Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus point Canon m50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus point Canon m50

    Heb enkele maanden geleden mijn 700d vervangen door een M50.
    Maar vind toch dat ik met de 700D meer scherpe foto's had dan met de M50.
    Met de 700D kon je meerdere focuspoints selecteren, wat bij de M50 niet zo is,of kan dit wel ?

  • #2
    Re: Focus point Canon m50

    Ik heb geen ervaring met de M50, maar het autofocus systeem van die camera heeft meer mogelijkheden dan dat van een 700D.
    Meer uitleg kan je hier vinden (hopelijk is de taal geen probleem): https://www.youtube.com/watch?v=IviEt9UG1SM
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Focus point Canon m50

      Ik denk ook eerder dat het een gebrek aan kennis van de camera is Bart.
      En weet ook dat de camera meer mogelijkheden heeft op alle vlak, maar gebruiksvriendelijker lijkt het me in ieder geval niet.Althans niet wat het focussysteem betreft.Zo meteen de link in uw bericht eens bekijken.

      Comment


      • #4
        Re: Focus point Canon m50

        Ik heb een M6, de versie zonder ingebouwde zoeker, en ik vind het aantal focusinstellingen ook redelijk beperkt.
        Je hebt keuze tussen een punt, een soepele zone, of 49/99 punten over het hele scherm met of zonder gezichtsherkenning.
        In alle gevallen kan je de focusplaats met het aanraakscherm verplaatsen (het enkele punt ook met de knoppen achteraan).

        Eerste maatregel op een Canon mirrorless is continue focus af zetten, anders stelt het toestel ook scherp wanneer je niet op de ontspanknop drukt (of aan andere knop die je daar voor ingesteld hebt), en gaat de batterij snel leeg.

        De M50/M6 waren de eerste mirrorless van Canon met een bruikbare AF, ze maken echt wel scherpe foto's zolang je er geen snel bewegende onderwerpen wil mee fotograferen.
        Je hebt dus enkel nog AF via de sensor - wat op de 700D live view was - maar geen fase-detectie instelpunten meer (de 700D had dacht ik maar de aloude 9 punten).

        Ik begrijp nog altijd niet waarom Canon zolang achter is gebleven, als je de huidige toestellen ziet wisten ze toch wel hoe het moest, m.i. voornamelijk marketing .

        Ik gebruik dergelijke toestelletjes regelmatig voor beroepsdoeleinden, ze doen wat ze moeten doen.
        De details en de ruis van de 24mp sensor zijn goed.

        Comment


        • #5
          Re: Focus point Canon m50

          Wat betreft de keuze van het aantal AF "punten", de 700D toont de blokjes rondom een centraal punt (de 9 punten zoals palombian zegt) of 1 , terwijl de M50 een zone laat zien (groot of klein). Bij de 700D kan je van 1 blokje uitbreiden naar alle (rondom dat centraal blokje), bij de M50 van een klein blokje naar een groot blok. Met die meerdere kleine blokjes op de 700D lijkt het of je meer AF-punten hebt, het principe er achter is echter hetzelfde (de grootte van het AF-gebied... om het zo te stellen...). Maar met het aantal "te kiezen" is er niet zo direct een verschil. Enfin, zo interpreteer ik de vraagstelling (zegt de newby :-) ).

          Comment


          • #6
            Re: Focus point Canon m50

            Het enkele punt (althans op de M6) heeft ook nog de instelling normaal en klein.
            In het laatste geval is enkel AF ONE SHOT mogelijk, geen SERVO.
            Bij SERVO weigert de camera trouwens een foto te nemen wanneer er geen scherpstelling is (kadertje rood met !).

            Misschien zit TS in ONE SHOT, daar kan je, zoals altijd zo was, herkadreren zonder dat de scherpstelling wordt aangepast (m.i. een slechte gewoonte uit de oude tijd, je moet je scherpstelpunt verplaatsen, kan ook met je duim op het schermpje).
            Veel meer kan je niet instellen (de M6II heeft wel de volledige menu's maar dat was een probeerseltje voor de R7 ).
            Last edited by palombian; 7 juni 2022, 14:30.

            Comment


            • #7
              Re: Focus point Canon m50

              Ik heb ook het gevoel dat mijn instellingen wijzigen tijdens het fotograferen, doordat ik met mijn gezicht tegen het scherm kom,maar normaal valt het touchscreen toch uit wanneer de sensor geactiveerd word ? Heb nu het touchscreen eens uitgeschakeld om te zien of het beter gaat.

              Comment


              • #8
                Re: Focus point Canon m50

                Oorspronkelijk geplaatst door boldy Bekijk bericht
                Ik heb ook het gevoel dat mijn instellingen wijzigen tijdens het fotograferen, doordat ik met mijn gezicht tegen het scherm kom,maar normaal valt het touchscreen toch uit wanneer de sensor geactiveerd word ? Heb nu het touchscreen eens uitgeschakeld om te zien of het beter gaat. slope game
                Is het een probleem met het aanraakscherm?

                Comment

                Working...
                X