Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma ringflash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma ringflash

    Ik hoop dat ik hier op het juiste forumonderdeel zit....
    Ik gebruikte tot voor enkele jaren in mijn tandartsenpraktijk de combinatie Nikon D700 met de Nikor 105 2.8 met daarop de ringflitser van Sigma EM-140 DG om technische foto's te maken in verband met tandbehandelingen. Altijd vlekkeloos verlopen. Flitser in TTL stand, camera in S of A....nooit problemen mee gehad.
    Nu wil ik die flitser met dezelfde lens op mijn D 850 gebruiken (voor macro), maar alle foto's zijn sterk overbelicht, ongeacht welke stand ik gebruik. Dus ben ik verplicht om zowel de camera als de flitser op M te zetten en met 'trial and error' te fotograferen. Weet iemand wat ik fout zou kunnen doen, of 'praten' die flitser en de camera niet tegen mekaar ? Mijn D700 is intussen de deur uit, dus kan ik die niet meer boven halen....heb er nu al spijt van....

  • #2
    Re: Sigma ringflash

    Ze zullen niet met elkaar praten,denk ik.
    Heb hier iets wat mij daaraan doet denken.
    Een Canon ringflits ML-3 uit de analoge tijd.Belichting wordt gemeten op reflectie van de film,maar die is niet hetzelfde als op een sensor.Flitst altijd op volle kracht. Alles overbelicht.
    Dus laagste iso instellen,zo hoog mogelijk diafragma,maar om wat speling te hebben,zet ik op mijn objectief een ND 4x .
    Eens je enkele proefshots hebt,ken je zo ongeveer welke instelling je juist moet hebben.
    Jij hebt nog het voordeel dat je iets op de flitser kunt instelen,maar bij mij is dat alleen 2 flitsen of een flits links of rechts.
    NB:daarnaast heb ik nog een 24-EX maar die vind ik te kwetsbaar om tussen takken etc. te zitten.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma ringflash

      Er is veel te weinig communicatie in deze wereld hé ! Zal er maar mee leren leven.... Ik doe het ook zoals jij zegt nu: wat dingen uitproberen en dat lukt dan wel...maar we zij zo gewoon geworden aan zaken die 'automatisch' goed gaan, dat we het raar vinden dat die toestellen onderling niet meer 'praten'... Het zij zo...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma ringflash

        Over Nikon kan ik niet erg veel kwijt.
        Zelf werk ik met Canon.
        Het is mij bekend dat de werking van TTL tussen Canon en Nikon iets anders is.
        Bovendien circuleren er voor wat Canon betreft verschillende varianten van het TTL protocol. Ik neem aan dat dit bij Nikon niet anders zal zijn.
        Mogelijks is je flits niet op to date genoeg om met de nieuwe camera te werken.
        We zien dit fenomeen ook bij het combineren van diverse generaties producten uit de Canon stal.

        Maar los van dit alles geniet het wel de voorkeur om in een gecontroleerde omgeving te werken in de manuele stand.
        Zowel voor camera als voor flits.

        Mits wat onderzoek moet het je prima lukken om een consistente flow van beelden te kunnen produceren.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma ringflash

          Het probleem is dat ik dat nu maar occasioneel gebruik. Ik gebruik trouwens maar zelden kunstverlichting. En dan is het telkens weer 'van nul beginnen' hé....zo van: ho ja, hoe was het ook weer ...???? Maar ik kom er altijd wel weer uit hoor. Ben nu in ieder geval gerustgesteld dat het niet aan mijn eigen domheid ligt ....

          Comment


          • #6
            Re: Sigma ringflash

            Je kan overwegen om een paar setups te optimaliseren in je vrije tijd.
            Zet je partner in als onderwerp en zoek uit welke instellingen prima resultaat leveren.
            Schrijf die waarden op zodat je die later gemakkelijk kan herhalen.
            Is niets mis mee om het zo te doen.


            Het doet me denken aan een amateur fotograaf waar ik eens op bezoek was in zijn "studio".
            Op de muur hangt een groot blad papier met instellingen op voor zowel zijn camera als zijn flitsen.
            Die mens kende niets anders. Iemand had voor hem die instellingen uitgezocht.

            Is niets mis mee eigenlijk. Niet iedereen heeft de expertise in huis om fotografie door en door te leren kennen.
            Het zou pas een probleem zijn als fotografie echt je beroep is.
            Dan kom je met vaste instellingen niet uit alle situaties uit.

            Comment

            Working...
            X