Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in de regen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen in de regen

    Er is mij gevraagd om zondag fotos te nemen van een of ander evenement .
    Nu, het is buiten te doen en de kans op regen is heel groot .
    Kan mijn camera en bijhorend glas hier tegen, en zo niet hoe kan ik dat het beste beschermen?

    THX
    Canon 5D MkII+30D, EF70-200L, EF24-70L, EF50 1.4, EFS 10-22, Sigma 18-50 2.8, 580EX
    http://photo.wvesoft.com

  • #2
    Re: fotograferen in de regen

    Een 300D heeft geen afdichtingen op de body die het toestel beschermen tegen weersinvloeden. Met andere woorden is een 300D geen toestel om in alle weer mee rond te lopen. Dus voor alle zekerheid zou ik mijn voorzorgen nemen door zelf te zorgen voor de nodige bescherming. Het zij door een een assistente te voorzien met een regenscherm of door het werken van uit een beschutte lokatie lijk mij het meest aangewezen.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen in de regen

      In aanvulling op Digipics' antwoord: in de praktijk kan zo'n toestel best wat regendruppels hebben, maar een stortbui is andere koek. Wat absoluut niet tegen ook maar de minste regen kan is je flitser; daar kun je heel spectaculaire effecten uit krijgen als je 't toch probeert (zelfs in een omgeving met een hoge relatieve luchtvochtigheid heb ik al prachtige steekvlammen uit een 420EX zien komen ).

      Beschermen: paraplu is optimaal, anders een zeemleren lap erover of een regencape, bijvoorbeeld van Ewa-Marine. De C-35 kost geen drol en lijkt goed geschikt (disclaimer: zelf geen ervaring mee!):

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen in de regen

        Als "brandweerfotograaf" gebruik ik mijn Canon EOS 300D in de slechtste omstandigheden die je maar kan bedenken. Hevige regenbuien, zware stortvlagen, zondvloeden, zware rook, vuile omstandigheden etc... zijn mij en mijn Canon EOS 300D en de EX420 speedlite flitser niet onbekend. Nog nooit had ik problemen met toestel noch flitser. En ik kan je verzekeren dat het toestel (langs buiten) echt druip en druip nat is geweest.

        Wat wel eens durft te gebeuren is dat door de vochtigheid (maar dan moet het echt al ruig zijn) de flitser niet meer werkt. Gewoon de flitser van het toestel nemen, de contacten droogwrijven en terugplaatsen is voldoende om de flitser terug te doen functioneren.

        Na gebruik je toestel zorgvuldig afdrogen en het is terug klaar voor gebruik

        Hiermee wil ik dus zeker niet zeggen dat het volledig zonder risico's is doch mijn persoonlijke ervaringen zeggen me dat de EOS 300D best tegen wat water bestand is.


        Mvg,
        *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen in de regen

          De mouw van een oud k-way jaske afknippen en het elastiekske dat rond de pols zit rond de lenskap zetten. Uw toestel is dan afgedekt tegen regen. Is ook bruikbaar bij stoffige evenementen zoals motorcross en speedway.
          groeten, Benny
          Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen in de regen

            Thx voor alle tips....

            Ik ben juist terug van de reportage (was een fietshappening ten voordele van blindegeleidehonden). Het heeft de hele dag geregend, maar heb toch het risico genomen en de tips van stijn gevolgd.
            Ik heb geen problemen gehad.(zelfs niet met het wisselen van lenzen. Dit deed ik wel onder een of ander afdak.) Enkel naar het einde toe kreeg ik een beetje waas op de fotos, maar dat is normaal.

            Nu, maar hoe kan ik nu best de lens terug afkuisen (er zijn blijkbaar vingerafdrukken op gekomen, en is ook wel een beetje vochtig (ik denk enkel langs de buitenkant)
            Canon 5D MkII+30D, EF70-200L, EF24-70L, EF50 1.4, EFS 10-22, Sigma 18-50 2.8, 580EX
            http://photo.wvesoft.com

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen in de regen

              Eerst goed laten uitdrogen op kamertemperatuur en de lens dan schoonwrijven met een microvezeldoekje... Opnieuw klaar voor gebruik...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment

              Working...
              X