Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150 macro op Canon R7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150 macro op Canon R7

    Ik ben zinnens een R7 te kopen maar ik heb een vraag, ik zou graag weten of de sigma 150 mm macrolens daar goed op werkt heeft daar al iemand ervaring mee? ik heb vernomen dat de 105mm van sigma vignetering geeft op R camera's met full frame,
    Of zou ik hier beter voor een 90 D gaan
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Sigma 150 macro op Canon R7

    Een canon R7 is geen Fullframe, maar een aps-c camera.
    Dat er al iemand ervaring heeft met een specifieke lens op een splinternieuwe camera lijkt me bijna onmogelijk.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150 macro op Canon R7

      Vignetteren kan uiteraard geen probleem zijn op een APS-C.

      Ik heb een - waarschijnlijk veel oudere - Sigma 180 f:3.5 makro en daar is de AF niet zo precies op de M6II en de R5 (hunten en soms stoppen op een verkeerde scherpstelling).
      Het is dus niet uitgesloten dat er met sommige Sigma lenzen een probleem kan zijn.

      Ik zou om die reden zeker geen 90D meer kopen (misschien gaat het wel gewoon goed met jouw lens en de R7), dat is het paard achter de wagen spannen.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150 macro op Canon R7

        Vignet hebben alle lenzen. Zelfs de duurste, de beste.
        Maar op een APS kleinbeeld met een "full frame" lens er op ga je sowieso beperken tot het gebruik van het beste van de middencirkel.
        Daar is vignet al dermate beperkt dat we bijna kunnen spreken over verwaarloosbaar. Je moet al speciale dingen doen om vignet nog zichtbaar te maken in die opstelling.
        Een 90D zou een gelijkwaardig resultaat moeten opleveren inzake vignet. Het is de logica zelf.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150 macro op Canon R7

          Vignettering zie je vooral met het diafragma helemaal open, naarmate je het diafragma verder dicht zet zal de vignettering verminderen.
          Bij foto's met een beperkte scherptediepte (dat krijg je meestal wel als je fotografeert op f2,8) zal vignettering er doorgaans voor zorgen dat het onderwerp er nog wat beter uit komt ten opzichte van de achtergrond.
          Er zijn heel wat fotografen die vignettering toevoegen tijdens de bewerking van hun foto's, maar in een fotobewerkingsprogramma kan je als het moet die donkere hoeken ook wel terug wat lichter maken.

          Ik heb die Sigma 150mm vroeger gebruikt op Canon APS-C camera's en daar was de vignettering eigenlijk nooit storend, dat zal dan op een R7 ook wel zo zijn.
          Nu heb ik een Sigma 180mm f2,8 EX DG OS HSM, die is heel erg goed, maar het is wel een zware en vrij dure lens, de beeldkwaliteit is heel goed, de autofocus is wel heel traag, maar dat is normaal bij de meeste macrolenzen (er zijn een paar uitzonderingen die toch nog een vrij snelle AF hebben).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150 macro op Canon R7

            De vraag zal vooral zijn of de lenzen compatibel met de EOS R zijn. Hier toch verschillende (oude) Tamron / Sigma lenzen gehad die niet compatibel waren (geen werkend diafragma, autofocus of gewoon een error gaven bij het nemen van foto's). Sommige lenzen kan je wel nog opsturen voor een firmware update en bij de nieuwe versies kan je dit zelf doen met een USB dock.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150 macro op Canon R7

              Hallo Mensen
              Bedankt voor de nuttige info op mijn vraag nu zie ik toch al een lichtpunt in de verte
              Mgv
              VSW

              Comment

              Working...
              X