Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

    Ik lees vandaag op alle nieuwssites: verdubbeling premie warmtepomp boiler...

    Maar waar zijn die toestellen nog ergens verkrijgbaar (en niet aan woekerprijzen)? Ik heb zelfs bij mijn loodgieter/chauffagist moeten aandringen op een wachtlijst. Die maakte zelfs geen offertes meer omwille van niet verkrijgbaar

  • #2
    Re: Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

    Dat zal zijn zoals met zonnepanelen op dit ogenblik, ik heb ze in april besteld, en ze worden nu 16 november geplaatst.
    De fabrikanten die zo'n toestellen maken kunnen dikwijls zelf niet aan voldoende onderdelen geraken, waar ik werk maken we ook warmtepompen, maar het is een probleem om alle onderdelen op tijd binnen te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

      Er wil zelfs geen kat komen kijken naar onze verwarmingsketel, hij krijgt weer kuren en is 15 jaar oud.
      Ik heb hem zelf terug aan de praat gekregen, maar de enige oplossing om in de winter (als er nog één komt...) niet in de kou te zitten is een reserve exemplaar online te kopen (gasketels zijn nog ruim voorradig) en hem zelf te installeren.
      Dat gaat wel lukken, enkel moet hij dan gekeurd worden en daar zal niemand voor willen komen (tenzij er hier een gastechnieker in de zaal is ...).

      Ik had gehoopt dat de ketel nog een tijdje zou meegaan tot de eerste gekte van warmtepompen ed voorbij is en ik kan zien of het voor ons interessant is.

      PS: vervanging van elektrische boilers is een betere investering van subsidiegeld dan thuisbatterijen (alhoewel de mijne juist dank zij die subsidie wel rendabel is), het pleit voor de overheid dat ze het beleid snel aanpassen en niet meer de fout maken van de zonnepanelen vroeger.
      Last edited by palombian; 28 oktober 2022, 09:49.

      Comment


      • #4
        Re: Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Er wil zelfs geen kat komen kijken naar onze verwarmingsketel, hij krijgt weer kuren en is 15 jaar oud.
        Ik heb hem zelf terug aan de praat gekregen, maar als enige oplossing om in de winter (als er nog één komt...) niet in de kou te zitten is een reserve exemplaar online te kopen (gasketels zijn nog ruim voorradig) en hem zelf te installeren.
        Dat gaat wel lukken, enkel moet hij dan gekeurd worden en daar zal niemand voor willen komen (tenzij er hier een gastechnieker in de zaal is ...).
        Toen ik mijn condensatieketel (Bulex) kocht was er bij inbegrepen dat er een technieker langs kwam om alles na te kijken en af te regelen.
        Die ketel heb ik gekocht bij een bedrijf in Turnhout waar je als doe het zelver een volledige cv installatie kan kopen (ik heb op YouTube ooit nog filmpjes gezien van andere bedrijven die materiaal leveren voor zelfbouwers).
        Ik ben geen gastechnieker, maar wel koeltechnieker.
        Last edited by Black B@ndit; 28 oktober 2022, 09:23.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

          Ik heb nog wat rondgebeld en ik wens wiens ketel deze winter in panne valt goede moed.
          Niemand heeft tijd of goesting om te herstellen, ze willen allemaal wel een nieuwe verkopen maar ze kunnen er geen krijgen voor 3 maand op zijn vroegst.

          Ik heb de exploded views en de onderdelenlijst gevonden (het is een Nederlands merk en daar hebben ze alle stukken online).
          Het is een eenvoudige en soliede ketel en ik heb altijd naast de technieker gestaan bij het onderhoud (hij demonteerde echt de ketel, wat blijkbaar niet zoveel meer gebeurt).
          Ik ken ook al de software instellingen.
          Hij draait nu terug, ik ben nu in een situatie van wettige zelfverdediging .

          Comment


          • #6
            Re: Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

            Niet te pessimistisch worden... Onze 13j oude ketel heeft in het voorjaar nog een onderhoud gekregen en kan nog wel een tijdje mee

            Intussen heb ik de kost van ons warm water berekend met de huidige gasprijzen (24ct/kWh) en dan kom ik met een gemiddeld jaarverbruik voor warm water van 2500-3000kWh aan €600 - €720. Dat wordt dan toch weer een moeilijke oefening qua terugverdientijd...

            Ook nog een probleem met een WP boiler zal de capaciteit zijn. Als ik mijn aquarium moet verversen, verbruik ik toch wel enige liters en dan zou er niks overblijven om bv te douchen
            Last edited by frank207be; 29 oktober 2022, 10:30.

            Comment


            • #7
              Re: Warmtepomp boiler premie verhoging? Boila Morgana?

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Niet te pessimistisch worden... Onze 13j oude ketel heeft in het voorjaar nog een onderhoud gekregen en kan nog wel een tijdje mee

              Intussen heb ik de kost van ons warm water berekend met de huidige gasprijzen (24ct/kWh) en dan kom ik met een gemiddeld jaarverbruik voor warm water van 2500-3000kWh aan €600 - €720. Dat wordt dan toch weer een moeilijke oefening qua terugverdientijd...

              Ook nog een probleem met een WP boiler zal de capaciteit zijn. Als ik mijn aquarium moet verversen, verbruik ik toch wel enige liters en dan zou er niks overblijven om bv te douchen
              Met 2 personen denk ik dat een WP boiler niet erg rendabel zal zijn tov gas, daarom heb ik mijn budget en inspanningen gericht op de globale vermindering van het energiegebruik (betere isolatie en vooral luchtdichtheid, en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning). Op papier zou ik daarmee veel meer mee winnen, maar ik wil dit eerst eens een jaartje uitproberen.
              Ik gok erop dat mijn gasgebruik voldoende naar beneden zal gaan om doodeenvoudig een nieuw klein gasketeltje te zetten.
              Desnoods met een L/L WP (=airco) voor het tussenseizoen, op die manier heb ik een backup en kan ik kiezen wat het goedkoopst is (bv 's avonds even bijwarmen wanneer de batterij vol is).

              Wie een groot gezin heeft en SWW met een elektrische boiler maakt is een WP boiler uiteraard interessant, zeker met de verhoogde subsidie.

              Comment

              Working...
              X