Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR6 te koop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR6 te koop?

    Dag iedereen,

    Ik heb het al een tijdje niet meer gevolgd en stel daardoor misschien een overbodige vraag. Kan je bij Bol.com wel degelijk nog steeds LR6 kopen? Ik zie het er alleszins te koop staan alsof het abonnement niet bestaat. Is LR6 misschien niet interessant meer omdat LR CC zo veel verder geëvolueerd is?

    Djienbe

  • #2
    Re: LR6 te koop?

    Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
    Dag iedereen,

    Ik heb het al een tijdje niet meer gevolgd en stel daardoor misschien een overbodige vraag. Kan je bij Bol.com wel degelijk nog steeds LR6 kopen? Ik zie het er alleszins te koop staan alsof het abonnement niet bestaat. Is LR6 misschien niet interessant meer omdat LR CC zo veel verder geëvolueerd is?

    Djienbe
    Je zou nog wel een bestaande licentie opnieuw kunnen installeren, maar ik twijfel ten zeerste of die bij Adobe zal gevalideerd worden.
    Dit is nu volledig gebonden aan je AdobeID en wordt nauwgezet gecontroleerd (extra confirmatie via mail/sms ed).
    Voor mezelf zou ik het waarschijnlijk nog kunnen, maar de licentie van iemand anders ?
    Die goedkope zogezegd legale Windows en Office sleutels waren ook niet kosher.

    Comment


    • #3
      Re: LR6 te koop?

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Die goedkope zogezegd legale Windows en Office sleutels waren ook niet kosher.
      Ach ja?
      Wat is daar mis aan?
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: LR6 te koop?

        Je hebt 30 dagen bedenktijd, dus je kunt het vlug even uitproberen.
        Ja daar is een vrij groot verschil tussen LR6 en de huidige versie, denk ik aan verbeterde kleurcorrectie mogelijkheden, werken met lagen, AI functies en nog wel wat. Je kunt best zelf eens kijken of de verschillen voor jou belangrijk zijn.
        www.polartha.com

        Comment


        • #5
          Re: LR6 te koop?

          Moa! Je hebt gelijk.
          Is merkwaardig want is al erg oude software.
          Het probleem is niet zozeer dat het oud is. Die versie werkte toen al erg goed.
          Ik ben nooit erg groot fan geweest van Adobe software. Maar eerlijk is eerlijk. Die software doet wat het moet doen.

          Maar ik vermoed dat het probleem zal zijn om het te koppelen aan recente camera toestellen. De ondersteuning zal er zeer waarschijnlijk niet zijn.

          Comment


          • #6
            Re: LR6 te koop?

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Moa! Je hebt gelijk.
            Is merkwaardig want is al erg oude software.
            Het probleem is niet zozeer dat het oud is. Die versie werkte toen al erg goed.
            Ik ben nooit erg groot fan geweest van Adobe software. Maar eerlijk is eerlijk. Die software doet wat het moet doen.

            Maar ik vermoed dat het probleem zal zijn om het te koppelen aan recente camera toestellen. De ondersteuning zal er zeer waarschijnlijk niet zijn.
            Even nagekeken, het is een "perpetual license", die mag je altijd blijven gebruiken.
            Ik vraag me wel af waar die verkoper (Wise Cloud Shop > Artecama BV, Groothandel in voedingsmiddelen ???) de originele dozen nog haalt.

            Laatste camera's zijn toegevoegd in de 6.14 update (lijst te vinden bij Adobe), en die zou nog te downloaden zijn.
            Je zal misschien wel even moeten zoeken, ze doen er alles aan om iedereen op een abo te krijgen.
            Dat heb ik pas gedaan nadat ik een nieuwe camera had gekocht.
            Je kan nieuwe hardware via een omweg (conversie naar DNG) wel in LR6 krijgen maar dit is bewerkelijk en volumineus.

            De huidige versie heeft een behoorlijk aantal verbeteringen.
            Last edited by palombian; 11 januari 2023, 16:24. Reden: Groothandel in voedingsmiddelen

            Comment


            • #7
              Re: LR6 te koop?

              Ja idd. Je kan altijd werken met de DNG converter of software van je eigen camera.
              Bij de meeste merken kan je ook omzetten naar TIFF indeling. Is wel een groot formaat raw. Dus niet zo leuk voor je opslagcapaciteit.
              DNG is meestal iets kleiner dan de RAWs.
              Maar omslachtig idd. En het is wel een oplossing als je nog met LR6 wil werken.
              Zo slecht is het nu ook weer niet.

              Je kan ook uitkijken naar een alternatief voor LR.
              Tegenwoordig zit er veel concurrentie op die markt van raw processing software.
              En naar mijn eigen persoonlijke mening stukken beter dan LR eigenlijk.
              Ik ben nooit fan geweest van LR.
              De manier waarop ze die software opgezet hebben kan me niet aanspreken.
              Een sterk punt, maar ook wel met zijn zwaktes, is wel de print module. Weinig andere software die dat zo kan.

              Maar ik ga ook eerlijk zijn. Ik gebruik ook LR CC. Zij het beperkt.
              Ik kan wel niet anders. Bepaalde klanten willen resultaten soms krijgen in een export in de vorm van een LR cataloog.
              En dan moet je wel mee.

              Comment


              • #8
                Re: LR6 te koop?

                Ter info.
                2023-01-11 by Luc Feys, on Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: LR6 te koop?

                  Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Fotografie was bij mij jammer genoeg wat stil gevallen en ik zit nog met LR 5.7 vandaar dat ik met LR 6 dacht al een leuke stap vooruit te doen. DNG moet ik al gebruiken want LR 5.7 leest de RAW's van mijn compact niet. Voor m'n DSLR's is't nog geen probleem maar veel of weinig bezig met fotookes maken, vroeg of laat koop ik daar ook wel weer iets nieuws en dan komen we met LR 6 ook nergens meer vrees ik. Ook al was het maar €49,99 ik ga de gelegenheid toch maar laten schieten denk ik, het moest zomaar (zoals palombian schreef) eens zijn dat Adobe die niet meer valideert. En al is dit onderwerp hier misschien al wel 100x de revue gepasseerd, als iemand nog eens een goed voorstel voor een andere en betere RAW converter dan LR 5.7, eentje die niet via een abo loopt, wil doen dan ben ben ik 1 en al oog.

                  Djienbe

                  Comment


                  • #10
                    Re: LR6 te koop?

                    lr6... en ik maar denken dat je AA batterijen zocht ;-)
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: LR6 te koop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                      een goed voorstel voor een andere en betere RAW converter dan LR 5.7, eentje die niet via een abo loopt
                      Je zou Darktable eens kunnen proberen, het is gratis. https://www.darktable.org/

                      Comment


                      • #12
                        Re: LR6 te koop?

                        Oorspronkelijk geplaatst door BrEw Bekijk bericht
                        Je zou Darktable eens kunnen proberen, het is gratis. https://www.darktable.org/
                        Ik denk dat jij hier met je klikken en klakken gaat buitenvliegen

                        Comment


                        • #13
                          Re: LR6 te koop?

                          Waarom?
                          Is er wat mis met Darktable?
                          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                          Comment


                          • #14
                            Re: LR6 te koop?

                            Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                            Waarom?
                            Is er wat mis met Darktable?
                            U (en duidelijk @BrEw die dit heeft gepost) vindt misschien van niet, maar in elk geval staat in het forumreglement:

                            >7.10 Schendingen van reproductierechten en andere wettelijke bepalingen

                            Het is verboden om op het Belgiumdigital forum links te plaatsen naar sites waar illegale software, muziek of films te verkrijgen zijn, of deze via het forum aan te bieden.<

                            Oeps, foute interpretatie, excuses
                            Last edited by palombian; 12 februari 2023, 13:07. Reden: @BrEw, excuses

                            Comment


                            • #15
                              Re: LR6 te koop?

                              Is Darktable niet gewoon een opensource programma zoals Gimp?
                              Ik gebruik het niet; kwam het gisteren pas tegen toen ik alternatief voor LR zocht.
                              Weet dus even niet vanwaar de sneer komt...
                              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                              Comment

                              Working...
                              X