Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke filter aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke filter aanschaffen?

    ik ben in het bezit van een panasonic lumix fc 82

    nu wil ik enkele filters aanschaffen van 55 mm

    welke filters zijn interresant?

    filters met schroefdraad

    of filters vierkant die je kan invoegen in een adapter op je lens

  • #2
    Re: welke filter aanschaffen?

    Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht
    ik ben in het bezit van een panasonic lumix fc 82

    nu wil ik enkele filters aanschaffen van 55 mm

    welke filters zijn interresant?

    filters met schroefdraad

    of filters vierkant die je kan invoegen in een adapter op je lens
    Welke filters bedoel je ?
    - gewone protectiefilters
    - nd filter
    - graduele nd filters
    - polarisatie filter
    - enz ....

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: welke filter aanschaffen?

      Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht
      ik ben in het bezit van een panasonic lumix fc 82

      nu wil ik enkele filters aanschaffen van 55 mm

      welke filters zijn interresant?

      filters met schroefdraad

      of filters vierkant die je kan invoegen in een adapter op je lens
      Filters met schroefdraad. Een beschermfilter (niet noodzakelijk) kan er altijd opblijven. Verder gewoon je andere (tijdelijke) filters. Schroeffilters zitten zo dicht mogelijk tegen de frontlens en dat is het beste, met een schuifadapter zit er meer ruimte tussen de frontlens en het filter en dat kan bij groothoek problemen geven.

      Comment


      • #4
        Re: welke filter aanschaffen?

        Vanuit fotografie oogpunt is het sowieso erg leuk om te kunnen spelen met ND filters.
        Dat zijn filters die licht tegen houden. Zo kan je spelen met lange sluiters of werken met open diafragma bij volle zon.

        Wat voor mij persoonlijk goed werkt zijn 3 stops (ND8) en 6 stops (ND64). Je kan ze beiden stapelen en zo nog een 9 stops maken.
        Daarmee kan je al erg veel doen.
        Ik heb ook nog een big stopper maar die gebruik is zowat nooit. Ik vind die ook minder goed van kleurrendering. Is ook een ander merk trouwens.

        Aanvullend is het ook erg leuk om te spelen met een polarisatiefilter.
        Best neem je een circulair polarisatie. Die zijn beter dan de "normaal".

        Een protectiefilter heb ik altijd een beetje als onzin gezien. Tenzij je naar de motocross gaat en echt aan de zijlijn op het veld gaat staan.
        Dat is een dingetje dat je persoonlijk moet inschatten of dat nuttig is.

        Een merk die het voor mij erg goed doet is Hoya. Het is een betaalbaar merk en de kwaliteit is erg hoog.

        Comment


        • #5
          Re: welke filter aanschaffen?

          Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht
          welke filters zijn interresant?
          Wat interessant is, hangt van jouw af, nl wat je wilt bereiken. Filters en andere dingen koop je niet om te willen hebben, maar om nodig te hebben.

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Een beschermfilter (niet noodzakelijk) kan er altijd opblijven.
          Absoluut onwaar! Ik heb diverse foto's waar rare lichtverschijnselen(UFO's) zichtbaar zijn, die gelijk verdwenen als het filter verwijderd werd.
          Waar tegen wil je je lens beschermen? Ik heb 2 lichte beschadigingen op frontlenzen veroorzaakt door een filter:
          1 bij het opdraaien zat er iet op de lens en dat gaf een kras
          2 gebroken filter, beschadiging door glassplinters.
          Last edited by hjanssen; 17 september 2022, 16:06.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: welke filter aanschaffen?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            ...
            Absoluut onwaar! Ik heb diverse foto's waar rare lichtverschijnselen(UFO's) zichtbaar zijn, die gelijk verdwenen als het filter verwijderd werd.
            ...
            Dat klopt wel.
            Een probleem bij filters in het algemeen is dat er interne reflecties optreden tussen de filter en je frontglas.
            Dan krijg je flares.
            Soms is dat wenselijk als leuk effect. Maar meestal wil je het niet.

            Het effect is normaal gezien ook maar enkel zichtbaar bij sterk tegenlicht.

            Een tweede puntje dat gelijkaardig is van oorzaak....
            Het opzetten van een filter kan een lichte waas over je foto halen. Merkbaar als contrastverlies.
            Meestal ook niet wenselijk.

            Het is maar welk effect je wil bekomen.
            Zo bestaan er ook filters die net exact dit "ongewenst" effect in de hand werken.
            Gekend is bv de "black mist" filter reeks van K&F.
            Waas en flares zoveel je wil.
            In die reeks ook de "Black diffusion" filter die een dromerig effect maakt.

            Bij een bepaalt type fotos is dat erg leuk als je er van houdt.

            Vroeger bestonden die filters ook al in het analoog tijdperk.
            Toen was vooral de reeks van Cokin erg populair.
            Enkele van die filters zijn nog steeds bruikbaar op digitaal zoals Prisma en zo.

            Comment


            • #7
              Re: welke filter aanschaffen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Welke filters bedoel je ?
              - gewone protectiefilters
              - nd filter
              - graduele nd filters
              - polarisatie filter
              - enz ....

              grts
              Sieg
              protectiefilter
              nd filter

              polarisatiefilter

              Comment


              • #8
                Re: welke filter aanschaffen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Filters met schroefdraad. Een beschermfilter (niet noodzakelijk) kan er altijd opblijven. Verder gewoon je andere (tijdelijke) filters. Schroeffilters zitten zo dicht mogelijk tegen de frontlens en dat is het beste, met een schuifadapter zit er meer ruimte tussen de frontlens en het filter en dat kan bij groothoek problemen geven.
                ok bedankt

                Comment


                • #9
                  Re: welke filter aanschaffen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Vanuit fotografie oogpunt is het sowieso erg leuk om te kunnen spelen met ND filters.
                  Dat zijn filters die licht tegen houden. Zo kan je spelen met lange sluiters of werken met open diafragma bij volle zon.

                  Wat voor mij persoonlijk goed werkt zijn 3 stops (ND8) en 6 stops (ND64). Je kan ze beiden stapelen en zo nog een 9 stops maken.
                  Daarmee kan je al erg veel doen.
                  Ik heb ook nog een big stopper maar die gebruik is zowat nooit. Ik vind die ook minder goed van kleurrendering. Is ook een ander merk trouwens.

                  Aanvullend is het ook erg leuk om te spelen met een polarisatiefilter.
                  Best neem je een circulair polarisatie. Die zijn beter dan de "normaal".

                  Een protectiefilter heb ik altijd een beetje als onzin gezien. Tenzij je naar de motocross gaat en echt aan de zijlijn op het veld gaat staan.
                  Dat is een dingetje dat je persoonlijk moet inschatten of dat nuttig is.

                  Een merk die het voor mij erg goed doet is Hoya. Het is een betaalbaar merk en de kwaliteit is erg hoog.
                  ik had al gelezen dat Hoya een goed merk is

                  nd filter misschien ook interesant ik heb een max diafrag van 2,8 en minimum van 8 zou dit een meerwaarde zijn of liever een toestel met een diafragma van 14 of hoger?

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke filter aanschaffen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wat interessant is, hangt van jouw af, nl wat je wilt bereiken. Filters en andere dingen koop je niet om te willen hebben, maar om nodig te hebben.


                    Absoluut onwaar! Ik heb diverse foto's waar rare lichtverschijnselen(UFO's) zichtbaar zijn, die gelijk verdwenen als het filter verwijderd werd.
                    Waar tegen wil je je lens beschermen? Ik heb 2 lichte beschadigingen op frontlenzen veroorzaakt door een filter:
                    1 bij het opdraaien zat er iet op de lens en dat gaf een kras
                    2 gebroken filter, beschadiging door glassplinters.


                    Welke filters de vraag was met schroefdraad of adapter
                    ik ben helemaal nieuw in de fotografie en wil wat experminteren hiermee

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke filter aanschaffen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Dat klopt wel.
                      Een probleem bij filters in het algemeen is dat er interne reflecties optreden tussen de filter en je frontglas.
                      Dan krijg je flares.
                      Soms is dat wenselijk als leuk effect. Maar meestal wil je het niet.

                      Het effect is normaal gezien ook maar enkel zichtbaar bij sterk tegenlicht.

                      Een tweede puntje dat gelijkaardig is van oorzaak....
                      Het opzetten van een filter kan een lichte waas over je foto halen. Merkbaar als contrastverlies.
                      Meestal ook niet wenselijk.

                      Het is maar welk effect je wil bekomen.
                      Zo bestaan er ook filters die net exact dit "ongewenst" effect in de hand werken.
                      Gekend is bv de "black mist" filter reeks van K&F.
                      Waas en flares zoveel je wil.
                      In die reeks ook de "Black diffusion" filter die een dromerig effect maakt.

                      Bij een bepaalt type fotos is dat erg leuk als je er van houdt.

                      Vroeger bestonden die filters ook al in het analoog tijdperk.
                      Toen was vooral de reeks van Cokin erg populair.
                      Enkele van die filters zijn nog steeds bruikbaar op digitaal zoals Prisma en zo.
                      bedankt, zijn er geen sets beschikbaar waar grotendeels alles inzit van speciale filters met schroefdraad

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke filter aanschaffen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht
                        ik had al gelezen dat Hoya een goed merk is

                        nd filter misschien ook interesant ik heb een max diafrag van 2,8 en minimum van 8 zou dit een meerwaarde zijn of liever een toestel met een diafragma van 14 of hoger?
                        Hoya is erg goed voor zijn prijs. Er zijn zo nog een paar goede merken.
                        Vroeger waren dit soort filters extreem duur als je goede kwaliteit wilde kopen.
                        Tegenwoordig prima betaalbaar.
                        Wel opletten met super goedkope merken. Die zijn zowat altijd een kat in een zak.

                        Een toepassing van ND filters is te kunnen werken met een zeer groot diafragma in volle zon. Zeker als je ook wil flitsen erbij onder sync tijd.
                        Met een diafragma van 2.8 lijkt dat iets minder nuttig voor die toepassing. Toch heeft het zijn voordelen om ook bij 2.8 te kunnen shooten in volle zon met flits.
                        Verloren is het dus niet.

                        Er zijn ook andere toepassingen zoals het werken met zeer lange sluiters in combinatie met kleine diafragmawaarden. Je kan dan zeer lange sluitertijden gaan instellen zoals 1 of 2 minuten.
                        Is erg leuk bij scenes met lopend water bv. (de zee, waterval,...) of om wolken uit te rekken in landschappen of andere leuke effecten ervan op gematigd lange sluiters. Bv 1 seconde met vallende bladeren.

                        Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht
                        bedankt, zijn er geen sets beschikbaar waar grotendeels alles inzit van speciale filters met schroefdraad
                        Links en rechts ga je reeksen vinden. Maar meestal zitten er dan ook filters bij die je nooit ga gebruiken.
                        Vraag is dan of je ze niet beter los koopt.

                        Een tip die ik kan meegeven is om filters te kopen op maat 77mm. En dan bijkomstig een stepdown ring te kopen voor kleinere lenzen.
                        Zo moet je niet alles opnieuw kopen als je lenzen gaat kopen met groot diafragma.
                        77mm is erg gangbaar als filtermaat op lenzen met groot diafragma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke filter aanschaffen?

                          ik heb al foto's gezien met lopend water, deze wil ik wel bekomen met die filter

                          voor de filters van 77mm had ik nog zover niet gedacht omdat ik totaal geen idee heb wat de moderner modellen van lensdiameter hebben dus er zijn verlopen in de handel dan van 55 naar 77 mm

                          alvast bedankt voor deze tips

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke filter aanschaffen?

                            Dat is enkel als je van plan bent om later door te groeien naar een grotere camera waar je de lenzen van kan verwisselen.
                            Als je van plan bent om lang bij huidig toestel te blijven dan kan je ook filters kopen op maat van uw toestel natuurlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke filter aanschaffen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Wat interessant is, hangt van jouw af, nl wat je wilt bereiken. Filters en andere dingen koop je niet om te willen hebben, maar om nodig te hebben.


                              Absoluut onwaar! Ik heb diverse foto's waar rare lichtverschijnselen(UFO's) zichtbaar zijn, die gelijk verdwenen als het filter verwijderd werd.
                              Waar tegen wil je je lens beschermen? Ik heb 2 lichte beschadigingen op frontlenzen veroorzaakt door een filter:
                              1 bij het opdraaien zat er iet op de lens en dat gaf een kras
                              2 gebroken filter, beschadiging door glassplinters.
                              Daarom schrijf ik ook dat het niet noodzakelijk is. Ik heb in de meer dan een halve eeuw dat ik fotografeer nog nooit een uv of beschermfilter gebruikt: alleen grijsfilters of polarisatie filters. Maar flair kan optreden met elk glas (filter) dat je ervoor zet. Daarbij is de dikte van het filter ook van invloed. Ultra dunne filters zijn overigens peperduur.

                              Comment

                              Working...
                              X