Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDD voor back up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDD voor back up

    Ik overweeg een HDD of een SSD externe harde schijf aan te schaffen voor backup (documenten, foto's, geen films of games).
    (Mijn bestaande externe HDD WD Elements doet het plots niet meer, nochtans niet zo vaak gebruikt).

    Gewenste opslagcapaciteit: voor back up acht ik 2TB voldoende tot ruim voldoende. (Al mijn documenten tot nu toe 18 GB en foto's 90 GB. In de toekomst mogelijks iets meer foto’s in RAW, tot nu toe was dat eerder zelden).

    Aansluitingen: (nieuwe) PC heeft Windows11 met aansluitingen USB 2.0, USB 3.1 Type A, USB 3.1 Type A “opladen”, USB 3.1 Type C. Tot nu toe gebruikte ik in mijn onwetendheid de USB 2.0 poort om te backuppen en dat ging wel wat traag. USB 3.1 lijkt me dan ook voldoende qua snelheid.

    Ik leverde die info aan Azerty.nl en men kwam met volgende suggestie:
    Een HDD heeft enkel de voordelen dat de data voor langere tijd bewaard kan blijven indien je de schijf niet gebruikt en is goedkoper per gigabyte.
    Indien je hiervoor wenst te gaan kun je het onderstaande product overwegen.
    Deze WD externe harde schijf werkt perfect samen met USB 2.0 en met je USB 3.0-apparaten. Het kleine, lichtgewicht ontwerp biedt een hoge opslagcapaciteit van 2 TB. Western Digital en kwaliteit Western Digital is de nummer 1 met het maken van externe

    Mocht je eerder de prioriteit hebben bij snelheid, valbestendigheid en weinig geluid kun je het volgende model pakken.
    https://azerty.nl/product/samsung-po...-drive/4193505

    Ik zou dan gaan voor die HDD maar blijf met 2 vragen zitten waar ik na doorzoeken van verschillende sites (bol.com, coolblue, azerty, conrad) niet meteen een juist antwoord of het juiste product vind:
    - Is die WD schijf Windows11 compatibel (allicht wel, maar staat nergens vermeld)
    - Is er paswoordbeveiliging (allicht niet, dus welke HDD dan wel kiezen?)

    De SSD heeft blijkbaar het formaat van een visitekaartje ! Dat vind ik toch een beetje creepy. (makkelijker verlies of zoek raken bvb)

  • #2
    Re: HDD voor back up

    Hallo,

    Ik gebruik al jaren probleemloos externe USB HD's voor opslag en BU van de originele foto's (raw). De BU staat op 2 verschillende HD's (dubbel) en wordt na elke shooting bijgewerkt. De afgewerkte foto's staan op de SSD van de computer er zijn ook 2xBU.
    Nog nooit problemen gehad met één van de externe schijven (tot nu toe [emoji6]).
    De meeste externe HD's zijn WD's Desktops met een eigen voeding en draaien uiteraard enkel als ik ze nodig heb.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: HDD voor back up

      Backup kan op verschillende manieren.
      Het komt er op neer dat hoe meer je er aan wil uitgeven hoe meer bescherming, comfort en automatisatie je zal genieten.
      Tis te zeggen....

      Voor particulier gebruik volstaat 1 harde schijf eigenlijk wel. Best is extern aan te koppelen.
      Je wil je vooral beschermen tegen uitval van uw primaire schijf.
      Maar je moet wat risico aanvaarden bij deze.
      Zo is er geen backup van de backup. Wat als tijdens het maken van een backup een stroomstoot de zooi opblaast? Ben je nog alles kwijt.
      In de praktijk is de kans dat dit zal voorkomen bijzonder klein. Je hebt meer kans op het winnen van de lotto.

      Welke schijf kiezen?

      Type? Ik zou geen SSD kiezen. De reden is dat het duurder is en niet noodzakelijk meer betrouwbaar zou zijn dan een HDD maar het is een optie. Die Samsung is geen slechte keuze.
      Ze zijn wel sneller maar een (volledige) backup maken is eigenlijk nooit super snel.

      Merken? Zowat alle huidige merken voor HDD zijn goed. Veel keus is er niet. Seagate, WD en Toshiba.
      Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar Seagate. Na 40 jaar ICT beroepservaring weet ik dat Seagate een zeer betrouwbare partner is.
      Bij SSD moet je wel opletten. Er zit veel rotzooi tussen bij de goedkope B-merken. Ga daar zeker niet voor de goedkoop! Die Samsung is best wel goed ook.

      Omvang? Ideaal doe je een periodieke incrementele backup. Per pakweg 3 tussenbackups maak je een full backup. Je doet de rotatie 2 keer. Dat wil zeggen dat je ongeveer 3 tot 4 x de omvang nodig hebt van uw ingebouwde HDD.
      Je spreekt van enkele GB. 2 TB moet ruim volstaan maar je zal ook wat willen groeien.
      Typerend is ook dat de gemiddelde capaciteiten door de band meer betrouwbaar zijn dan de top notch maximaal capacity schijven. 2TB, 4TB zijn zeker geen slechte keuze.
      Prijsgunstig zou ik eerder voor 4TB gaan. Die kosten iets van 100 euro nu. TIP: Die 4TB schijven van Seagate zijn echt top top top betrouwbaar. Niet normaal wat ze er van aantal van verkopen.

      Windows 11 kan geen belemmering zijn. Ik zou wel adviseren om een backup oplossing te nemen dat niet van MS komt.
      Dat bestaat zowel in gratis (open source) of betalend (meer luxe). Zoek daarin wel iets met bewezen staat van dienst.

      Je zal ook wat studie moeten maken van hoe je het best aanpakt.
      Er komt wat bij kijken als je het goed wil doen.
      Eventueel een bevriend ICT deskundige er bij halen indien het allemaal wat chinees is.
      Die mens kan de boel instellen voor je. En jij moet enkel nog de schijf er af en toe eens aan hangen en app starten.

      Beveiliging tegen kijkers kan je met alle schijven op basis van encryptie.
      Windows heeft die tools aan boord. En die werken behoorlijk goed.
      Er bestaan ook gratis oplossingen (open source) die zelfs nog beter zijn. Maar soms iets moeilijker om in te stellen.

      Het komt er op neer dat je een geëncrypteerde HDD aanmaakt en daar binnen uw backup gaat plaatsen.
      Op een moderne pc ga je van de extra belasting zowat niets merken.

      Het moet wel gezegd dat er voor dit vraagstuk bijzonder veel oplossingen mogelijk zijn.
      Elk heeft zo zijn voor en nadelen maar ook een kostprijs en noodzakelijke vaardigheid.
      Je moet een beetje een balans zoeken tussen wat voor u persoonlijk goed doenbaar is naar gebruikersgemak en complexiteit en toch een mooie oplossing is.

      Comment


      • #4
        Re: HDD voor back up

        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik gebruik al jaren probleemloos externe USB HD's voor opslag en BU van de originele foto's (raw). De BU staat op 2 verschillende HD's (dubbel) en wordt na elke shooting bijgewerkt. De afgewerkte foto's staan op de SSD van de computer er zijn ook 2xBU.
        Nog nooit problemen gehad met één van de externe schijven (tot nu toe [emoji6]).
        De meeste externe HD's zijn WD's Desktops met een eigen voeding en draaien uiteraard enkel als ik ze nodig heb.

        Jaja
        Inderdaad, zo doe ik het ook al jaren en werkt goed
        Een backup van een backup is sowieso aangewezen als je fotograaf bent en zekerheid wil hebben van al je gemaakte bestanden.

        Bij mij zitten in de PC zelf 4 schijven van 2Tb + de C schijf als SSD, dan heb ik van alles een backup op desktop HD's en tevens worden ook nog eens dezelfde backups gemaakt op schijven die zich buitenhuis bevinden, die schijven hebben geen voeding nodig, dus draagbaar.
        Het gemak is dat als ik op verlof ga ik een bepaalde draagbare schijf wil nemen om op te werken e, als ik thuis kom na vakantie ook meteen alles naar de andere schijven gecloned wordt.
        Dus nu ben ik stilletjes aan alle schijven aan het vervangen door 4Tb schijven, dus m.a.w 4x4TB 3,5"HD intern, 4x4TB desktop 3,5"HD extern en 4x4TB 2,5" aan draagbare HD's
        Cloud ben ik sowieso nog niet echt voor, toch zeker niet voor belangrijke documenten/bestanden/foto's, ik heb er al verschillende over de kop weten gaan en iedereen was dan alles kwijt.
        Dus ja backup kost geld, verloren geld zolang je het niet nodig hebt, maar iedereen zal ooit wel eens een defecte schijf gehad hebben en als je dan geen backup hebt dan heb je spijt.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: HDD voor back up

          Dank voor de toelichtingen en de uitgebreide informatie.
          Ik moet wel met grote ogen kijken hoever jullie daarin gaan. Allicht zijn jullie "bovengemiddelde" gebruikers/shooters.

          Ik heb alvast een Seagate Expansion USB 3.0 HDD besteld. (Ik heb nog een ietwat oudere Lacie Porsche design 3,5 inch in gebruik). Als ik weer wat actiever wordt met fotografie kan ik nog uitbreiden (en meer BU verzekeren).

          Comment

          Working...
          X