Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnende fotograaf - systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnende fotograaf - systeemcamera

    Dag Allen,

    Ik zou graag beginnen met fotografie namelijk focus op sport en of natuur fotografie. Ik had eerst in gedachten om een spiegelreflex te kopen.

    Ik ben vandaag naar kamera express geweest en daar hadden ze mij de Sony A6000 aangeraden met een 18-105MM F/4.0 G OSS lens, namelijk een systeemcamera. In de winkel zeiden ze trouwens dat de spiegelreflex camera's er stilaan gaan uitgaan en dat het ook niet meer de moeite is om een spiegelreflex te kopen.

    (https://www.kamera-express.be/sony-a...iABEgLFR_D_BwE)

    Nu was ik met een vriendin er over bezig en zij had gezegd dat ik door de verkoper een beetje in het zak ben gezet.

    Zij zei dat ik beter kon kijken naar een Canon EOS M50 MARK II met lenzen 15-45mm en 55-200m

    (https://www.kamera-express.be/canon-...yABEgKqb_D_BwE)

    Hierdoor ben ik beginnen te twijfelen over welke camera ik zou kiezen. hopelijk kunnen jullie mij helpen en wat meer uitleg geven over beide camera's en welke het beste bij mij zou passen.
    Last edited by lievenV97; 13 september 2022, 17:51.

  • #2
    Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

    De EOS M50 is ook een systeemcamera, redelijk gelijkwaardig aan de Sony.
    Maar de verwachtingen zijn dat Canon het M-systeem niet verder gaat ontwikkelen, ze hebben alles ingezet op het R-systeem (eveneens "systeemcamera").
    Ik zou even nadenken vooraleer nog een M te kopen (idem voor een EF spiegelreflex).

    Anderzijds kan je nu goedkoop tweedehands spiegelreflexen vinden, er is niets mis mee.

    Comment


    • #3
      Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

      Wel de Canon Mxx zal ik ook links laten liggen. En ik zal ook geen body + objectieven set aanschaffen - daar gooi je in mijn ogen geld mee weg -, beter investeren in 1 goed bruikbaar objectief (bijvoorbeeld 70-200mm f2.8 24-105mm f4) dan 2 "flut" objectieven.

      Je zult eerst op een rijtje moeten zetten:
      welke - fullframe - objectieven passen in / bij jouw optiek / beeldvorming met betrekking tot natuur en sportfotografie. Welke objectieven zijn er beschikbaar voor verschillende mounts.
      als je dan een setje hebt, dan kan je kijken welke body daar dan best bij past.

      houd ook rekening met beschikbare accessoires:
      - draadontspanner
      - geheugen kaartjes
      - flitsers
      - batterijen
      - statief
      - software

      Comment


      • #4
        Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

        Het is geen onzin om direct te starten met een systeemtoestel.
        Het klopt dat DSLR een nichemarkt aan het worden is.
        Voor beginners hebben de systeemtoestellen enkele voordelen.

        Maar anderzijds is het bijzonder moeilijk om een goed advies te geven op maat van uw profiel.
        Zal het een bevlieging worden of een uit de hand gelopen hobby?
        Hoever wil je gaan in het leren fotograferen, hoeveel tijd wil je er in kwijt?...

        Je spreekt nu van sport en natuur als interessevelden.
        Maar eigenlijk staan die twee naar invulling zowat haaks op elkaar.
        Voor sport heb je erg hoge prestaties nodig en erg dure lenzen.
        Natuur kan je met het meest eenvoudige toestel al starten.

        Verkopers luisteren ook naar je verhaal en wensen en gaan dan ook volgens een eigen voorkeur een overwogen advies uitbrengen.
        Niet noodzakelijk willen ze je in de zak zetten.
        Een verkoper wil verkopen en zoekt samen met jou wat realistisch is.

        Maar de les die we allemaal geleerd hebben is dat dit een momentopname is. Jij staat nu op een bepaald punt.
        Je moet daar in groeien en zelf ontdekken waar uw wensen liggen.
        Hier komt zeer veel kennis vergaren bij.

        Je zal ook merken dat je over tijd andere meningen zal hebben over dingen.
        Dat maakt dat uw ideaal toestel ook anders zal worden.

        Vroeger zagen we ook veel dat starters begonnen met een tweedehands toestel. Zo gek is dat nog niet.
        Je geeft niet veel uit en je kan direct goed starten mits wat goed advies.

        Maar een moeilijkheid is inschatten wat je morgen nodig zal hebben.
        Dat maakt het geven van advies erg moeilijk.

        Comment


        • #5
          Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

          Sportfotografie->welke sport. Er is verschil tussen dammen en super snelle zaalsporten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door lievenV97 Bekijk bericht
            Nu was ik met een vriendin er over bezig en zij had gezegd dat ik door de verkoper een beetje in het zak ben gezet.
            Ik denk dat je vriendin je ervan probeert te overtuigen dat haar toestel/merk het betere is, zoals ook op een forum soms wel een keer voorkomt .

            De verkoper heeft je prima advies gegeven voor zover ik zie. De A6000 is een prima camera, en de lens is ook dik in orde. De laatste aps-c-camera die ik had was een A6300. Heel goede herinneringen aan.
            Als alternatieve lens kan ik ook wel een CZ 16-70/4 aanraden, en die is compacter en lichter dan de 18-105. Ik heb ze zelf ook nog steeds, ook al heb ik alleen full frame tegenwoordig. Gewoon handig én goed voor als ik eens mijn A7RIII als kleinere aps-c oplossing met zoomlens wil gebruiken.
            https://www.imaging-resource.com/len...l1670z/review/
            Daarnaast zou ik toch ook zorgen voor een echt klein lensje erbij. Dat maakt van deze camera zowat een compactje . Ik denk bv aan een 35 mm prime erbij. 35/1.8 van Sony, of 30/2.8 van Sigma bv. Beide prima lenzen, en niet zo duur.
            En/of een Sony 16-50 pancake (kit-) lens. Hierop wordt wel eens neergekeken, maar deze is eigenlijk dik in orde als je er rekening mee houdt dat ze over het algemeen beter presteert als je het diafragma een stop dicht draait. Handig zoomlensje dat van je camera een oplossing in zakformaat maakt.

            In elk geval: gewoon beginnen met een basiskit lijkt me het interessantste. Dan kan je na verloop van tijd rustig zien tegen welke limieten je eventueel aanloopt (- als dat al zou gebeuren -), en daarna iets bijkopen of verkopen en vervangen door een volgende camera of lens is ook heel gebruikelijk. Je hoeft geen duizenden te spenderen aan 5 lenzen, een full frame, enz. om mooie foto's te maken. Zeker met de prestaties van moderne cameras bij weinig licht, kan je ook veelal zonder de grote, zware en dure 70-200/2.8 oplossingen toch mooie foto's maken van indoor-actie. En er zijn natuurlijk ook niet zo dure maar prima 85/1.8-lenzen die op dat vlak prima van pas kunnen komen.
            Met de minder dure (en minder zware) lenzen zal je misschien wat meer missers hebben, maar leren je toestel en lenzen optimaal te benutten doe je in elk geval in de meer uitdagende omgevingen, dus fun, en hey, je hoeft ook geen prestaties voor een krant, tijdschrift of website te leveren zoals professioneel sportfotograaf.
            Last edited by K-2; 14 september 2022, 10:28.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Sportfotografie->welke sport. Er is verschil tussen dammen en super snelle zaalsporten.
              Natuurfotografie: schildpadden race.
              Maar serieus: voor een starter is het beter om te beginnen met een systeemcamera, de dsrl wordt door de industrie op een enkele uitzondering na helaas afgebouwd.
              Bij Nikon kun je door middel van een (dure) adapter je dsrl objectieven nog gebruiken op een systeemcamera. Nikon is ook met zijn professionele dsrl camera’s overgaan naar systeemcamera's zoals de Z9 van 6000 euro.
              De verkoper waar LievenV97 op duidt heeft gelijk met zijn eerlijke advies.
              Last edited by Binnenuit; 14 september 2022, 10:54.

              Comment


              • #8
                Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Sportfotografie->welke sport. Er is verschil tussen dammen en super snelle zaalsporten.
                Idem dito voor natuurfotografie; macro of vogel in de vlucht? enz...

                En zoals eerder gezegd niets mis met een goede tweedehands, en dat mag DSLR zijn, want alle pro's en ieder (uitdehandgelopen-)hobbyist schakelt over op nieuw... en de superlenzen waar in feite weinig aan kapot gaat worden aangeboden voor een prijsje...
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                  Een A6000 is geen slechte camera - op voorwaarde dat de prijs goed is, kan dat zelfs een behoorlijk goeie aankoop zijn, maar eigenlijk had Sony deze al uit produktie moeten nemen (net zoals de 5100 is dit toestel al erg lang in de verkoop - maar het is op zich wel prima).

                  De A6000 stond een paar maand geleden nog hoog in de lijsten van Amazon - verbazingwekkend - wellicht komt het door tekorten, waardoor de productie van de a6100/6400/6600 een tijdlang zelfs stilgelegen heeft. Zelf kijk ik uit naar een betaalbare A6600 - voor één welbepaald feature (maar ik denk dat ik eerder een A7IV of A7RIV zal kopen om dat éne feature te hebben - in combo met de LA-EA5 - en dan gaat het om het gebruik van a-mount glas & de LA-EA5)!

                  Degelijk toestelletje daar geen woord van - ik heb jaren eentje gehad - indertijd (en dat is veel jaren terug aan 450€ met een pak kortingen, dat was toen echt een goeie aankoop). We zien die set rond de 850€ hangen - dat lijkt me een normale prijs, in verhouding tot wat men u aangeboden heeft.

                  Een raad - koop extra fw50-batterijen want ze gaan vlotjes door - minstens 2 per dag (misschien ligt dat aan mij - met de NP100 van de nieuwere A7-reeksen lukt het soms met één per dag, dat kan natuurlijk aan't manneke liggen die veel de viewfinder gebruikt - en dan gaan die pillen er door!).

                  Wat ik niet zou kopen met dat toestel is de 50mm f1.8 - die combo zal te traag gaan reageren op de AF (met de A7III is die lens wel ok). Er zijn genoeg andere 50mm lensjes met grote opening te vinden, die wellicht qua AF het beter gaan doen - deze zijn wellicht iets prijziger ook, maar ook wel wat scherper uiteraard.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                    Ik lees overal dat de spiegelreflexcamera's passé zijn, ze worden weggedrumd door de systeemcamera's, enz... Als dat al zo is, dan is het zeker het moment om in tweedehands een mooie spiegelreflexcamera te kopen met een paar toplensjes (een goeie 24-70 2.8 bv. of een 50 mm 1.4 of 1.8, een mooie telezoom, enz.) Zo kun je voor een redelijk budget materiaal aanschaffen van een behoorlijk hoog niveau, waar je nog jaaaaren plezier kunt aan beleven. En daarna zie je wel waarheen de markt evolueert. De toeters en bellen (noemen ze dat tegenwoordig niet 'features' ?)waarmee de fotografen nu om de oren geslagen worden....ik twijfel sterk aan het nut en het gebruiksgemak ervan. Ikzelf heb in ieder geval nog nooit de behoefte gevoeld om over te schakelen. Maar ik ben nu eenmaal niet zo trendgevoelig....zal dus aan mij liggen....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Ik lees overal dat de spiegelreflexcamera's passé zijn, ze worden weggedrumd door de systeemcamera's, enz... Als dat al zo is, dan is het zeker het moment om in tweedehands een mooie spiegelreflexcamera te kopen met een paar toplensjes (een goeie 24-70 2.8 bv. of een 50 mm 1.4 of 1.8, een mooie telezoom, enz.) Zo kun je voor een redelijk budget materiaal aanschaffen van een behoorlijk hoog niveau, waar je nog jaaaaren plezier kunt aan beleven. En daarna zie je wel waarheen de markt evolueert. De toeters en bellen (noemen ze dat tegenwoordig niet 'features' ?)waarmee de fotografen nu om de oren geslagen worden....ik twijfel sterk aan het nut en het gebruiksgemak ervan. Ikzelf heb in ieder geval nog nooit de behoefte gevoeld om over te schakelen. Maar ik ben nu eenmaal niet zo trendgevoelig....zal dus aan mij liggen....
                      Als dat je bevalt, is dat prima. Waarom zou je niet blijven fotograferen met wat je hebt, als je tevreden bent. Het is tevens waar, dat er best wat mooie koopjes zijn door het verdwijnen van de DSLR. Wat echter helemaal niet correct is, is de toeters en bellen een beetje lacherig afdoen, als niet nodig, niet nuttig. Een portretfotograaf moet zich met een degelijke DSLM met eye AF geen zorgen meer maken om het focuspunt op de ogen te leggen, zelfs al danst zijn model op een bruiloft. De tracking en de eye AF werken feilloos op de laatste modellen. Een fotograaf van vliegende vogels, zoals ikzelf maakt moeiteloos tientallen foto's in burst die allemaal perfect in focus zijn omwille van de tracking van de autofocus en de eye AF voor vogels en dieren. Deze dingen sijpelen nu naar beneden in de goedkopere APSC modellen. Zo heeft de nieuwe Canon R7 APSC camera nu een fantastische autofocus waar de topmodellen van de Canon fullframe DSLR cameras absoluut niet meer mee kunnen concurreren. Dat is evolutie en kan je niet tegenhouden. Blijf dus, als je tevreden bent gerust fotograferen met wat je hebt, maar de nieuwe camera's zijn voor vele doeleinden absoluut beter.
                      Last edited by Cram1956; 10 oktober 2022, 11:58.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                        De camera: misschien inderdaad best een systeemcamera (R-reeks bij canon, Z bij Nikon)

                        Objectieven kan ik enkel praten over Canon

                        OK, de RF-objectieven zijn verschrikkelijk duur
                        Daarentegen is een adapter om de EF- of EF/s objectieven op je systeemcamera te zetten niet echt duur, een honderdtal euro.
                        Mits die adapter heb je dus ruimschoots keuze uit de talrijke Canon objectieven, nieuw of tweedehands, en zelfs third party objectieven om je ten volle uit te leven.
                        Ik heb ervaren dat die manier van werken prima is, en je quasi geen hinder ondervindt of verlies doet met een adapter.

                        Zelf had ik een 5DIII met bijbehorende objectieven, maar door rugproblemen heb ik moeten 'verlichten'. Zoals hierboven geschreven is een DSLR-set nog steeds een aanrader.

                        Dat voor het materiaal.



                        Voor de techniek en voor specifieke onderwerpen zijn cursussen en veel ervaring een must. Maar zolang er vooruitgang is heb je er een prachtige hobby aan

                        Succes!
                        Last edited by philippeDeli; 10 oktober 2022, 14:35. Reden: toevoeging
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                          Ja, op die veelbelovende Canon R7 zit mijn dochter nu al maandenlang te wachten, en die is nergens te verkrijgen. (Kleiner en vooruitstrevender dan mijn verouderd spul)
                          Zelf heb ik de Canon 5DII en de D650 als 2de 100-700mm camera. Voor mij geweldige camera's.
                          Het voordeel is dat de dochter dan met een tussenring mijn canon ( een 5 tal) lenzen kan gebruiken, daar ik stilaan aan het eind van de reis ben.
                          Klein kodakske

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnende fotograaf - systeemcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                            De camera: misschien inderdaad best een systeemcamera (R-reeks bij canon, Z bij Nikon)

                            Objectieven kan ik enkel praten over Canon

                            OK, de RF-objectieven zijn verschrikkelijk duur
                            Daarentegen is een adapter om de EF- of EF/s objectieven op je systeemcamera te zetten niet echt duur, een honderdtal euro.
                            Mits die adapter heb je dus ruimschoots keuze uit de talrijke Canon objectieven, nieuw of tweedehands, en zelfs third party objectieven om je ten volle uit te leven.
                            Ik heb ervaren dat die manier van werken prima is, en je quasi geen hinder ondervindt of verlies doet met een adapter.

                            Zelf had ik een 5DIII met bijbehorende objectieven, maar door rugproblemen heb ik moeten 'verlichten'. Zoals hierboven geschreven is een DSLR-set nog steeds een aanrader.

                            Dat voor het materiaal.



                            Voor de techniek en voor specifieke onderwerpen zijn cursussen en veel ervaring een must. Maar zolang er vooruitgang is heb je er een prachtige hobby aan

                            Succes!
                            Je vergeet de ontdekker en ontwikkelaars van de DSLM en nog steeds de beste spiegeloze camera's nml Sony

                            Comment


                            • #15
                              Met het risico veel commentaar te krijgen

                              vraag je eerst af wat je wil, mooie fotos of leren fotograferen

                              Toen ik vroeger leerde fotograferen, moest je een week wachten alvorens te zien wat je gedaan had, dus wij dachten na
                              vandaag doet een fotograaf maar wat, en dan kijkt hij naar zijn scherm, doet wat anders en kijkt nog eens
                              sportfotografie aan 50 beelden per seconde, zodat je niet hoeft te kijken wanneer het juiste moment komt
                              60 mp, zodat je kunt bijsnijden tot het onnozel is
                              100 000 iso, en 5 stops stabilisator, zodat je kunt wiebelen zoveel je wil
                              ……

                              koop iets dat goedkoop is en beperkt
                              werk er een jaar mee

                              en dan koop je iets dat al je frustraties oplost

                              Comment

                              Working...
                              X