens : een heeeel mooie foto genomen met de TC 1.4x
          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

          Comment


          • #6
            Re: Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

            Bedankt voor uw feedback Palombian ! Opnieuw ...
            Last edited by stocky; 13 januari 2023, 09:42.
            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

            Comment


            • #7
              Re: Canon R6II of Canon R5 voor vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
              Bedankt voor uw feedback Palombian ! Opnieuw ...
              Ik had die opmerking van Jan Wegener over extra kosten nog niet gelezen, en zoals al gezegd is dit door CRAW grotendeels opgelost (tenzij je zo principevast bent dat je geen enkel risico op kwaliteitsverlies wil nemen - de meeste gebruikers hebben nochtans nooit een verschil opgemerkt).
              De 45mp CRAW vogelfoto's van gisteren varieren van 23022 tot 31753 kB.
              Ik heb een bijna 2 jaar oude CF express integral Ultima 128GB 1600MB/s write en een SD 128 GB Lexar Professional V60 II 250MB/s. Die eerste was toen zoiets van 180€ maar de tweede minder dan 50€.
              Ongeveer wat ze nu ook kosten. Extra uitgave voor een R5 tov R6/R7 is dus beperkt tot 150-200€ voor de CF Express.
              En met enkel een SD kaart werkt hij ook .

              Comment

              Working...
              X