Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

    Op 27/10/2021 heb ik een vast contract easy 3 voor gas en electriciteit afgesloten aan de prijzen van oktober 2021.
    Sindsdien betaalde ik maandelijks een voorschot voor gas en voor electriciteit.

    Nu loopt er blijkbaar iets mis met de facturatie van de electriciteit want bij de laatste afrekening kreeg ik een factuur met enkel het gasverbruik. Voor deze factuur werden de voorschotten voor gas en electriciteit in mindering gebracht waardoor ik meer dan 400 eur terugkreeg. Bovendien betaal ik sindsdien enkel nog een voorschot voor mijn gasverbruik (minder dan 50 eur per maand).

    Vandaag kreeg ik dan een kredietnota van Engie voor electriciteit : geen verbruikskosten, alleen de tegemoetkoming van de federale overheid. Op 13/1/2023 ga ik 122 eur terugkrijgen. (Voor electriciteit november en december)

    Samengevat, de overheid betaalt mij een tegemoetkoming die heel wat hoger ligt dan mijn verbruikskosten en voor electriciteit betaal ik al meer dan 1 jaar 0 (nul) eur.
    Ik zit dit geld natuurlijk wel opzij voor het geval dat, maar noch verschillende interventies bij de klantendienst van Engie noch een tussenkomst via Test-Aankoop hebben ertoe geleid dat ik een factuur krijg voor mijn electriciteitsfactuur van oktober 2021 tot oktober 2022 ( en evenmin natuurlijk voor nogember en december 2022).

    Ik vraag mij toch af of ik mijn Engie-aandelen ga behouden, want ondanks de mooie koersstijging en dividenduitkering vrees ik dat ze hun winsten niet kunnen behouden als ze alle klanten opdezelfde manier gratis energie leveren.

    Peter

  • #2
    Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

    Ik hoor inderdaad dat het bij Engie niet zo goed loopt.

    Hier voor gas bij TotalEnergies en 5 dagen na de meteropname de afrekening.
    Je kan elke maand je meterstand ingeven en daar houden ze rekening mee voor het voorschot.
    Ik blijf waar ik ben.

    Comment


    • #3
      Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

      Het is een beetje koffiedik kijken maar zo te lezen is er idd een en ander niet helemaal juist.
      Waarschijnlijk komt het lijk uit de kast vallen bij de meteropname. Of heb je een digitaal meter?
      Maar dan nog. Iets klopt idd niet zo te zien.

      Comment


      • #4
        Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

        Aan de andere kant : een 3-jarig vast contract tot 2024 aan goede voorwaarden is meegenomen.
        Ik denk dat ik de volgende 3 maanden voor gas en elektriciteit maandelijks geld terugkrijg

        En in plaats van te betalen gaat het geld op een hoogrentende spaarrekening.
        De gasfactuur was een aangename verrassing. De meteropname is gebeurd voor gas en elektriciteit in oktober 2022.

        En geen digitale meter.

        Comment


        • #5
          Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Ik hoor inderdaad dat het bij Engie niet zo goed loopt.

          Hier voor gas bij TotalEnergies en 5 dagen na de meteropname de afrekening.
          Je kan elke maand je meterstand ingeven en daar houden ze rekening mee voor het voorschot.
          Ik blijf waar ik ben.
          Ja Engie ik begrijp hun gegevens op hun website ook niet meer. Elke maand betaal ik het voorschot van €450. Wanneer ik telkens op het einde van de maand de meterstand van electriciteit
          doorgeef staat er een vermelding dat mijn voorschot te hoog is en dat ik deze kan verlagen naar €266 en dit volgens de laatste vijf maanden is dit tussen €274, €245, €276, €254 en €266.
          Op een andere pagina van hun site staat dan dat mijn voorschot te laag is en raden ze me aan om deze aan te passen naar €552.99 dus elke maand ongeveer er €100 erbij. Begrijp hen niet
          meer en een vraag via mail blijft al twee maanden in behandeling. btw ik gebruik geen gas.
          Last edited by Felix69; 30 december 2022, 22:05.

          Comment


          • #6
            Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Op 27/10/2021 heb ik een vast contract easy 3 voor gas en electriciteit afgesloten aan de prijzen van oktober 2021.
            Sindsdien betaalde ik maandelijks een voorschot voor gas en voor electriciteit.

            Nu loopt er blijkbaar iets mis met de facturatie van de electriciteit want bij de laatste afrekening kreeg ik een factuur met enkel het gasverbruik. Voor deze factuur werden de voorschotten voor gas en electriciteit in mindering gebracht waardoor ik meer dan 400 eur terugkreeg. Bovendien betaal ik sindsdien enkel nog een voorschot voor mijn gasverbruik (minder dan 50 eur per maand).

            Vandaag kreeg ik dan een kredietnota van Engie voor electriciteit : geen verbruikskosten, alleen de tegemoetkoming van de federale overheid. Op 13/1/2023 ga ik 122 eur terugkrijgen. (Voor electriciteit november en december)

            Samengevat, de overheid betaalt mij een tegemoetkoming die heel wat hoger ligt dan mijn verbruikskosten en voor electriciteit betaal ik al meer dan 1 jaar 0 (nul) eur.
            Ik zit dit geld natuurlijk wel opzij voor het geval dat, maar noch verschillende interventies bij de klantendienst van Engie noch een tussenkomst via Test-Aankoop hebben ertoe geleid dat ik een factuur krijg voor mijn electriciteitsfactuur van oktober 2021 tot oktober 2022 ( en evenmin natuurlijk voor nogember en december 2022).

            Ik vraag mij toch af of ik mijn Engie-aandelen ga behouden, want ondanks de mooie koersstijging en dividenduitkering vrees ik dat ze hun winsten niet kunnen behouden als ze alle klanten opdezelfde manier gratis energie leveren.

            Peter
            Prijs jezelf gelukkig
            Niet moeilijk dat er mensen zijn die zich een breuk moeten betalen als ze zulke fouten maken, het geld moet van ergens binnenkomen hé

            Denk wel dat je nog een verrekening zal mogen verwachten ...

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

              Wij zijn ook klant bij Engie, deze week een brief gekregen dat ons voorschot verhoogd werd van maandelijks € 400 naar € 450.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Wij zijn ook klant bij Engie, deze week een brief gekregen dat ons voorschot verhoogd werd van maandelijks € 400 naar € 450.
                het voorschot dat ik betaalde bedroeg voor gas 68 EUR per maand inclusief BTW, ik kreeg 411 EUR terug bij de eindafrekening en het voorschot bedraagt vanaf november 48,84 EUR per maand (voor de tegemoetkoming van de overheid).
                Voor elektriciteit betaal ik geen voorschot meer en op 13/1/2023 gaat men mij 162 EUR terugbetalen (de tegemoetkoming van de overheid voor de maand november en december). Ik vermoed dat ik voor januari tot en met maart voor elektriciteit ook 81 EUR per maand ga terugtrekken.

                ik kan inderdaad al sedert oktober 2021 geen eigen meterstand meer invoeren voor electriciteit. Voor electriciteit is mijn aanvraag in behandeling sedert 18/11/2021.

                Groetjes

                Peter

                Comment


                • #9
                  Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Vandaag kreeg ik dan een kredietnota van Engie voor electriciteit : geen verbruikskosten, alleen de tegemoetkoming van de federale overheid. Op 13/1/2023 ga ik 122 eur terugkrijgen. (Voor electriciteit november en december)

                  Samengevat, de overheid betaalt mij een tegemoetkoming die heel wat hoger ligt dan mijn verbruikskosten en voor electriciteit betaal ik al meer dan 1 jaar 0 (nul) eur.
                  Als de tegemoetkoming van de overheid hoger is dan uw maandelijkse voorschotten, dan wordt het resterende bedrag gecrediteerd en dus op uw rekening gestort.
                  Niemand heeft een factuur van 0€ op jaarbasis voor elektriciteit want op zijn minst betaalt men de vaste kosten en bij analoge meters ook nog eens prosumententarief indien er zonnepanelen geplaatst zijn.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                    Mijn 3 jarig contract bij Engie is een paar dagen geleden afgelopen, ik betaalde 67,91 euro per maand, maar ze hebben het voorschot niet verhoogd, dat heb ik nu net gedaan om bij de afrekening geen al te grote "verassing" te krijgen.
                    Ondertussen heb ik wel zonnepanelen (sinds half november), maar die zullen tegen de afrekening (mei) nog niet voldoende opgeleverd hebben om een heel grote invloed te hebben op de afrekening.

                    Bij de afrekening in 2024 zal ik pas zien hoeveel invloed de zonnepanelen hebben op de afrekening, mijn gasverbruik zal tijdens de volgende winter wat omhoog gaan omdat ik in mei op pensioen ga, en dan zal de verwarming overdag aan staan in plaats van s'morgens een uurtje, en s'avonds na de werkuren (volgens wat ik zie op de verbruiksgrafiek van de digitale meter is het gasverbruik nu op zaterdag en zondag ongeveer 30% hoger dan op weekdagen, volgende winter zal dat dan ook gelden voor de weekdagen).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Mijn 3 jarig contract bij Engie is een paar dagen geleden afgelopen, ik betaalde 67,91 euro per maand, maar ze hebben het voorschot niet verhoogd, dat heb ik nu net gedaan om bij de afrekening geen al te grote "verassing" te krijgen.
                      Ondertussen heb ik wel zonnepanelen (sinds half november), maar die zullen tegen de afrekening (mei) nog niet voldoende opgeleverd hebben om een heel grote invloed te hebben op de afrekening.

                      Bij de afrekening in 2024 zal ik pas zien hoeveel invloed de zonnepanelen hebben op de afrekening, mijn gasverbruik zal tijdens de volgende winter wat omhoog gaan omdat ik in mei op pensioen ga, en dan zal de verwarming overdag aan staan in plaats van s'morgens een uurtje, en s'avonds na de werkuren (volgens wat ik zie op de verbruiksgrafiek van de digitale meter is het gasverbruik nu op zaterdag en zondag ongeveer 30% hoger dan op weekdagen, volgende winter zal dat dan ook gelden voor de weekdagen).
                      Blij te horen dat er nog mensen zijn die niet teveel voor energie betalen .

                      Beste wensen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                        Er zal wel een verrekening volgen. Engie gaat zichzelf niets te kort doen, wees daar maar zeker van.

                        Ik kreeg net mijn afrekening voor de periode van 1/12/ 2021 tot 30/11/2022.
                        Voor de onduidelijkheid voegen ze daar dan nog 27 dagen december 2022 aan toe, zonder vermelding van eenheidsprijs voor die 27 dagen. Het verrekende volume voor die 27 dagen stemt ook niet overeen met wat er werkelijk verbruikt werd. Als ik het bedrag deel door het gerekende volume bekom ik een eenheidsprijs die bijna het dubbele is van de eenheidsprijs van de maanden mei tot november 2022. Het lijkt me dat Engie hier vooral een spaarpotje voor zichzelf spijst.
                        Contactformuliertje ingevuld om wat meer duidelijkheid te krijgen.

                        mvg
                        Filip

                        Comment


                        • #13
                          Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Blij te horen dat er nog mensen zijn die niet teveel voor energie betalen .

                          Beste wensen
                          Iemand dat overdag niet thuis is omdat hij gaat werken, die zal uiteraard minder verbruiken dan een gezin waar ook overdag iemand thuis is.
                          Ook zal het verbruik van (was/droog)machines veel lager liggen voor wie alleen of met twee is tegenover een familie met bijvoorbeeld drie kinderen.
                          Het verbruik van een gezin hangt met andere woorden niet alleen af van hoe zuinig men omgaat met energie, maar vooral ook van de gezinssituatie.
                          Zoals Bart zelf aanhaalt, zal zijn verbruik hoger liggen eens hij met pensioen is.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Zoals Bart zelf aanhaalt, zal zijn verbruik hoger liggen eens hij met pensioen is.
                            Ik ben thuis sedert 1/12/2020

                            Comment


                            • #15
                              Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Blij te horen dat er nog mensen zijn die niet teveel voor energie betalen .

                              Beste wensen
                              Tjah die reactie weer Jan, uiteraard betaalde hij weinig want hij had nog een vast contract lopen hé
                              Nu is het vast contract gedaan en dan pas zal het uitwijzen hoe de rekeningen veranderen
                              Net zoals 60% van de Vlamingen trouwens

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X