Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Videofoon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Videofoon

    Hallo,

    Al een hele tijd ben ik bezig met het opzoeken van informatie over een videofoon die er binnenkort zal komen aan mijn oprit. De keuze is gevallen op een tweedraads systeem en niet voor een WiFi videodeurbel met of zonder abonnement omdat het signaal te zwak is aan het begin van de oprit.

    Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Niko videofoon omdat die mij het gemakkelijkste lijkt te installeren t.o.v. andere merken. Met deze videofoon zou er ook een motor van een hekopener moeten geactiveerd worden en daar knelt het schoentje.

    Bij Niko zijn er verschillende mogelijkheden om een slotopener aan te sluiten. Zelf raden ze het aan om het aan te sluiten op de Acces Control Module of direct op de Video unit. De printplaat van de poortopener wordt gevoed met 24v en zou de aansluiting moeten komen op de Dkey en GND deze printplaat. Na contact met de verdeler van de hekopener (HBOpeners) blijkt dat het niet mogelijk is want er mag geen stroom staan op de aansluiting, is dit wel het geval dan zou dit de printplaat kunnen beschadigen. Niko heeft tot op dit moment nog niet geantwoord op dezelfde vraag "Kan de videofoon ook een poortopener aansturen van 24v?".

    Volgens de installatiehandleiding van Niko moet er gewerkt worden met de aansluitingen COM (Common Terminal) en NO (Normaly Open) wat dus wijst op een relais. Volgens mijn logica zou de GND moeten worden aangesloten op COM en de DKey op NO. Zou dit kunnen kloppen of is dit te eenvoudig?

    Of zijn er hier forumleden die zelf een niko videofoon hebben geïnstalleerd met een hekopener die ook werkt op 24v ?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    Christof Laeremans

  • #2
    Re: Videofoon

    Volgens de tekening van Niko heeft de module die alles stuurt drie uitgangen om een elektrisch slot te sturen.
    Uitgang een zet rechtstreeks 12V op de uitgang waarmee je zo een slot kan aansturen dat werkt op 12V en niet meer stroom trekt dan 1A.

    De twee andere uitgangen zijn gewoon contacten.
    Wil je iets aansturen ( bv een deurslot op 24V dan moet je met een extra 24V voeding werken.

    Normaal kan je de poort opener aansturen met een spanningsloos contact.
    Dus kan je uitgang 2 of 3 gebruiken om de poortopener aan te sturen.

    Mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Videofoon

      Met 12V en 1A kan je gemakkelijk een relais gebruiken zodat je veel meer stroom (en hogere spanningen) kan schakelen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Videofoon

        Dat is waar, maar dan heb je nog een extra voeding nodig.
        En daar dienen de twee andere uitgangen voor.

        Normaal is een NO contact voldoende om een poort opener aan te sturen. Ik doe het hier thuis zo ook met mijn poort- en garagepoort opener.

        Mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Videofoon

          Bedankt voor de antwoorden en de informatie. Het moet blijkbaar een spanningsloos contact zijn. Tijdens de installatie zal het meten en weten worden.
          Christof Laeremans

          Comment


          • #6
            Re: Videofoon

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            Volgens de tekening van Niko heeft de module die alles stuurt drie uitgangen om een elektrisch slot te sturen.
            Uitgang een zet rechtstreeks 12V op de uitgang waarmee je zo een slot kan aansturen dat werkt op 12V en niet meer stroom trekt dan 1A.

            De twee andere uitgangen zijn gewoon contacten.
            Wil je iets aansturen ( bv een deurslot op 24V dan moet je met een extra 24V voeding werken.

            Normaal kan je de poort opener aansturen met een spanningsloos contact.
            Dus kan je uitgang 2 of 3 gebruiken om de poortopener aan te sturen.

            Mvg
            Vandaag de videofoon geïnstalleerd. Poortopener geïnstalleerd op de 2de uitgang (24v max 1A) op de module en niet via de videomodule. Poort gaat open na druk op de knop via scherm en smartphone.
            Nogmaals bedankt voor de informatie.
            Christof Laeremans

            Comment

            Working...
            X