Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NX Studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NX Studio

    Graag de meningen van de kenners/gebruikers van Nikon NX Studio, de moeite om aan te leren?

  • #2
    Re: NX Studio

    Voor basishandelingen is dit ok als je geen zin hebt om grote bewerkingen te doen. Het zal we iets in mijn hersenpan zijn, maar ik vind de Silkypix software niet echt intuïtief. Ik kan er mijn draai niet echt in vinden, maar dat is persoonlijk. Het is gratis en zoals ze bij ons zeggen "een gekregen paard ....".
    Last edited by philitalia; 11 april 2022, 11:02.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: NX Studio

      Er valt weinig te leren van Nikon NX studio: het is uitgeklede software waar je weinig mee kunt.

      Comment


      • #4
        Re: NX Studio

        Bedankt voor de feedback!

        Comment


        • #5
          Re: NX Studio

          Als GRATIS fotobewerkingsprogramma specifiek voor Nikon RAW bestanden vind ik NX Studio zeker verdienstelijk. Het is alvast meer dan een soort try-out-software met bijhorende beperkingen.

          Review https://digital-photography-school.com/nikon-nx-studio-review/

          Aanleren?
          • Ik heb een fotobibliotheek die al jaren op dezelfde manier gestructureerd is en waar ik zo mijn weg in vind en die ook regelmatig een back-up krijgt naar aparte disks. Ik heb geen Lightroom nodig om dit helemaal door mekaar te klutsen.
          • Vervormingscorrectie en CA op bestaand Nikon glas wordt netjes mee overgenomen. Third party objectieven worden echter niet gecorrigeerd.
          • Scherpte, kleur, belichtingscorrectie, witbalans, LCH en andere palletten zijn wel iets onoverzichtelijker maar na een tijdje went dit wel.
          Last edited by frank207be; 14 april 2022, 07:31.

          Comment


          • #6
            Re: NX Studio

            Het best is te proberen. Het is toch gratis. Een "voordeel" is dat sommige metadata specifieken aan Nikon herkent.

            Comment


            • #7
              Re: NX Studio

              Bedankt voor jullie reacties!

              Comment


              • #8
                Re: NX Studio

                Ik ben het helemaal eens met frank207be. De reacties als " je kan het altijd eens proberen want het is toch gratis" , vind ik wat te magertjes.
                Het pakket vergt wel een beetje studietijd om het po zijn waarde te beoordelen. Mij lijkt het vooral waardevol door de integratie met de software die eigen is aan de NIKON-camera's.

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Als GRATIS fotobewerkingsprogramma specifiek voor Nikon RAW bestanden vind ik NX Studio zeker verdienstelijk. Het is alvast meer dan een soort try-out-software met bijhorende beperkingen.

                Review https://digital-photography-school.com/nikon-nx-studio-review/

                Aanleren?
                • Ik heb een fotobibliotheek die al jaren op dezelfde manier gestructureerd is en waar ik zo mijn weg in vind en die ook regelmatig een back-up krijgt naar aparte disks. Ik heb geen Lightroom nodig om dit helemaal door mekaar te klutsen.
                • Vervormingscorrectie en CA op bestaand Nikon glas wordt netjes mee overgenomen. Third party objectieven worden echter niet gecorrigeerd.
                • Scherpte, kleur, belichtingscorrectie, witbalans, LCH en andere palletten zijn wel iets onoverzichtelijker maar na een tijdje went dit wel.

                Comment


                • #9
                  Re: NX Studio

                  Voor Nikongebruikers onmisbaar. Telkens een nieuwe camera of lens uitkomt is er snel een update, uiteraard ook gratis. Zie wat frank207be hierboven zegt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: NX Studio

                    NX studio vind ik een hele verbetering tov vorige versie van Nikon.
                    Ik ben erg positief tov dit programma.
                    Ik gebruik LR niet, heb ik wel (zit in het betaal pakket) maar ik vind de (windows) mappenstructuur van NX veel overzichtelijker dan LR
                    Ik gebruik NX studio voor het catalogeren, en hernummeren - beoordelingss code,... van de foto's , je kan rechtstreeks naar Photoshop , en na bewerking terug naar NX heel flexibel
                    Voor een snelle bewerking in de studio, terwijl het model meekijkt (zw onzetting, uitsnijden , helderheid lichtjes aanpassen), is het ook heel geschikt
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: NX Studio

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      NX studio vind ik een hele verbetering tov vorige versie van Nikon.
                      je kan rechtstreeks naar Photoshop , en na bewerking terug naar NX heel flexibel
                      Ik heb op een ander forum gelezen dat als je rechtstreeks naar Photoshop stuurt, worden de bewerkingen van NX niet behouden. Het wordt naar Camera Raw gestuurd, maar het Raw zonder bewerkingen… Is dat waar?

                      Comment


                      • #12
                        Re: NX Studio

                        Ik heb op een ander forum gelezen dat als je rechtstreeks naar Photoshop stuurt, worden de bewerkingen van NX niet behouden. Het wordt naar Camera Raw gestuurd, maar het Raw zonder bewerkingen… Is dat waar?
                        Ja dat klopt,gelukkig maar want dat maar hoeft ook niet voor mij, de bewerkingen die je in NX doet ,zijn voorlopige bewerkingen , vb om het model de foto in zw te tonen, maar de definitieve bewerking wil je toch in PS doen.
                        Ook de camera instellingen (vb zw ) worden door PS niet overgenomen (wel in NX) , vb een raw foto in ZW zal in PS in kleur getoond worden, in NX zal het ZW zijn, in jpg is het wel definitief wat uit de camera komt
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment

                        Working...
                        X