Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's voor verkoop huis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's voor verkoop huis.

    De ouders van mijn schoonbroer gaan hun huis verkopen en hebben mij gevraagd foto's te maken. Zowel binnen als buiten. Nu heb ik wel al wat ervaring als hobbyfotograaf, maar voornamelijk in de natuur. Heeft er iemand wat tips zodat ik beginnelingenfouten kan vermijden? Ik beschik over een 750D, 5DSR en 6DII en dacht deze laatste te gebruiken met een Tamron 17-35 2.8-4 Di OSD. Statief of niet?

  • #2
    Re: Foto's voor verkoop huis.

    Zeker statief. Toestel moet waterpas staan.Zeker met een breedhoek,daar vervormt er toch al van alles.Fotografeer vanop ooghoogte.
    Google eens Nathan Cool Photo.Beschrijft de flambient techniek voor binnenopnames.
    Lijkt eenvoudig maar is het niet,maar kan helpen.
    HDR kan binnen ook een oplossing zijn.Alles hangt ervanaf hoeveel licht,ramen enz. er zijn.
    Buitenopnames:alles zo recht mogelijk,maar dat hangt nartuurlijk af van de plaats rond het huis en die bepaalt ook welk objectief dat je kunt gebruiken.
    Al bij al een uitdaging.
    Last edited by demuro; 10 oktober 2022, 10:26.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's voor verkoop huis.

      Echt goede architectuur fotografie is zeer zwaar onderschat.
      Het is een discipline net zoals eender welke andere tak binnen de fotografie.
      Wil je dit echt goed doen dan komt daar serieus wat bij kijken.
      Vergeet ook niet een goed retouch te doen op de beelden.

      Maar...
      Ik vermoed dat het niet om een woning van miljoenen euros gaat.
      Dan volstaat het wel met de basis beeldvorming.
      Het marktsegment dat daar op af komt is pakken minder veeleisend.
      En veel immokantoren doen deze klus soms gewoon met de gsm.

      Je kan wel pakken beter dan dit. Trekt toch wat meer kopers aan.
      Denk aan een mooi kader en beeldopbouw.
      Gebruik HDR waar de door de ramen naar buiten kijkt.
      Een beeld 1 stop onderbelicht en een beeld 1 stop overbelicht breng je samen in hdr software.
      Denk aan perspectiefvervorming en mooi rechtstaande muren.

      Zoals gezegd op ooghoogte werken.
      Voor de sfeer werken met veel kunstlicht.
      En nadien goede retouch doen van je werk.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's voor verkoop huis.

        Er wordt tegenwoordig geld tegenaan gegooid.
        Wanneer ik een huis opmeet moet ik soms uit de weg omdat de fotograaf een 3D-scan aan het maken is.
        Samen met de reeds aangehaalde technieken geeft dat een resultaat dat m.i. hoegenaamd niet meer overeenkomt met het huis in kwestie.
        Anderzijds hoor ik dat ultra breedhoek minder gebruikt wordt omdat de kopers dan afhaken bij de werkelijke afmetingen.

        PS: zie dat de lijnen recht staan, zoals gezegd positie van de camera tussen vloer en plafond, en gebruik verder perspectiefcorrectie in nabewerking.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's voor verkoop huis.

          Iedereen bedankt voor de tips, hier ben ik wel wat mee. Die Flambient techniek maakt indrukwekkende beelden, maar om zoiets (in iedere kamer)uit te voeren heb je een volle dag nodig en dat is voor mij nu overkill. Anderzijds het gaat wel om een woning in de hogere prijsklasse dus ik voel wel wat 'druk' om er iets moois van te maken, wil ook niet afgaan als een gieter he. In ieder geval, mijn statief gaat mee en HDR zal ik ook zeker gebruiken...Nu hopen dat het weer meewerkt morgen ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Foto's voor verkoop huis.

            Succes.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's voor verkoop huis.

              Mijn ervaring is: laat alle lichten en sfeerlichten binnen branden. Het maakt een wereld van verschil. Overdrijf inderdaad niet in breedhoek, de potentiële koper is ook niet dom hé. En ja, verzorg de nabewerking zodat alles zeker recht staat, maar regel de compositie zodanig dat de aandacht getrokken wordt naar de punten die je zelf wil benadrukken. Zet de belangrijke elementen nog eens afzonderlijk als detail in the picture. Liever een foto teveel als een te weinig. Denk ook (als de woning daarvoor geschikt is) aan een avond/nacht-opname met buitenverlichting aan, en elke venster of raam ook verlicht. Sfeer is belangrijk. Succes met de verkoop ! Oeps, zie nu pas dat ik al twee maanden in 'overtime' ben....Ik post dit toch maar voor wie het bruikbaar is....

              Comment

              Working...
              X