Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Storing via het stroomnet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Storing via het stroomnet

    Hey juppekes.

    Ik heb weer eens een raar vraagje.
    Toen ik vanmorgen opstond was onze verwarmingsketel in veiligheid gegaan en er moest gewoon eens op de resetknop drukken en alles was weer ok.
    Maar ook onze radio in de keuken deed niets meer, dus deze gewoon even uit het stopcontact getrokken, er terug in en alles werkte weer zoals normaal.
    Zou het nu kunnen zijn dat er via het stroomnet een storing binnengekomen is die die twee toestellen heeft ontregelt?
    Voor de rest is er in huis geen enkel mankement gevonden of sporen dat de stroom even zou uitgevallen zijn, anders zou de wekkerradio flikkeren.
    Bootjes

  • #2
    Re: Storing via het stroomnet

    Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes.

    Ik heb weer eens een raar vraagje.
    Toen ik vanmorgen opstond was onze verwarmingsketel in veiligheid gegaan en er moest gewoon eens op de resetknop drukken en alles was weer ok.
    Maar ook onze radio in de keuken deed niets meer, dus deze gewoon even uit het stopcontact getrokken, er terug in en alles werkte weer zoals normaal.
    Zou het nu kunnen zijn dat er via het stroomnet een storing binnengekomen is die die twee toestellen heeft ontregelt?
    Voor de rest is er in huis geen enkel mankement gevonden of sporen dat de stroom even zou uitgevallen zijn, anders zou de wekkerradio flikkeren.
    Een vis in de toevoerkabel Mriya…….

    Over het net worden verschillende signalen gezonden,
    maar ik twijfel er sterk aan of deze een verwarmingsketel
    en of radio kunnen ontregelen.
    De tijd zal het uitwijzen denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: Storing via het stroomnet

      Hier ook al gebeurd, TV, oven, diepvries en wekkerradio ontregeld. Schijnt een stroompiek geweest te zijn, geen idee in hoeverre dat waar of realistisch is. Er waren wel elektriciteitswerken bezig in de straat

      Comment


      • #4
        Re: Storing via het stroomnet

        Tja hier een wasmachine de dag na een stroompanne afgelopen week om ongeveer 1pm. De motor weigerde de links en rechtsom beweging te maken, de afvoerpomp deed het wel. Na het afkoppelen van de stroom en even wachten tot de stroom eraf was, terug in het stopcontact was alles terug normaal.
        Bedenking hierbij is, een stroompiek ? Er zal wel een beveiliging opzitten ? Maar hoeveel mensen gaan ervan uit dat ze met stukken zitten ?
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Storing via het stroomnet

          Hey juppekes.

          Vanmorgen om 6u wakker geworden om te gaan plassen, (tja, de leeftijd die begint te komen zeker), koud in de badkamer en geen verlichting.
          Naar beneden gaan zien en de verliesstroomschakelaar van de vochtige delen ligt af.
          Bleek iets niet in orde met de verwarmingsketel.
          Na eventjes te wachten, ketel terug aangezet en alles bleek in orde te zijn.
          Voor de rest van de dag nog geen problemen gehad.
          Zou er nu iets aan de ketel zijn die de radio heeft verstoord of scheelt er nu iets met de ketel door een stroompiek?
          Ik zal vandaag eens bellen naar de elektriciteitsleverancier of ze van iets weten.
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: Storing via het stroomnet

            Bij ons ging vorige week plots de TV niet meer aan.
            Eerste gedacht stuk, later nog eens geprobeerd, idem.
            Daags nadien alle kabels uitgetrokken, kwartiertje gewacht, kabels en stroom terug en hij werkte weer.
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

            Comment


            • #7
              Re: Storing via het stroomnet

              Afhankelijk van welk type net je op aangesloten bent kan het perfect dat je een (sterke) spanningspiek krijgt.
              Zeker het geval bij een 3 fase "ster" systeem.
              Daar is het zo dat ze werken met een nulleider om een hogere spanning lager te laten binnen komen.
              Er zit behoorlijk wat theorie achter, ik ga jullie dat besparen.
              Maar het komt er op neer dat, indien de nulleider onderbroken geraakt, de spanning erg hoog kan pieken op bepaalde kringen. Andere kringen gaan dan juist onderspanning krijgen.
              Beiden kunnen een toestel ontregelen.

              Vroeger had je steevast zware schade aan toestellen die in werking waren.
              Tegenwoordig kunnen moderne toestellen beter tegen lichte overspanning en onderspanning.
              De meeste moderne toestellen kunnen spanningen aan tot pakweg 260 volt. Maar doen het ook nog prima op spanningen zoals 120 volt.
              Meestal zijn ze ook nog eens beschermd met een extra circuit tegen veel hogere spanningen zoals blikseminslag.

              Ik vermoed dat je een storing hebt gehad die de spanning sterk heeft doen fluctueren.
              Als het toestel nu verder nog prima werkt moet je geen zorgen maken.
              Bij schade moet je aangifte doen bij je netbeheerder of nakijken in je eigen toevoerkast of daar geen storing is.

              Comment

              Working...
              X