Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D750 focus probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D750 focus probleem

    Goedemorgen,

    Er duikt een vreemd probleem op bij het focussen met mijn Nikon D750.

    Als ik via de monitor manueel scherp stel en ik maak mijn foto is de foto zoals het hoort.
    Als ik via de monitor automatisch scherp stel en ik maak mijn foto is de foto zoals het hoort.

    Maar...
    Als ik via de zoeker manueel scherp stel en ik maak mijn foto is mijn foto, of hetgeen waarop ik heb scherp gesteld, onscherp.
    Als ik via de zoeker automatisch scherp stel is hetgeen wat ik door de zoeker zie onscherp maar is de foto scherp.

    Diopter correctie is correct afgesteld.
    Ik heb dit met 3 lenzen getest en het probleem is met alle lenzen. Als ik deze lenzen op mijn Nikon D5200 gebruik werkt alles zoals het hoort.

    Ik heb via google al gezocht naar gelijkaardige issues maar ik kan niets terug vinden.

    Ik veronderstel dat het een mechanisch defect is maar ik zou graag weten wat de oorzaak is voor ik hem opstuur, zodat ik misschien al weet waar ik aan toe ben qua kosten

    Bedankt alvast!
    Last edited by YannickG; 27 mei 2022, 07:51.

  • #2
    Re: Nikon D750 focus probleem

    Diopter correctie instellen voor uw ogen, meestal klein wieltje naast zoeker. Zo verdraaien dat cijfers in zoeker scherp zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D750 focus probleem

      Oeps, dat had ik ook moeten vermelden in mijn eerste bericht maar deze is correct afgesteld.
      Ik voeg het toe

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D750 focus probleem

        Zou daar gezien de beschreven situatie toch nog eens mee spelen. Zet uw toestel op statief, stel automatisch scherp(foto zal dus scherp zijn volgens uw beschrijving) kijk door zoeker en draai diopterwieltje tot uw beeld scherp is. Kan zijn dat door kijkhoek(evt. bril?) cijfers en beeld niet gelijk zijn. Indien U op deze manier geen scherp beeld door de zoeker kunt verkrijgen bestaan er zoekercorrectielens hulpstukken van Nikon(https://www.nikon.nl/nl_NL/product/a...piece-0-0-dptr).

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D750 focus probleem

          De dioptrie correctie is het eerste waar we aan denken in dit geval.
          Maar mogelijks is iets anders optisch niet goed in het spiegelhuis.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D750 focus probleem

            Bedankt voor de reacties.

            Ik heb je tips gevolgd en de cijfers zijn scherp maar de foto krijg ik niet scherp bij het afstellen van de diopter.

            Het zal dus echt iets intern zijn dat niet oke is

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D750 focus probleem

              de diopter is enkel dat jij het scherp ziet , doet helemaal niks aan de foto , voor bv brildragers om bij te stellen , volgens mij heb je meer last van front of backfocus , kan je in de camera bijstellen , als je langs het scherm kijkt
              is het zoals een systeemcamera , gaat het rechtstreeks via het schepstelpunt en is het altijd scherp , langs de zoeker gaat de scherpstelling via de spiegel en matglas en kan er wat afwijking zijn ,dus calibreer je lenzen eens met af adjustment
              gr

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D750 focus probleem

                Gezien in de eerste post wordt aangegeven dat automatische scherpstelling zowel via zoeker als in live-view scherpe foto's geeft zou ik zeker niet met microfocus adjust gaan spelen. Denk dat buurmanBert de enige mogelijke verklaring geeft, ergens moet iets mis zijn met spiegel/prismahuis, matglas verschoven?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D750 focus probleem

                  Ik heb het toestel binnengebracht bij Procirep in Zaventem en zij hebben het toestel hersteld.
                  Ze hebben de zoeker hersteld door het verbindingscircuit te vervangen en daarna het AF systeem af te regelen.

                  Nu werkt hij weer zoals het hoort

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D750 focus probleem

                    En zo hebben we weer een gelukkig mens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D750 focus probleem

                      Leuk om horen, wat heeft zoiets gekost als ik vragen mag?

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment

                      Working...
                      X