Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

    Ik rij momenteel ongeveer 15000 km per jaar waarvan geregeld (wekelijks) ritten van 140 km en daarnaast hoofdzakelijk korte ritten (boodschappen).

    Nu kreeg ik de melding op het dashbord van mijn Volvo XC40 dat het olieniveau te hoog was geworden. Mijn garagist (dealer Volvo) zei me dat dit het gevolg was van het beperkt aantal km’s, maar eerlijk gezegd begrijp ik die redenering niet echt.
    Kan iemand mij de oorzaak hiervan verklaren en de link met korte afstanden ?

    Alvast bedankt om mee te denken.

    Vriendelijke groeten

    Peter

  • #2
    Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

    Oorzaak staat hier netjes uitgelegd op het www .

    Wil graag de oorzaak weten hoe het komt/oorzaak, het gaat om een camper, onderstel fiatducato type 244, 2JTD diestelmotor.heeft nu +-2000 km gereden op nieuwe olie, 10W40, valvoline synthetische olie. Ben zelf ook monteur geweest,dan denk je er wel overna wat de oorzaak zou kunnen wezen,het is een commonrail type inspuiting, er loopt niet een lekolie leiding boven in het klepdeksel, ben benieuwd hoe jullie daarover denken?

    Comment


    • #3
      Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

      Lijkt inderdaad de uitleg. Lekkende injector wordt ook genoemd als mogelijke oorzaak.

      Maar ik vind het vreemd dat er zoveel diesel langs de zuigerveren zou lekken dat je olieniveau merkbaar stijgt.

      Comment


      • #4
        Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

        is idd diesel die in je olie terechtkomt, zolang auto vlot door keuring komt zou ik enkel olie beetje frequenter vervangen ( smeerkwaliteit olie gaat hierdoor iets achteruit )

        Comment


        • #5
          Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

          Als het olieniveau te hoog geworden is, dan is het best om de olie zo snel mogelijk te verversen, want als de olie verdund is door brandstof (dat komt voor bij diesel en benzinewagens), dan wordt de oliefilm tussen de lagers te dun, en dat is niet goed voor de levensduur van de motor.

          Bij een koude motor kan er onverbrande brandstof langs de zuigerveren in de olie terechtkomen.
          Vooral recentere motoren hebben daar meer last van omdat er dunnere zuigerveren worden gebruikt, en een wat grotere speling wordt aangehouden om wrijving van de zuigers in de cilinders te beperken waardoor het verbruik een heel klein beetje lager wordt.
          En dan "lekken" de zuigers vooral bij een koude motor.
          Als je geregeld lange afstanden doet, dan verdampt die brandstof terug uit de olie, en wordt die damp langs het carterventilatiesysteem afgevoerd (die dampen worden dan mee verbrand om de luchtverontreiniging te beperken).
          Het is ook mogelijk dat een injector lekt, maar meestal zijn het toch de korte afstanden die voor een stijgend oliepeil zorgen omdat de olie dan zelden warm genoeg wordt, en daardoor zal de brandstof niet terug "uitdampen" uit de olie.

          Het is dus wel mogelijk dat er een defect is, maar meestal is op tijd verversen van de motorolie voldoende (en dat is dan waarschijnlijk eerder dan de de tijd/kilometers die de fabrikant opgeeft).

          Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=S8BpNmy5uOI
          Last edited by Black B@ndit; 19 juni 2022, 10:47.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

            Peter, ruik eens aan je peilstok en ruikt de olie naar mazout dan je die best zo snel mogelijk moeten laten nazien.
            Ziet de motorolie uit gelijk melk dan is de koppakking ergens lek en dit is nog sneller te herstellen want Bart heeft gelijk, de olie smeert niet meer zoals het zou moeten.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

              Het is vermoedelijk brandstof dat in de olie gaat mengen.
              Op zich is dat niet helemaal abnormaal als het niet veel is.
              Het kan ook koelvloeistof zijn maar dat is pakken minder normaal.
              Je kan het gemakkelijk inspecteren zoals reeds gezegd. Kijk of er geen mayonaise vormt op het oliedeksel.
              De problemen beginnen pas als het te veel van het goede is.

              Lang verhaal kort is dat brandstof bij het inkomen in de kamer voor een deel zal condenseren op de wanden.
              De schraapringen laten altijd een heel klein beetje door naar het karter en zo komt een beetje brandstof terecht in de olie.
              Omgekeerd ook trouwens. Een deel van de olie komt ook terecht in de verbrandingskamer en gaat in rook op.
              Bij normaal gebruik en een gezonde motor hoeft dat geen probleem te zijn.
              Een motor dat regelmatig goed en redelijk lang op temperatuur kan komen zal een groot deel van die brandstof laten verdampen uit de olie.

              Daarom ook dat olie tijdens een verversingsbeurt anders van geur is dan de verse olie.
              Wat je ruikt is olie met brandstof vermengd met gecondenseerde uitlaatgassen.
              Vanwaar ook de vieze kleur.

              Het is pas bij weinig gebruik en/of storingen/slijtage dat de motor zijn interne processen niet optimaal kan houden tot de volgende servicebeurt.
              Het is al gezegd. Oliefilters en pompen komen in de problemen en als het wat uit de hand loopt riskeer je een slechte smering en bijgevolg ernstige schade/hoge slijtage.

              Wat je nu het beste kan doen is een erkend vakman te consulteren om te zien wat de oorzaak is van dit euvel.
              Moeilijk in te schatten of het kleine of grote kosten zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                Oorzaak staat hier netjes uitgelegd op het www .

                https://www.anwb.nl/experts/auto/116...liepeil-stijgt
                Correctie … een van de mogelijke oorzaken staat daar beschreven.
                Wat de echte oorzaak is, dan kan niemand zomaar op afstand zeggen zonder een correcte diagnose.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                  ik ben een rustige Brusselse autobestuurder die ofwel 30 km/u rijdt voor korte afstanden ofwel 100 km/u op afstanden van 140 km. Als ik het goed begrijp zou de rustige rijstijl verantwoordelijk kunnen zijn voor het vastgestelde euvel.

                  De dealer leek het niet zo erg te vinden.

                  In elk geval, bedank ik iedereen voor zijn reactie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                    Traag of snel doet er eigenlijk niet toe, veel belangrijker is het toerental.
                    Bij de meeste auto's is dit zichtbaar aangegeven en als bestuurder moet je vermijden dat deze in het rood gaat, je zou mogelijks ook in het rood kunnen gaan in je eerste versnelling terwijl je bv. aan 30km/h rijd (het is maar een voorbeeld dat ik geef).
                    Ik rij nu drie jaar met een automatische versnellingsbak en ik zou nooit nog een andere willen.
                    Als ik sportiever wil rijden duw ik op een knopje en gaat de motor in hogere toeren, maar nooit in het rood.
                    Ik kan evenwel ook half automatisch rijden en zelf schakelen en dan, veronderstel ik toch, kan ik die motor toch ik het rood jagen.
                    Peter, je peilt je oliestand toch telkens als je auto horizontaal staat?
                    Bergop of bergaf kan een groot verschil aangeven.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Traag of snel doet er eigenlijk niet toe, veel belangrijker is het toerental.
                      Bij de meeste auto's is dit zichtbaar aangegeven en als bestuurder moet je vermijden dat deze in het rood gaat, je zou mogelijks ook in het rood kunnen gaan in je eerste versnelling terwijl je bv. aan 30km/h rijd (het is maar een voorbeeld dat ik geef).
                      Heb jij de laatste 20 jaar nog geprobeerd om met een wagen het toerental in het rood te laten gaan?
                      Tenzij bij (overdreven) terugschakelen kan men normaal niet in het rood gaan want de begrenzer belet dat. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                        Elk voertuig met een verbrandingsmotor heeft tegenwoordig een toerentalbegrenzer, maar als je bijvoorbeeld tegen 120km/h terugschakelt naar de tweede versnelling, dan kan de motor inderdaad nog altijd teveel toeren draaien.
                        Dat noemen ze in het Engels een "money shift": https://www.vwvortex.com/threads/wat...shift.9454261/

                        Een motor te zwaar belasten bij een laag toerental is slechter dan de motor wat meer toeren te laten draaien.
                        Zeker bij de recente turbo-benzinemotoren krijgen de zuigers (samen met de bovenste drijfstanglagers en krukaslagers) dan heel zware piekbelastingen te verwerken, en daardoor is de kans op "blow-by" (gassen die langs de zuigerveren in het carter terechtkomen) ook groter, en dat zorgt er vooral bij een koude motor voor dat er meer onverbrande brandstof in de olie terecht komt.
                        Het is zelfs zo dat bij die zware belasting op te lage toerentallen de zuigers de neiging hebben om te kantelen, wat dan weer voor extra slijtage zorgt op de zijkanten van de zuigers en de cilinderwanden.
                        Bij heel wat auto's geeft de schakelindicator eigenlijk te vroeg aan dat je moet overschakelen naar een hogere versnelling.
                        Dat is zo om de verbruikscijfers zo laag mogelijk te houden, maar het is niet goed om continu op een toerental te blijven rijden waarbij het motorblok voelbaar meer trillingen geeft.

                        En als je met een diesel altijd op een te laag toerental rijdt, dan is de kans op problemen met de EGR klep (en alles wat daar bij hoort) ook groter.
                        Last edited by Black B@ndit; 21 juni 2022, 14:46.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Ik rij nu drie jaar met een automatische versnellingsbak en ik zou nooit nog een andere willen.
                          Als ik sportiever wil rijden duw ik op een knopje en gaat de motor in hogere toeren, maar nooit in het rood.
                          Ik kan evenwel ook half automatisch rijden en zelf schakelen en dan, veronderstel ik toch, kan ik die motor toch ik het rood jagen.
                          Geef mij maar direct een handbak terug! Die slo-mo automatische bak is een regelrechte ramp. Je kan zogezegd zelf schakelen, maar naar beneden schakelt hij toch automatisch en als je naaar boven wil, dan wil hij niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Bij heel wat auto's geeft de schakelindicator eigenlijk te vroeg aan dat je moet overschakelen naar een hogere versnelling.
                            Dat is zo om de verbruikscijfers zo laag mogelijk te houden, maar het is niet goed om continu op een toerental te blijven rijden waarbij het motorblok voelbaar meer trillingen geeft.
                            Eerder om de uitstootnormen te halen, dat staat eigenlijk los van het verbruik.
                            Als men schakelt wanneer aangegeven, dan is het in vele gevallen moeilijk om vlot te versnellen.
                            De ene auto is wel de andere niet.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dieselwagen -olieniveau stijgt - weinig km’s

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Geef mij maar direct een handbak terug!
                              Ik sluit me hierbij aan.

                              Comment

                              Working...
                              X