Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iris Nevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Iris Nevel

    De Iris nevel, in de Caldwell cataloog object nr 4. Deze nevel vind je in het sterrenbeeld Cepheus.

    Een vrij unieke nevel omdat die enkel blauw licht weerkaatst. Het blauwe licht komt van een jonge ster in het midden van de nevel, die met haar sterrenwind de nevel uit elkaar blaast.
    Rond de nevel zie je nog donkere stof en gaswolken, gewoon omdat ze niet worden verlicht door een naburige ster



    Technisch:
    Gecapteerd over drie nachten; 77x180sec + 240x120sec = 13 uur belichting met f/4 telescoop.
    Verwerkt in Pixinsight in HOS en afgewerkt in Photoshop CC en Astropanel (sterren en nevel apart verwerkt en nadien samengevoegd)

    Apparatuur:
    Skywatcher Quattro 250
    ZWO ASI 294 MC PRO
    IDAS LPS D2
    ZWO OAG + ZWO ASI 290MM (guiding)
    ZWO EAF focus motor
    Skywatcher EQ6-R
    Aangestuurd met N.I.N.A., EQMOD, PHd² en ASTAP
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Iris Nevel

    Heel erg knap Rudy en als ik eerlijk ben vind ik dit zelfs je mooist afgewerkte opname tot nu toe
    Toppertje wat mij betreft

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Iris Nevel

      Daar moet heel wat fotowerk aan geweest zijn maar het resultaat mag gezien worden.

      Comment


      • #4
        Re: Iris Nevel

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Heel erg knap Rudy en als ik eerlijk ben vind ik dit zelfs je mooist afgewerkte opname tot nu toe
        Toppertje wat mij betreft

        grts
        Sieg
        Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
        Daar moet heel wat fotowerk aan geweest zijn maar het resultaat mag gezien worden.
        Dank je, het is geen eenvoudig object met het jeugdig enthousiasme van een centrale ster.

        Drie volledige nachten gecapteerd, 317 bruikbare subframes (heldere satellietsporen verwijderd en wolken foto's van de eerste nacht )
        Op een zestal verschillende manieren de sessies gestackt en geprocessed. Ik schat een dikke 20 uur postprocessing om tot hier te raken.

        Het gestackte basisbestand is een 32bit Tiff-bestand en meet 1,26GigaByte (12.576 x 8.570 pixels) Ik gebruik hier NASA tech om de resolutie van mijn 11Mp camera wat te pimpen.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Iris Nevel

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
          Op een zestal verschillende manieren de sessies gestackt en geprocessed. Ik schat een dikke 20 uur postprocessing om tot hier te raken.
          En het is er aan te zien Rudy dat je hier meer tijd hebt ingestoken
          Donkere nevels deftig vastgelegd krijgen is niet zo makkelijk, heb ik ook al ondervonden, maar jij hebt ze er hier mooi opstaan

          Een andere techniek gebruikt tegenover je andere opnames ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Iris Nevel

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            En het is er aan te zien Rudy dat je hier meer tijd hebt ingestoken
            Donkere nevels deftig vastgelegd krijgen is niet zo makkelijk, heb ik ook al ondervonden, maar jij hebt ze er hier mooi opstaan

            Een andere techniek gebruikt tegenover je andere opnames ?

            grts
            Sieg
            Zelfde techniek dan bij de Veil Nebula. Met het verschil dat deze met "natuurlijke" kleuren is verwerkt, geen HOS pallet.
            Deze is versie 3 van de volledige stack (de 3 nachten) Wellicht komt er nog een versie 4 met meer aandacht voor de donkere nevels.
            In de astrofotografiegroep kreeg ik opmerkingen dat de donkere nevels misschien toch iets te donker zijn

            De stack is met sigma clipping en drizzle 3 gebouwd (317 light; 3x40 flats; 20 darks en 30 bias frames)
            Dit is de workflow:
            In PixInsight:
            • De basis: Dynamic crop; Automatic background extraction (2x); Background Neutralization; Color Calibration; Multi Scale Linear Transform op 5 lagen (RGB/K) incl. Lineair mask.
            • Channel Extraction (Ha;G;B); Extract CIE L (Sii); PixelMath Oiii laag Berekennen (B*3+G*7) in RGB;
            • De drie lagen stretchen, o.a. met EZ-Soft Stretch script (moet je downloaden zit niet standaard bij PixInsight)
            • Met Pixelmath de drie lagen terug naar een RGB afbeelding omzetten (R= Ha; G=Oiii*.65+Ha*.35; B=Oiii*.8+Ha*.2)
            • Add Luminance (Sii laag)
            • SCNR (groenzweem verwijderen voor 60%)
            • Met StarNet de sterren scheiden van de nevels
            • Hoog contrast masker maken (extract CIE L + Histogram) voor de nevels (sterren doe ik in PS)
            • Via curves de achtergrond desatureren en de voorgrond satureren eventueel de levels bijtrekken
            • Achtergrond TGV Denoise, voorgrond Local Histogram Equalization
            • Nevels en sterren afwerken in Photoshop en samenvoegen


            Met Drizzel 3 krijg je een gigantische afbeelding (120 megapixel) en daar laat je een paar denoise en sharpen technieken op los. (Voor de 1000mm Newton, voor de Omegon 342 is Drizzle 2 voldoende)
            Nadien verklein ik het beeld tot 75% of 50% afhankelijk van de kwaliteit.
            Door het beeld te verkleinen verklein je ook de fouten
            De Veil nebula heb ik ondertussen in mijn "man cave" hangen 40x50Cm en die is haarscherp
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Iris Nevel

              erg knap uitgewerkt idee en beeld!
              vriendelijke groeten, Sien

              Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

              Comment


              • #8
                Re: Iris Nevel

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                Zelfde techniek dan bij de Veil Nebula. Met het verschil dat deze met "natuurlijke" kleuren is verwerkt, geen HOS pallet.
                Deze is versie 3 van de volledige stack (de 3 nachten) Wellicht komt er nog een versie 4 met meer aandacht voor de donkere nevels.
                In de astrofotografiegroep kreeg ik opmerkingen dat de donkere nevels misschien toch iets te donker zijn

                De stack is met sigma clipping en drizzle 3 gebouwd (317 light; 3x40 flats; 20 darks en 30 bias frames)
                Dit is de workflow:
                In PixInsight:
                • De basis: Dynamic crop; Automatic background extraction (2x); Background Neutralization; Color Calibration; Multi Scale Linear Transform op 5 lagen (RGB/K) incl. Lineair mask.
                • Channel Extraction (Ha;G;B); Extract CIE L (Sii); PixelMath Oiii laag Berekennen (B*3+G*7) in RGB;
                • De drie lagen stretchen, o.a. met EZ-Soft Stretch script (moet je downloaden zit niet standaard bij PixInsight)
                • Met Pixelmath de drie lagen terug naar een RGB afbeelding omzetten (R= Ha; G=Oiii*.65+Ha*.35; B=Oiii*.8+Ha*.2)
                • Add Luminance (Sii laag)
                • SCNR (groenzweem verwijderen voor 60%)
                • Met StarNet de sterren scheiden van de nevels
                • Hoog contrast masker maken (extract CIE L + Histogram) voor de nevels (sterren doe ik in PS)
                • Via curves de achtergrond desatureren en de voorgrond satureren eventueel de levels bijtrekken
                • Achtergrond TGV Denoise, voorgrond Local Histogram Equalization
                • Nevels en sterren afwerken in Photoshop en samenvoegen


                Met Drizzel 3 krijg je een gigantische afbeelding (120 megapixel) en daar laat je een paar denoise en sharpen technieken op los. (Voor de 1000mm Newton, voor de Omegon 342 is Drizzle 2 voldoende)
                Nadien verklein ik het beeld tot 75% of 50% afhankelijk van de kwaliteit.
                Door het beeld te verkleinen verklein je ook de fouten
                De Veil nebula heb ik ondertussen in mijn "man cave" hangen 40x50Cm en die is haarscherp
                Dus eigenlijk dan toch in grote trekken de gewone werkwijze

                Is eigenlijk nooit in me opgekomen om een opname eerste te vergroten en in post te verkleinen, goede tip
                Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen "fouten" zie in mijn opnames met de Esprit en de 2600MC

                Maar in ieder geval, weer wat bijgeleerd

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Iris Nevel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Dus eigenlijk dan toch in grote trekken de gewone werkwijze

                  Is eigenlijk nooit in me opgekomen om een opname eerste te vergroten en in post te verkleinen, goede tip
                  Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen "fouten" zie in mijn opnames met de Esprit en de 2600MC

                  Maar in ieder geval, weer wat bijgeleerd

                  grts
                  Sieg
                  Fouten is een groot woord, wat noem ik fouten.
                  Ruis en de artefacten na ruisreductie, onscherpte door de omgeving (seeing tussen BXL en A'pen plus Bortle 7 sky) in combi met de lange focale lengte van de Newt (1000mm)
                  Drizzle werkt best wel goed bij undersampling (NASA hé) Hoe meer beelden hoe beter Drizzle zijn werk doet. (Ik ga voor minimaal 100 light frames)
                  Ik heb ook wel mijn twijfels over de ASI 294, een ASI 2600 zal best wel beter presteren, mag wel voor die prijs . Misschien iets voor de bucket list volgend jaar

                  P.S. Wel opletten met de 26 megapix ASI 2600.. Drizzle 2 = 104 megapixel; drizzle 3 = 234Megapixel. Je moet dat nog geprocessed krijgen
                  Last edited by Rudy M.; 12 augustus 2022, 19:53.
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iris Nevel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                    P.S. Wel opletten met de 26 megapix ASI 2600.. Drizzle 2 = 104 megapixel; drizzle 3 = 234Megapixel. Je moet dat nog geprocessed krijgen
                    Inderdaad, mijn computer heeft het soms nu al zwaar te verduren ... maar mss wil ik er wel teveel tegelijk mee doen ... alé weet ik eigenlijk wel zeker ;-)
                    Soms laat ik 'm enkele honderden ASI2600 bestanden stacken in DSS, werk ik enkele natuurfoto's af in PS, tegelijk nog eens een stack in Pipp en/of in AS en als ik dan even moet wachten kijk ik nog eens naar een YT filmpje

                    Het langste dat m'n PC ooit moeten rekenen heeft dat was toen ik nog geen Goto montering had, dus al een tijdje geleden, toen een 4000tal opnames van de 1DxII stacken in DSS, was toen voor M31 vast te leggen zonder Goto, dus héél veel opnames van een halve seconde toen.
                    Er was toen nog geen sprake van "Lucky Imaging" ... en nu zie je het ene filmpje achter het andere ...

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iris Nevel

                      You should rename yourself to JWST . Amazing work.
                      Website: www.dgenchev.eu
                      Flickr: https://www.flickr.com/photos/dgenchev

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iris Nevel

                        Prachtige rokerige sfeer !
                        www.erikthomas.be

                        Comment

                        Working...
                        X