Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren worden minder...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren worden minder...

    Ik heb al 15 jaar een Canon 30D en een 17-40mmL lens erop.
    Altijd prachtige heldere en scherpe beelden en mooi van kleur.
    Maar de laatste tijd zijn de kleuren niet mooi meer (lees erg flets..?)
    Ik schiet altijd in RAW...Kan ik per ongeluk iets veranderd hebben op de camera of Photoshop..?
    grt bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: Kleuren worden minder...

    erg fletse kleuren: doet me denken aan verkeerde omzetting van raw files (met AdoberRGB profiel) naar jpeg, zonder deze eerst te converteren naar srgb profiel.
    Is dus in photoshop te doen.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren worden minder...

      Kan je eens een voorbeeld plaatsen?

      Ik ben technisch goed onderlegd maar het is me op heden ook een raadsel.
      Canon is erg goed inzake kleur rendering.
      Het enige dat ik momenteel kan bedenken is een achteruit gaan van het kleurfilter op de sensor. Maar dat zou me erg verwonderen. Ik zou dan eerder een achteruitgaan van 1 dominant kleurkanaal verwachten.

      Hoe snel heb je dit zien aankomen de laatste tijd? Jaren, maanden, weken,...?

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren worden minder...

        Hoe oud is je monitor?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren worden minder...

          Maak eens een aantal foto's in jpeg, als die wel normale kleuren hebben, dan is er al zeker niets mis met de camera, dan is er ergens iets fout met de bewerking van de RAW bestanden.
          De kans dat er iets aan de camera mankeert is eigenlijk heel erg klein, want ik heb tot nu toe nog nergens iets gelezen over camera's waarvan de kleuren zouden vervagen terwijl de camera ouder wordt.
          Als er iets mis gaat met de sensor, dan zijn het eerder lijntjes die wegvallen of iets dergelijks, de pixels werken, of ze werken niet.

          Het is wel zo dat de beeldkwaliteit van elke recentere camera merkbaar beter zal zijn dan die van een 30D die nu ongeveer 16 jaar geleden op de markt is gekomen.
          Je hoeft geen dure camera te kopen om een betere beeldkwaliteit te krijgen, zelfs de instapmodellen hebben ondertussen al een betere sensor.
          Dat wil niet zeggen dat je met een 30D geen mooie foto's meer kan maken, maar als er toch iets aan zou mankeren, dan is een reparatie altijd duurder dan wat de camera nog waard is.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren worden minder...

            Heb je recent een update gedaan van Adobe camera raw? Misschien is er iets veranderd aan de config als deel van de update?

            (Heb je backups van je config bestanden?)

            Twdigit


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
            EOS 10 Glas 28-105 70-210

            Comment


            • #7
              Re: Kleuren worden minder...

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              Ik heb al 15 jaar een Canon 30D en een 17-40mmL lens erop.
              Altijd prachtige heldere en scherpe beelden en mooi van kleur. basket random
              Maar de laatste tijd zijn de kleuren niet mooi meer (lees erg flets..?)
              Ik schiet altijd in RAW...Kan ik per ongeluk iets veranderd hebben op de camera of Photoshop..?
              grt bouk.
              Geef meer informatie over de machineconfiguratie of monitorkenmerken.

              Comment

              Working...
              X