Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

    In een ander draadje is te lezen dat we een huis gekocht hebben.
    Lang verhaal kort....

    Huis gebouwd in 1975.
    Na een nazicht bestaat de huidige bedrading uit vertinde draden.
    Zo het type met rubber mantel waar nog eens plastiek over zit.
    Vermoedelijk ook nog in metalen buizen die in de muur zitten.

    Op de keuring staan een paar werkpunten maar die zijn niet spectaculair.

    Een ander punt is dat er niet op alle plaatsen een aarding in de stopcontacten aanwezig is.
    Ik zou dat graag anders zien. Eventueel had ik graag ook wat extra punten bijgezet.

    De uitdaging zal dus zijn om vermoedelijk de draden er uit te trekken en opnieuw te trekken met een aarding erbij.
    Echter hebben we er geen idee van waar de aftakdoosjes in de muur zitten.

    Hoe pakken we dat best aan?
    Opbouw zie ik niet zitten. En alles er uit slijpen heb ik ook weinig zin in. Een beetje kappen en opnieuw plaasteren zie ik wel zitten.

    Ik heb begrepen dat een installatie van voor de jaren 80 onder een ander wetgeving valt?

  • #2
    Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

    Als de keuring weinig opmerkingen heeft veronderstel ik dat de aardlekschakelaars en de algemene aarding in orde is.

    Leg maar meteen nieuwe leidingen voor de stopkontakten (standaard 3x2,5 mm2).
    Je mag (sinds 1981) soepele leidingen (XVB, vroeger VVB geheten) leggen onder 4mm plaaster.
    Er bestaan ook plinten ed.
    Voor verlichting mag je een dunnere sectie dan 1,5 mm2 behouden wanneer de installatie van voor 1981 dateert. Ruim voldoende voor LED, dus je plafonds moet je niet openbreken.

    Veel moed .
    Last edited by palombian; 22 juni 2022, 18:12.

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

      Je de zekeringkast ziet er erg modern uit.
      Niet te onderscheiden van nieuw.

      Er waren weinig opmerkingen in het keuringsverslag.
      Ergens was iets geknoeid met soepel draad en ergens ook iets met lusterklemmetjes.

      Maar zo heeft de woonkamer geen aarding.
      Ook boven hebben de meeste slaapkamers geen aarding.
      Ik dacht dat het belangrijk zou zijn er overal een aarding aan toe te voegen.
      Maar blijkbaar is dat niet zo simpel.

      Of kan ik het zo laten? Ale ik bedoel, mits rechtzetten van de opmerkingen.

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

        Zijn er nog metalen buizen gebruikt?
        Als dit zo is en je wil er nieuwe draden doortrekken, dan moet je dubbelgeisoleerde draden gebruiken.
        Ik weet niet of deze nog te krijgen is.

        Bij soepele draad, moet je met draadbussen werken.

        Mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

          Ik moet het nog in detail bekijken hoe dat precies zit met die soepele draden.
          Dank je wel voor de tip.
          We hebben de sleutel nog niet van het huis. Maar ben er gisteren wel opnieuw gaan kijken met de makelaar.

          Ja ik dacht dat ook van die metalen buizen. Ik ben niet helemaal zeker voor de moment.
          Ik heb een stopcontact open gemaakt en zag het oud type bedrading met rubbermantel en plastiek. Ben vergeten hoe dat type draad noemt.
          Maar zoals je zegt dacht ik wel dat dat zo moest.
          Om nog zo een draad te kunnen krijgen zal een uitdaging zijn.

          Gewone VOB mag niet in metalen buizen dacht ik? Klopt dat?

          Mogen wij eventueel de oude boel laten zitten? Zonder aarding dan. Krijgen we zoiets nog door de keuring?
          Eigenlijk is er met die installatie weinig verkeerd voor zover ik kan inschatten.
          Maar of dat officieel nog mag is ander koek.

          Dank je wel voor het meedenken en je expertise ter zake.

          Comment


          • #6
            Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

            Ja ik dacht dat ook van die metalen buizen. Ik ben niet helemaal zeker voor de moment.
            Ik heb een stopcontact open gemaakt en zag het oud type bedrading met rubbermantel en plastiek. Ben vergeten hoe dat type draad noemt.
            Maar zoals je zegt dacht ik wel dat dat zo moest.
            Om nog zo een draad te kunnen krijgen zal een uitdaging zijn.

            Gewone VOB mag niet in metalen buizen dacht ik? Klopt dat?
            Die dubbel geïsoleerde draad was CRVB draad. Die is echter niet meer te vinden, maar je mag wel VOB gebruiken.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

              Ik heb ooit van die dubbel geïsoleerde draad door stalen buizen getrokken bij een verbouwing, en dat ging niet echt gemakkelijk...

              Dit vond ik net via Google:
              (er staat twee keer "opbouw", dat moet waarschijnlijk "zowel voor opbouw als voor inbouw" zijn, maar ik heb de volledige tekst gewoon gekopieerd op die website.)

              Mag men in een oude woning metalen buizen hergebruiken?
              Het AREI laat VOB geleiders toe in buis, zowel voor opbouw als voor opbouw montage. Hierbij maakt het AREI geen onderscheid tussen metalen of PVC buizen. Opgelet: de metalen buizen moeten nog in goede staat zijn, geen roestvorming en dat tijdens het draadtrekken de nodige voorzichtigheid geboden is aangezien de isolatie van de VOB draad kan beschadigd worden, door de eventuele scherpe randen van de metalen buis.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                OEF!!!!! Miljaar, da is echt een pak van mijn hart.
                Ik zat er echt mee in.
                Ondertussen ook wat zitten opzoeken en zoals jullie zeggen mag VOB in metalen buizen.
                Vroeger mocht dat niet vanwaar de verwarring.

                Dat is echt een serieus pak van mijn hart.
                Die woning is erg smaakvol ingericht met de beste materialen zoals eiken plafonds en super mooie tegels in de vloeren.
                Da was een hel geweest om daar in te gaan kappen en slijpen.

                Dus nu heb ik enkel nog het probleem om die aftakdoosjes terug te vinden zodat we er nieuwe draden in kunnen trekken.

                Hoe zouden jullie dit aanpakken mannen?

                Ik dacht aan een metaaldetector en dan gaatje kappen waar leidingen samen komen?
                Ik denk dat je het ook wel kan horen door te tikken op de muur waar plaaster zit? Zal vermoedelijk anders klinken waar een bakje zit?

                Comment


                • #9
                  Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                  Als er aftakdoosjes gebruikt zijn, dan zitten die meestal recht boven de schakelaars, maar dikwijls zitten er toch nog op andere plaatsen verstopt (bijvoorbeeld om een aftakking te maken naar het lichtpunt).
                  Als de plaaster niet te dik is, dan kan je de doosjes vinden door op de muur te tikken, maar als de plaaster ergens een beetje los zit, dan verandert het geluid ook.
                  Met een metaaldetector kan je stalen buizen vinden, op voorwaarde dat ze niet te diep in de muur zitten.

                  Het kan dus meevallen om de bedrading te vernieuwen, maar als je pech hebt, dan zal je hier of daar toch wat problemen hebben om alles wat ze verstop hebben terug te vinden, zeker als er aan de originele installatie van 1975 nog wat aanpassingen zijn gebeurd.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                    Toch een beetje raar, want wij hebben in 1978 gebouwd en toen was er reeds heel lang geen sprake meer van metalen elektriciteitsbuizen in de woningbouw. Zeker dat die woning die je op oog hebt van 1975 is toch (?)
                    Ik vind het toch eigenaardig dat ze die in 1975 in die woning wel nog gebruikten. Naar het schijnt worden pvc elektrabuizen reeds gebruikt van rond 1950... alhoewel de eerste woning die mijn ouders bouwden dateert van 1952, en daar werden ook nog metalen buizen gebruikt. Ik weet niet wanneer die pvc echt doorgebroken is...

                    PS Bij die eerste woning van mijn ouders zaten alle aftakdoosjes (in metaal met een metalen dekseltje dat er je er op schroefde) in de muur vlak tegen het plafond... ik weet ook niet waarom, maar het is maar een tip hé, voor als je op zoek gaat
                    Last edited by Guest43; 23 juni 2022, 16:57.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                      Ik was aan het speculeren pappietje.
                      De reden dat ik denk dat het metalen buizen zijn is omdat ze vertinde draden gebruikt hebben met rubbermantel en plastiek rond.
                      Dat kon ik zien toen ik een stopcontact open gevezen heb.
                      Het huis is uit 1975.

                      Het neemt niet weg dat de buizen in pvc kunnen zijn. Maar waarom hebben ze er dan geen VOB in getrokken?

                      Ik zal het maar met zekerheid weten eens we een leiding bloot leggen.
                      Voorlopig kan ik niet in het huis want de sleutel hebben we nog niet.

                      Kappen in de plaaster heb ik zo geen probleem mee.
                      Ik zie er wel hard tegenop als ik ook vloeren en plafonds moet gaan openbreken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                        Met wat geluk zijn er enkel plafonddozen gebruikt om aftakkingen te maken. Dit zijn aftakdozen die boven een lichtpunt zitten en waar je een luchter aan kan hangen?

                        Vroeger werd dit veel toegepast om geen aftakdozen in de muur te moeten verstoppen.
                        Bij stopcontacten werden normaal geen aftakdozen gebruikt.

                        Mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                          Met wat geluk zijn er enkel plafonddozen gebruikt om aftakkingen te maken. Dit zijn aftakdozen die boven een lichtpunt zitten en waar je een luchter aan kan hangen?

                          Vroeger werd dit veel toegepast om geen aftakdozen in de muur te moeten verstoppen.
                          Bij stopcontacten werden normaal geen aftakdozen gebruikt.

                          Mvg
                          Het huis is van 1975 lees ik, mijn ouders hun huis was van 1974.
                          Daar waren alle buizen al verplicht PVC en waren alle doorverbindingen in de stopcontacten gemaakt, nergens aan lichtpunten.

                          Mijn grootouders hun huis was nog veel ouder (periode WOII) en daar zaten alle aftakdozen in de muren en metalen buizen werden er toen gebruikt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                            Tis jammer dat ik voorlopig weinig feedback kan geven.
                            We hebben de sleutel van het huis nog niet.
                            Met wat geluk heb ik die volgende week.

                            Jullie geven me wel hoop. Dat stemt me vrolijk.
                            We kijken er nu even tegen aan en ik kom er op terug eens we binnen kunnen.
                            Het is een fotoforum, dus een paar foto´s van de situatie kan niet ontbreken

                            Ik kreeg in PB ook een interessante feedback.
                            Voor moeilijke punten kan ik eventueel werken met schakelaars die op afstand werken. Moet ik nog bekijken hoe dat in de situatie zal vertalen en invullen.
                            Bv in mijn "bureau" (lees: een van de omgebouwde slaapkamers) zou ik een dubbel lichtpunt willen hebben.
                            1 normaal lichtpunt voor bureauwerk.
                            1 lichtbak met normlicht om fotos te kunnen beoordelen.
                            Die bedrading ligt er nu zeker niet.

                            Zelf heb ik verstand van electro hoe de dingen werken en zo maar totaal geen ervaring met huisinstallaties. Laat staan regelmentering. Heb ik helemaal geen kaas van gegeten.
                            Ik heb het AREI al opgevraagd. Je kan die gratis van het net afhalen zo ontdekte ik.

                            Ale, ik ga me deze zomer nuttig kunnen maken
                            Last edited by buurmanBert; 24 juni 2022, 12:48.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elektrische bedrading huis opwaarderen. Aarding toevoegen.

                              Waar je heet meeste voor moet opletten is dat als je aan een oude installatie begint te werken dat dit tot gevolg kan hebben dat je de hele installatie conform de huidige norm moet maken.

                              Comment

                              Working...
                              X