Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jupiter, Saturnus en Mars

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jupiter, Saturnus en Mars

    Voor de collega's die over een telelens > 400mm beschikken en eens iets anders willen fotograferen of met een verrekijker eens planeten willen kijken

    Momenteel staat de planeet Jupiter mooi aan de hemel. Vanaf een uur of 10 's avonds in het zuiden-oosten zie je een héél heldere ster, dat is Jupiter.
    Jupiter reflecteert veel licht, zodat je met korte sluitertijden kan werken. Met wat geluk zie je de Galileo manen Io, Europa, Ganymedes en Callisto.
    Weetje: Jupiter meet 2,5 maal de massa van alle andere planeten samen. bestaat hoofdzakelijk uit waterstof en Helium met een (denkt men) rotsachtige kern.
    Wetenschappers denken dat Jupiter een mislukte ster is, door de te kleine massa is er onvoldoende druk om een fusie te starten zoals bij onze zon en andere sterren.
    Jupiter is ook de enigste planeet die ook licht uitstraalt (op de polen) Bij nieuwe maan in een donker gebied zou Jupiter voor een schaduw kunnen zorgen

    Heb je Jupiter gevonden dat zie je in het zuiden een geel sterretje op ongeveer dezelfde hoogte, dat is Saturnus. Ik heb deze ooit met de losse hand gecapteerd met een Canon 60D en Tamron 150-600 en had de ringen zichtbaar in beeld.
    De ringen zijn stilaan aan het verdwijnen omdat het stof van de ringen wordt aangetrokken door de planeet (niet dat wij dat nog gaan meemaken )
    De ringen zijn ontstaan door één of meerdere manen die door de krachten die de planeet erop uitoefende uiteengespat zijn. Andere planeten hebben ook ringen, al zijn die niet echt zichtbaar voor ons.

    Wat later op de avond komt in het oosten Mars te voorschijn. Een oranje rood stipje.

    Veel geluk.

    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Jupiter, Saturnus en Mars

    IK had zaterdag Jupiter reeds "ontdekt".
    Het was nog vrij klaar en er waren nog geen sterren zichtbaar, toen het zeer heldere punt nabij de maan me opviel (jupiter stond toen nog veel dichter bij de maan dan nu).
    Even gegoogled et voila...
    Bedankt voor je mooie uitleg.
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

    Comment

    Working...
    X