Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC vooral voor videobewerking

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe PC vooral voor videobewerking

    Ik ben (waarschijnlijk) toe aan een nieuwe PC (desktop) die vooral voor videobewerking gebruikt wordt. Die videobewerking doe ik met Pinnacle Studio en de laatste maanden verloop die bewerking tijdens het renderen zo schokkerig dat het niet meer te doen is. Zelfs na het renderen, gewoon tijdens het willen bekijken van het resultaat is het nog steeds geen vloeiende beweging.

    Wat ik wel niet begrijp is dat het vroeger met die zelfde desktop niet zo was en nu wel, daarom dacht ik aan de videokaart (?), maar ik ken er niks van.
    Waar ik de PC in de tijd gekocht heb, kreeg ik na telefonisch contact te horen dat het tijd is voor een nieuwe (natuurlijk ).
    Het werd afgeraden om eventueel een betere videokaart in die oude desktop te stoppen.

    Maar aangezien ik een noob ben op gebied van PC's en dergelijke, kan die verkoper me alles wijsmaken.
    Denken jullie nog aan iets wat zou kunnen ?

    En in geval van nieuwkoop, op wat moet ik speciaal letten om zonder problemen video's te kunnen bewerken ?

    Dank voor jullie antwoord(en).

  • #2
    Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Wat ik wel niet begrijp is dat het vroeger met die zelfde desktop niet zo was en nu wel, daarom dacht ik aan de videokaart (?),
    Daarom dat ik denk aan een of andere update van drivers of OS. Maar zonder de pc en geschiedenis te kennen is het over het net natuurlijk onmogelijk daar een antwoord op te geven.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Daarom dat ik denk aan een of andere update van drivers of OS. Maar zonder de pc en geschiedenis te kennen is het over het net natuurlijk onmogelijk daar een antwoord op te geven.
      Ik begrijp het, maar als je er niks van kent zoals ik, is het moeilijk om gegevens en geschiedenis op te geven, ik zou niet weten waar ik dat kan vinden.
      Ik zal waarschijnlijk een nieuw beestje moeten kopen hé, en als ik de verkoper vraag om voor mij een "Rolls Royce" samen te steken, dan zal het wel lukken zeker .
      Het probleem is dan natuurlijk dat het een overkill kan worden dat hij zal aanbieden, en dat ik dat er prijsgewijs maar zal moeten bijnemen.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

        Voor video bewerking neemt u best een AMD CPU, deze werken in videobewerking beter dan een Intel.
        Hoe zwaar die moet zijn moet je zelf uitmaken.
        Je hebt ook, en daar zal het waarschijnlijk al wringen, een zware grafische kaart nodig.
        Maar wellicht is uw huidig probleem al opgelost met een betere grafische kaart en meer geheugen. Veel zal afhangen van welk mobo je hebt.

        Onthou dat je voor video bewerking beter af bent met een AMD processor, een zware (en heel dure) grafische kaart en op zijn minst 64GB RAM, dat in geval je een nieuwe Pc in elkaar steekt.
        Een grote kast met genoeg koelers en vooral een sterke CPU koeler en een 850Watt ,of hoger, voeding, koelen zal je sowieso zeker moeten doen want binnenin de kast kan het behoorlijk warm worden bij het bewerken van video's.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

          Erg moeilijk iets te zeggen omdat we geen zicht hebben op wat je systeem nu precies is van specs en hoe oud die is.
          Er zijn de laatste jaren ook veel problemen geweest met bugs in de processoren. ALLE merken hebben hier last van.
          Via systeemupdates wordt het probleem omzeild maar de performantie van de systemen is er wel erg op achteruit gegaan.
          Reken toch op ruim 30% minder performantie.
          De nieuwe processoren hebben dat probleem niet.

          Een oude pc opwaarderen is erg zinloos.
          Je bent stukken beter af om van begin af aan een toestel aan te kopen dat ruim uit de kluiten gewassen is in functie van je doel.
          Nadien kan je kleine aanpassingen doen zoals een nieuwe HDD steken of een optie aansluiten (printer, scanner,..). Maar daar stopt het ongeveer.

          Weet dat je voor videobewerking echt wel een sterk en zeer performant systeem nodig hebt.
          Zeker als je gaat beginnen met 4K en complexe processen.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
            Ik zal waarschijnlijk een nieuw beestje moeten kopen hé, en als ik de verkoper vraag om voor mij een "Rolls Royce" samen te steken, dan zal het wel lukken zeker .
            Dat is nog maar de vraag naar welke garage je gaat met een Rolls Royce. Met een Fiat panda zal het beter lukken.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Dat is nog maar de vraag naar welke garage je gaat met een Rolls Royce. Met een Fiat panda zal het beter lukken.
              Ben deze voormiddag mijn 'PC leverancier' tegengekomen en die heeft me gevraagd om het oud machien toch nog eens bij hem binnen te brengen.
              Hij zal het eens aan een grondige inspectie onderwerpen alvorens een offerte te maken voor een nieuwe.

              Wat ik kan terugvinden van mijn huidige desktop :

              Apparaatnaam DESKTOP-KAR4LJK
              Processor Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz 2.67 GHz
              Geïnstalleerd RAM-geheugen 6,00 GB
              Apparaat-id 29C82185-123D-4C14-8E6B-3DA67487680A
              Product-id 00326-10000-00000-AA987
              Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor

              Videokaart : NVIDIA Geforce 9800 GT

              Meer krijg ik er niet uit .

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                Ben deze voormiddag mijn 'PC leverancier' tegengekomen en die heeft me gevraagd om het oud machien toch nog eens bij hem binnen te brengen.
                Hij zal het eens aan een grondige inspectie onderwerpen alvorens een offerte te maken voor een nieuwe.

                Wat ik kan terugvinden van mijn huidige desktop :

                Apparaatnaam DESKTOP-KAR4LJK
                Processor Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz 2.67 GHz
                Geïnstalleerd RAM-geheugen 6,00 GB
                Apparaat-id 29C82185-123D-4C14-8E6B-3DA67487680A
                Product-id 00326-10000-00000-AA987
                Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor

                Videokaart : NVIDIA Geforce 9800 GT

                Meer krijg ik er niet uit .
                Is het niet zo dat RAM geheugen werkt vanaf 2-4-8-16-32. Dus dat er bij jou pc 4 x 2 zou zitten en er ene van niet werkt. Je geeft hier aan 6,00 GB dit zouden er dan 3 van 2GB zijn.
                Zelf dit eens meegemaakt met 4 van 2,00GB waarvan ene niet meer werkte en dit gaf problemen. Red Falcom zal daar wel meer kunnen over schrijven hier.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                  Die reeks van videokaart is van 2008 ... die is wel héél oud in computerjaren en die kan max 1920x1080 resolutie aan ... ben je misschien begonnen met 4K video ?

                  6GB ram is vandaag de dag ook niet echt veel.

                  Het zou ook kunnen dat je software niet meer compatibel is met jouw versie van windows.
                  Mvg Philip

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                    Lijkt me normaal voor een pc van enkele jaren oud. Ben benieuwd wat ze je gaan voorstellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                      Als ik de spec zie dan ben ik niet verwonderd.
                      Hij is te oud voor moderne video processing software.
                      Zeker niet met 4K en 16 bit RAW van tegenwoordig.

                      Maar hij kan het zeker nog prima doen als kantoormachine. Surfen, email,...
                      Het hangt er natuurlijk ook sterk van af wat uw verwachtingen nu zijn.
                      Welk formaat video wil je verwerken?
                      Als je met oudere specs gaat werken dan kan je huidige pc het wel halen mits wat opwaarderen.
                      Ik denk dan vooral aan veel ram (duur?) en een snelle SSD schijf.

                      Wil je de meer moderne formaten en moderne manieren op video te verwerken dan ga je echt een zeer snel machine nodig hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                        Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                        Dus dat er bij jou pc 4 x 2 zou zitten en er ene van niet werkt. Je geeft hier aan 6,00 GB dit zouden er dan 3 van 2GB zijn.
                        Eentje van 4 en eentje van 2 is ook 6 en 2 van 2 en twee van 1 is ook 6. [emoji6]
                        Of ze nog van 1 bestaan is weer een andere vraag, in elk geval is 6GB heden heel weinig. [emoji6]
                        Last edited by VerSeg; 3 april 2022, 22:01.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Eentje van 4 en eentje van 2 is ook 6 en 2 van 2 en twee van 1 is ook 6. [emoji6]
                          Of ze nog van 1 bestaan is weer een andere vraag, in elk geval is 6GB heden heel weinig. [emoji6]
                          Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven. Eentje van 4 en eentje van 2 werkt niet. Geheugenbanken werken enkel goed als er één wordt gebruikt. Bij uitbreiding werk je per twee of vier banken en altijd per twee gelijk.
                          bv. zoals je aangaf 2 van twee en twee van 1 of 2 van 4 en 2 van 2 samen 12 Gb maar het beste is 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 Gb. Dus per twee banken twee gelijke modules en geen drie modules.

                          Het kan zijn en pappieitje kan best eens zien hoeveel en welke modules er in zijn pc zitten en als er vier van 2 Gb in zitten en hij komt bij een diagnose aan 6 gb dan is er ene van 2 Gb stuk.

                          Ik kan niet begrijpen dat er zomaar een probleem opduikt zonder dat er een update van zijn software is gedaan. Als het aan de videokaart zou liggen zou hij dit in andere programma's ook wel merken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                            Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                            Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven. Eentje van 4 en eentje van 2 werkt niet. Geheugenbanken werken enkel goed als er één wordt gebruikt. Bij uitbreiding werk je per twee of vier banken en altijd per twee gelijk.
                            bv. zoals je aangaf 2 van twee en twee van 1 of 2 van 4 en 2 van 2 samen 12 Gb maar het beste is 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 Gb. Dus per twee banken twee gelijke modules en geen drie modules.

                            Het kan zijn en pappieitje kan best eens zien hoeveel en welke modules er in zijn pc zitten en als er vier van 2 Gb in zitten en hij komt bij een diagnose aan 6 gb dan is er ene van 2 Gb stuk.

                            Ik kan niet begrijpen dat er zomaar een probleem opduikt zonder dat er een update van zijn software is gedaan. Als het aan de videokaart zou liggen zou hij dit in andere programma's ook wel merken.
                            Ik steek nu ook altijd per twee geheugenlatten in dual channel mode, maar waarom zou dat in een andere mode niet kunnen?
                            De mogelijke combinaties kan je vinden op de website van Intel.

                            Flex mode:


                            Single-channel met drie dimms:


                            Dual-channel met 3 dimms:


                            Er zijn anders ook wel redelijk veel PC’s aangeboden geweest met 6GB Ram.
                            Het hoeft niet per definitie fout te zijn om 6GB Ram te hebben. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                              Als ik RAM steek kijk ik altijd eerst in mijn handleiding van het mobo of als het moet, op de website van het mobo.
                              Daar heeft de fabrikant aan welk geheugen, soms welk merk en type geheugen, de hoeveelheid geheugen en de snelheid van het geheugen.
                              De snelheid van het geheugen is wel belangrijk. Als daar een getal staat bv. 3000 (oc) dan kan dit bord dat geheugen wel aan maar dan moet je het geheugen gaan overklokken.
                              En overklokken is eigenlijk helemaal niet aan te raden want dan wordt dit geheugen warmer dan het zou mogen en moet je dit gaan koelen.
                              Vanaf 32GB RAM gebruik ij steeds een set van 4 latjes, geen 4 afzonderlijk latjes maar een set met eenzelfde serienummer.
                              Zo zit er op mijn gewoon Asrock bordje met een B365M chipset DDR44 32GB 2666MHz. Dit is het snelste geheugen die dit bordje aankan zonder te overklokken.
                              Asrock heeft bij dit bordje enkel het type (DDR4) en max. snelheid aan. Geen merk noch serie.
                              Trouwens ik gebruik enkel Corsair geheugen zelfs als dit merk niet bij de rest staat, Corsair geheugen werkt altijd en als er een een slechte bijzit (komt uiterst zelden voor) dan wordt deze sofort gratis vervangen. (Toch bij Alternate).

                              Ik heb geleerd dat als je een latje van 8GB steekt en een tweede van 16GB dat je op dat bord slecht 2 x 8GB zult zien. Het traagste heeft steeds voorrang.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X