Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veil nebula in Cygnus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Veil nebula in Cygnus

    Een werkje van de afgelopen weken.

    Wat zie je:
    Een supernova restant (zowat de grootste in onze buurt) van een ster die ongeveer 20x de massa had van onze zon. Deze ster stierf met een knal zo'n 10 à 20 duizend jaar geleden. De afstand tot de aarde bedraagt 2400 lichtjaar

    Bovenaan zie je de toch redelijk gekende Heksenbezem nevel (Caldwell 34, West Veil nebula) met de heldere ster bovenaan.
    Helemaal onderaan zie je de "Alien nebula" (Caldwell 33, East Veil nebula) Als je hem 90° CW draait herken je de vorm van de Alien uit de gelijknamige films

    Deze nevel is gigantisch, visueel enkel malen de diameter van de volle maan en is te vinden in sterrenbeeld "Zwaan" (Cygnus)



    Technisch:
    Scope Omegon APO AP 76/342 ED
    Camera ZWO ASI 294 MC pro (gain 200, offset 30, temp -10°)(sub-opnamen van 360 sec)
    Filter Optolong L-eXtreme
    Volgsysteem: OAG + ZWO ASI 290MM

    De afbeelding bestaat uit twee panelen, ieder paneel werd over twee nachten gemaakt, samengevoegd en verwerkt in PixInsight.

    Details en HiRes
    Last edited by Rudy M.; 27 januari 2023, 21:37. Reden: AstroBin
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Veil nebula in Cygnus

    Het stitchen van de panelen is goed gelukt Rudy, mooie opnames
    Heb wel het gevoel dat het onderste paneel scherper is dan het bovenste ?

    Ik moet mijn subs nog stacken en afwerken, ben benieuwd, maar ik verwacht wel een goed resultaat als je die ene sub zag van mij

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Veil nebula in Cygnus

      Wat een sterrenpracht!! Mooi subtiel beeld dat van mij net iets minder verzadiging mag hebben.
      www.erikthomas.be

      Comment


      • #4
        Re: Veil nebula in Cygnus

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Het stitchen van de panelen is goed gelukt Rudy, mooie opnames
        Heb wel het gevoel dat het onderste paneel scherper is dan het bovenste ?

        Ik moet mijn subs nog stacken en afwerken, ben benieuwd, maar ik verwacht wel een goed resultaat als je die ene sub zag van mij

        grts
        Sieg
        Na de opname van C34 een paar weken geleden (zie vorige post) is er een focusmotor gemonteerd op de Omegon.
        Buiten de autofocus op C33, was de seeing vorige week ook iets beter dan een paar weken gelden waardoor ik de indruk had dat de kleuren iets doffer zijn op C34

        Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
        Wat een sterrenpracht!! Mooi subtiel beeld dat van mij net iets minder verzadiging mag hebben.
        Dit is dan ook een veel gefotografeerd deep sky object. De komende weken hoop ik nog een paar details met de 1000mm te kunnen maken.
        Heb me misschien wel wat laten gaan met de curves
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Veil nebula in Cygnus

          weer een prachtig beeld, een soort tijdmachine !
          dit al gelezen ?

          Comment


          • #6
            Re: Veil nebula in Cygnus

            indrukwekkend 3D beeld
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Veil nebula in Cygnus

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Na de opname van C34 een paar weken geleden (zie vorige post) is er een focusmotor gemonteerd op de Omegon.
              Buiten de autofocus op C33, was de seeing vorige week ook iets beter dan een paar weken gelden waardoor ik de indruk had dat de kleuren iets doffer zijn op C34

              Dit is dan ook een veel gefotografeerd deep sky object. De komende weken hoop ik nog een paar details met de 1000mm te kunnen maken.
              Heb me misschien wel wat laten gaan met de curves
              Ja Rudy, het gemak dient de mens hé, met een focusmotor ben je altijd zeker van de beste focus die je kan halen op dat moment (uiteraard met de gepaste software erbij)
              De seeing vorige week was inderdaad héél erg goed, viel me ook op aan mijn subs

              Wat betreft de kleuren, ik vind er totaal niks verkeerd aan hoor, zeker niet teveel opgetrokken
              Wat me wel opvalt dat je amper de rode kleur er hebt doorgekregen (Ha) wat toch ook sterk aanwezig is in dit object

              Trouwens wat kleuren betreft is alles relatief uiteraard, als je nu de nieuwe foto's bekijkt van de J.W. telescope, wel die zijn enorm gesatureerd, viel me meteen op, zeker die van de Carinanevel.
              Maar uiteraard vangt deze telescoop ook veel IR op, wat je duidelijk kan zien aan de andere beelden die ze nu vrijgegeven hebben.
              (En dat allemaal met al één gebroken spiegel )

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 13 juli 2022, 11:40.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Veil nebula in Cygnus

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                Heb me misschien wel wat laten gaan met de curves
                Het is kwestie van smaak natuurlijk, maar ken van deze discipline te weinig (heb vroeger wel door telescopen getuurd, maar nooit met fotografie bezig geweest toen).
                Ik kijk wel vol bewondering naar jouw beelden!
                www.erikthomas.be

                Comment


                • #9
                  Re: Veil nebula in Cygnus

                  Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                  weer een prachtig beeld, een soort tijdmachine !
                  dit al gelezen ?
                  Eerste werk deze ochtend, had een reminder in de agenda staan en Instagram binnen handbereik
                  Ondertussen staan de hoge resolutie beelden al op mijn schijf, kan je uren naar staren
                  Het aantal sterrenstelsels op die platen is onvoorstelbaar. Vooral op de eerste foto 13 miljard lichtjaar verwijderd!
                  https://www.nasa.gov/webbfirstimages
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Veil nebula in Cygnus

                    ?nappe beelden waar ik mijn fantasie kan op loslaten !
                    Hierdoor reis ik gedachten ook een beetje door het heelal langs voor mij onbekende en onverwachte bestemmingen.
                    Het is bovenden landschap in de ruimste zin van het woord
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment

                    Working...
                    X