Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slechte ervaring met Kamera Express BV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slechte ervaring met Kamera Express BV

    Hallo,

    Op 22 oktober (moet uiteraard september zijn) 2022 bestelde ik bij Kamera Express online een tweedehands lens: een Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon occasion (letterlijke omschrijving op hun website met ook de foto van precies deze lens) voor € 494,10, een mooi aanbod. De levering van deze lens duurde meer dan een week (met allerlei excuses - komt uit Duitsland, ...), maar op vrijdag 30 september werd ze geleverd.

    De levering gebeurde via PostNL en de man die het afleverde was al weg nog voordat ik naar beneden kon gaan.
    De kartonnen verpakking was bovenaan open (de plakband was los), maar de lens zat in een stevige groene pouch.

    Eenmaal de lens uitgepakt bleek het om de “oerversie” van deze lens te gaan, dus meer dan 20 jaar oud.
    Een EX-APO versie zonder al de rest … geen DG, geen AF/MF-schakelaar, geen stabilisatie en korte zonnekap … Het was net dezelfde versie van deze lens als die ik in 2001 heb gehad voor Canon.
    Uit een eerste test bleek dit exemplaar ook nog eens zo onscherp te zijn als de pest.

    Ik heb uiteraard contact opgenomen met Kamera Express BV (zowel via mail als telefonisch).
    Kamera Express BV wil dit exemplaar terugnemen en mij het geld terugbetalen, maar ik wil de lens die ik rechtmatig heb aangekocht, de Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon.

    Kamera Express BV schermt nu met wazige passages uit hun voorwaarden:
    “Ik begrijp dat het vervelend is dat u een oudere type lens heeft gekregen. Dit is een menselijke fout geweest, dat klopt. In onze voorwaarden (artikel 4.2) staat ook:
    1.Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.”

    Ik heb voor deze lens een factuur ontvangen met als omschrijving van het artikel "Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM Nikon occasion" alsook een pakbon met dezelfde gegevens.

    Mijn vraag is of ik recht heb op de lens die ik effectief besteld heb aan deze voorwaarden, of dat Kamera Express BV hier zich met een vaag artikel uit hun voorwaarden kan vanaf maken?
    Ik overweeg ook om de Ombudsdienst consument in te schakelen.

    Jaja
    Last edited by jaja; 6 oktober 2022, 11:06. Reden: Foutje verbeterd ... ;-)
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

    Zo te zien idd een menselijke fout.
    Maar mijn inziens sta je niet in je ondergoed.
    Je hebt als consument bepaalde rechten en die kan je afdwingen.

    Zo moet een product beantwoorden aan de omschrijving en aan de prijs van de publicatie.
    Heb je nog bewijs van de advertentie/aanbieding?

    Zonder bewijs sta je nergens vrees ik. Je kan hooguit je geld terug krijgen voor een verkeerde levering.
    Zo zie ik het.
    Correct me if wrong.

    Is mij ook eens overkomen lang geleden. Was een winkel waar je uit een showroom dingen kon aanwijzen, en ze haalde die dan uit stock voor je.
    Die keten bestaat niet meer.
    Maar lang verhaal kort was dat er DVD-RW setjes te koop stonden aan een erg lage prijs in de etalage.
    Toen ik aan de toonbank kwam kreeg ik een totaal ander prijskaartje.
    Volgens hun een foutje.
    Echter zag ik dat niet zo.
    Ik heb direct een foto gemaakt van die etalage en de economische inspectie er op gezet.
    Veel ruzie maar wel mijn gelijk gehaald na lang zeveren.
    De prijs van affichering is de prijs die je moet betalen EN ze kunnen niet weigeren van te leveren zolang er resonable voorraad van is.

    Comment


    • #3
      Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

      Als Kamera Express niet het tegendeel kan bewijzen zou ik alvast de Ombudsdienst inschakelen.
      Door de ombudsdienst heb ik mijn gelijk gehaald tegen Jamo (basreflex kapot binnen garantie) en tegen Asus (mobo met geplooide pinnetjes op de CPU socket).
      Alles verzegelen ze.................... uitgezonderd de verpakking van een moederbord.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

        Probleem is dat dadelijk na mijn bestelling deze lens niet meer op voorraad was (laatste exemplaar).
        Ik heb dus geen screendump, maar wel een factuur die toch verwijst naar het betreffende artikel ...

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Zo te zien idd een menselijke fout.
          Maar mijn inziens sta je niet in je ondergoed.
          Je hebt als consument bepaalde rechten en die kan je afdwingen.

          Zo moet een product beantwoorden aan de omschrijving en aan de prijs van de publicatie.
          En wat zegt de wetgeving dan?



          En wat stelt KE voor?
          Inderdaad, ze geven toe dat het om een fout gaat en dat ze het volledig willen terugbetalen.
          Met andere woorden voldoet KE volledig aan de wetgeving als ze het product dat niet voldoet terugnemen en terugbetalen.
          Men kan toch moeilijk afdwingen dat ze iets leveren wat ze niet hebben?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

            Hallo,

            Bedankt voor de opmerkingen.
            De vraag is enkel of ik recht heb op een product dat ze verkochten, en waarmee ze ingestemd hebben dmv hun factuur ...
            Ik wil geen grote polemiek gaan voeren, maar ik weet zeker dan er mensen zullen geweest zijn die de geleverde lens zouden aanvaard hebben (omdat ze niet beter wisten?) en dan (onwetend?) oude brol gekregen hadden ipv een goede lens. Dat is een andere zijde van dit verhaal ...

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

              Dat er mensen zijn die uit onwetendheid de verkeerde aanvaarden is weer een ander punt, wat uiteraard mogelijk en vervelend is.

              Maar wat uw vraag betreft is het redelijk duidelijk … KE moet een oplossing bieden door ofwel herstelling (n.v.t.), vervanging (niet mogelijk wegens niet beschikbaar), korting op de originele prijs (door u niet aanvaardbaar wegens verkeerde lens) of volledige terugbetaling (wat ze voorstellen).
              Je kan niet eisen dat ze naar een andere op zoek gaan om u deze te leveren mits het om uniek aanbod van tweedehands materiaal gaat … een andere heeft mogelijks meer of minder slijtage en andere prijzen.

              Door de terugbetaling is de koop dan ook ontbonden, vervalt de factuur mits ze die moeten crediteren en is niemand aan elkaar nog iets verschuldigd.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                Hallo,

                De lens staat ingepakt om teruggestuurd te worden ...
                Na geld terug uitkijken naar een ander exemplaar dus - en neen, geen oerexemplaar alhoewel die destijds prima voldeed op de Canon 10D.
                Maar, we zijn al zovele jaren verder en geen Canon meer maar Nikon en Sony.

                Bedankt voor de reacties
                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                  Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Bedankt voor de opmerkingen.
                  De vraag is enkel of ik recht heb op een product dat ze verkochten, en waarmee ze ingestemd hebben dmv hun factuur ...
                  Ik wil geen grote polemiek gaan voeren, maar ik weet zeker dan er mensen zullen geweest zijn die de geleverde lens zouden aanvaard hebben (omdat ze niet beter wisten?) en dan (onwetend?) oude brol gekregen hadden ipv een goede lens. Dat is een andere zijde van dit verhaal ...

                  Jaja
                  Ik ben het eens met wat hier in het draadje gezegd is geweest.
                  Ik ben geen advocaat maar ik denk dat je zonder bewijs van de aanbieding geen punt kan maken op basis van de factuur.
                  Je moet kunnen bewijzen dat ze dat artikel wilde verkopen aan die prijs.

                  De factuur is mijn inziens geen offerte. De aanbieding gaat vooraf aan de factuur of aankoopbewijs.
                  Ze kunnen evengoed inbrengen dat de omschrijving van de factuur nu verkeerd was. Mijn inziens bestaat daar geen wetgeving rond voor dit specifiek geval.

                  Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en het geld terug nemen. Weliswaar zonder zelf kosten te moeten maken op de retour.

                  En dan uitkijken naar een ander deal. Eventueel op een ander.
                  Een vriend van me heeft zowat heel zijn arsenaal aan gear aangekocht bij KE uit hun tweedehands aanbod.
                  Ik hoor hem niet veel klagen maar af en toe geeft hij ook aan dat dingen niet verlopen zoals afgesproken.
                  Dingen die verkeerd geleverd worden (zoals uw case) komt blijkbaar meer voor bij dit bedrijf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ik ben het eens met wat hier in het draadje gezegd is geweest.
                    Ik ben geen advocaat maar ik denk dat je zonder bewijs van de aanbieding geen punt kan maken op basis van de factuur.
                    Je moet kunnen bewijzen dat ze dat artikel wilde verkopen aan die prijs.
                    Zelfs met alle bewijzen in de hand ben je niets in dit geval.
                    Het gaat hem hier om een tweedehands product en niet om nieuw.
                    Er is ook geen voorraad van identieke producten in dezelfde staat.
                    Er is ook geen onwil om aan de aangekondigde prijs te verkopen, alleen komt het product door een “vergissing” (zoals ze het noemen) niet overeen met de beschrijving.
                    En de wet voorziet dat een terugbetaling een oplossing is in dergelijke gevallen, dus eigenlijk geen poot om op te staan.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                      Vandaar mijn vraag naar informatie geen geen eis om ...
                      Maar aankopen bij KE worden vootlopig toch een tijdje op hold gezet vrees ik

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        Vandaar mijn vraag naar informatie geen geen eis om ...
                        Maar aankopen bij KE worden vootlopig toch een tijdje op hold gezet vrees ik

                        Jaja
                        KE is nu ook zeker mijn favoriet niet meer.
                        Eens iets teruggestuurd mits het niet voldeed.
                        Gratis terugzenden stond er.
                        Maar heeft me wel 17€ gekost want met gratis terugzenden bedoelen ze dat je het gratis naar een winkel mag brengen.
                        Opsturen moest naar Nederland en is op eigen kost.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                          " Het artikel dat u ontvangt moet overeenkomen met de beschrijving of wat u overeengekomen bent en wat u dacht dat u kocht. Is dat niet het geval (bijv. de verkeerde kleur of maat of ontbrekende functies), dan u heeft recht op een gratis reparatie of vervanging, of, als geen van beide mogelijk is, kunt u uw geld geheel of gedeeltelijk terugkrijgen.

                          Wanneer u uw artikel niet in een winkel heeft gekocht, maar bijvoorbeeld via internet of uit een catalogus, heeft u altijd het recht deze binnen de bedenktijd van 14 dagen terug te sturen zonder opgave van reden. Dit betekent dat u recht heeft op volledige terugbetaling. In sommige gevallen moet u echter betalen voor de kosten van het terugsturen van uw aankoop.

                          Meer over een bestelling annuleren en terugsturen

                          Soms is het niet meteen duidelijk dat u niet ontvangen heeft wat u besteld had. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer u online een nieuwe laptop koopt en u pas enkele maanden later ontdekt dat de geheugencapaciteit niet overeenstemt met wat u had besteld. In een dergelijk geval heeft u nog steeds recht op reparatie of vervanging zodat u heeft wat u besteld had, of, als geen van beide mogelijk is, uw geld geheel of gedeeltelijk terug.

                          Deze oplossingen zijn een minimum, misschien gelden er in uw land regels die u extra bescherming geven. "
                          Last edited by Heembeek; 5 oktober 2022, 16:11.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Op 22 oktober 2022 bestelde ik bij Kamera Express ..., maar op vrijdag 30 september werd ze geleverd.
                            Back to the future, Jaja? Opletten als je een bedrijf wil aanklagen bij een "schrijffout" dat je zelf geen blunder begaat
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slechte ervaring met Kamera Express BV

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Back to the future, Jaja? Opletten als je een bedrijf wil aanklagen bij een "schrijffout" dat je zelf geen blunder begaat
                              [emoji854][emoji854][emoji854]
                              Ik heb gelukkig documenten die de juiste data staven, en het was wel iets meer dan een schrijffout denk ik ...

                              Jaja
                              Last edited by jaja; 6 oktober 2022, 11:18.
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X