Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vocht in me lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vocht in me lens

    Hi,

    ik had een vraagje

    Er zit vocht in me lens ( heel maf) hoe kan je dat daar weg halen??

    Groeten
    job

  • #2
    Re: Vocht in me lens

    Niet, dat moet je laten doen door een pro, maar je kan kijken of je nog goede foto's kan maken. Met mijn Nikon EM maakte het geen deuk uit of er vocht in de lens zat of niet, hij maakte gewoon foto's, maar goed.

    Ik zou hem door een vakhandel laten nakijken
    F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
    Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

    Comment


    • #3
      Re: Vocht in me lens

      een paar uur langs de verwarming leggen,grote kans dat het hiermee opgelost geraakt!(als het gewoon condens is toch!)
      achteraf even testen of de foto's geen fouten vertonen,indien wel kan je er nog mee naar de vakhandel!
      succes!
      grts; M

      Comment


      • #4
        Re: Vocht in me lens

        in t midden van je lens een heel klein gaatje boren ;-)

        ni doen he
        Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
        Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

        Comment


        • #5
          Re: Vocht in me lens

          Ipv. op de chauffage leggen, in een doos met een 10-tal zakjes silica gel. Denk dat dat beter is dan op die warme verwarming. Door de warmte (kan tot +60° gaan) en uitzetting van verschillende materialen kun je misschien nog grotere spleten veroorzaken, waar stof en andere verontreinigingen binnen kunnen. Ik weet niet zeker of dit het geval is maar lijkt me fysiek mogelijk en voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Vocht in me lens

            op chauffage leggen zie k idd helemaal niet zitten.
            Uwen optiek gaat scheef trekken. Of erger nog, als er plastiek int binnewerk zit, dan ga je vlekken krijgen op de optiek zelf, een beetje erger als vocht.
            Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
            Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

            Comment


            • #7
              Re: Vocht in me lens

              Inderdaad, enkel maar zakjes selica gel gebruiken !
              kan geen kwaad ! Verwarming m.i. wel !

              Groeten
              Yvan
              Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

              Comment


              • #8
                Re: Vocht in me lens

                Gewoon op tafel te leggen drogen. Volgens mij is het niet verstandig om het extra te verwarmen via de verwarming ofzo. Kon het wel eens erger maken.

                Silica helpt ook mee.
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: Vocht in me lens

                  Hmm,
                  eens vragen aan uw apotheek, ... of die geen droogstolp heeft of iemand kent die dat heeft. Je kan dat eigenlijk ook wel maken. Het is gebasserd op die sicilicagel-techniek, alleen, het is veel groter en het bevat ook meer droogmiddel.
                  Je plaatst dat inderdaad in een doos. Het moet wel een plastieken doos zijn, of een doos die je luchtdicht kan afsluiten. Kwestie dat je niet het water uit de lucht wegtrekt. Volgende Doe-het-Zelf kan misschien helpen:
                  1) ga naar de apotheek, drogist, ... en vraag naar hydraatzout. Silicagel is daar een voorbeeld van, kopersulfaat ook (CuS04) , magnesiumsulfaat (MgSO4) eveneens mag. Iedere molecule kopersulfaat in het kristalrooster kan tot 5 moleculen water opnemen, indien meer begint het te vloeien. Voor magnesiumsulfaat zijn dat tot 7 moleculen. Hydraat-zout is een zout dat water aantrekt. Een gewoon voorbeeld, maar niet krachtig genoeg is zeezout. Kopersulfaat (in volksmond blauwe aluin) gaat ook. Je moet die dan echter opwarmen (heel warm) zodat het blauwe kopersulfaat water vrijgeeft. Het uiteindelijk goedje is dan wit van kleur. PS. gips, plaatser is ook een hydraat en kan ook water opnemen. Gips wordt dan hard. Pas Op. Gips is echter enorm agressief en bindt heel traag water uit de lucht.
                  Neem nu een plastiek emmer (10 à 15 l) en je giet het gedehydrateerd kopersulfaat of ander zout op de bodem totdat je een laagje hebt van zo'n 3 cm.
                  Plaats daarop OMGEKEERD een plastieken vergiet. Immers, wanneer er veel water wordt gebonden in het zout, kan het verwateren ...
                  Op dat vergiet plaats je weer een vergiet waarin je je lens op een gewoon papier (huishoud) legt.
                  Zorgt dat dit allemaal tamelijk stabiel staat. Een eenvoudige methode is gefrommeld papier of vodden gebruiken.
                  Nu plaats je een plastiekfilm (recupzak, ...) zo over de emmermond, dat de emmer hermetsich is afgesloten en je spant elastieken rond de emmerhals en die plastiekfilm. Bedoeling is dat het zout enkel het vocht uit de lucht van de emmer haalt en je objectief. ALs je doorzichtig plastiekfilm gebruikt kan je het ook nog volgen.
                  Plaats nu alles in een omgeving van zo 15 à 20 graden. Je zal nu wel een paar dagen tot een weekje geduld moeten hebben. Misschien ook langer...
                  Indien je merkt dat het kopersulfaat blauw is, diepblauw, dan heeft het al zijn functionaliteit verloren. Je dient dan dit kopersulfaat (ook indien vloeibaar geworden) opnieuw op te warmen (mag in een glazen schotel) totdat het opneiuw kristaliseert, eventueel verpoederd en donkerwit tot wit is. Het is opnieuw bruikbaar.
                  Veel suc6 en houd ons op de hoogte.
                  Mijn thesis behandelde namelijk hyraten en hydratatie-warmte, vandaar
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 29 november 2004, 12:15.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vocht in me lens

                    Dat was indertijd een van onze proeven in de 1ste can om aan de hand van de molecule gewichten die 5H2O in kopersulfaat te bepalen. Kopersulfaat droog "koken" tot het een mooi wit vloeiende poeder werd(moest wit blijven anders waren er ontbindingen) en dan nadien wegen en terug water bijvoegen tot het nog net vast bleef. De resultaten waren, als ik het me nog herinner zo tussen de 4,5 en de 5,5(kleine 30jaar geleden ) Leuke boel.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vocht in me lens

                      Ik denk even heel erg eenvoudig hoor..
                      Maar waarom de lens niet een weekje in eengoed afgesloten box doen met zo'n Bison vochtvreter?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vocht in me lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
                        Ik denk even heel erg eenvoudig hoor..
                        Maar waarom de lens niet een weekje in eengoed afgesloten box doen met zo'n Bison vochtvreter?
                        Heb ik me ook al een afgevraagd, of dat kan werken.

                        Die silicagel in zakjes, hoe kan je zien dat die niet werkzaam meer zijn? Ik kan me voorstellen dat dergelijke verzadigde zakjes in een fototas nét het omgekeerde effect kan veroorzaken.

                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vocht in me lens

                          Volgens mij kun je de silicagelzakjes gewoon op de verwarming leggen. Het vocht verdampt dan weer, en je kunt ze opnieuw gebruiken.

                          Tenminste, dat dacht ik

                          Als er geleerden hier zijn die het beter weten hoor ik het graag. Dan heb ik het namelijk altijd fout gedaan.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vocht in me lens

                            @Hombre, Plofkop
                            Ja, inderdaad, dat zou je kunnen doen. Alleen, ik weetniet in hoeverre de gebruikte zouten daar geen agressieve zijn. Kopersulfaat is niet agressief.
                            Silicagel. Er zijn soorten die licht roze kleuren. Nu, het heractiveren gaat niet zomaar. Het op de verwarming leggen zal helaas niet voldoende zijn. Het water wordt in het kristalrooster opgenomen en vormt in feite een hechte boel. Om die moleculen water uit het kristalrooster te halen moet er heel wat energie worden toegevoegd. Bij Kopersulfaat is dat hard, heel hard opwarmen. De 30 à 50* van de centrale verwarming zijn niet voldoende.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vocht in me lens

                              In onze firma werd silicagel steeds gedroogd. Daarom keek ik even na of dit allemaal wel kocher was.

                              Jawel hoor :
                              http://www.aquapac.de/silicagel.html
                              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                              Comment

                              Working...
                              X