Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wegwerp TV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wegwerp TV

    Onze 75" Sony HD LED TV van 2016 is gisteren in fout gegaan en vermoedelijk is de backlight defect. Vanochtend heb ik even de winkel gecontacteerd en daar wist men mij te vertellen dat een backlight reparatie redelijk duur uitvalt zodat dit economisch niet verantwoord is .

    Nu is voor een nieuwe aankoop niet mijn vraag welke technologie de beste beeldkwaliteit geeft maar eerder welke de hoogste levensverwachting biedt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of koop ik mij beter weer zo'n relatief goedkope wegwerp TV?

  • #2
    Re: Wegwerp TV

    Ik denk dat dit soort toestanden niet beperkt wordt tot TV-toestellen, tegenwoordig is alles wegwerp geworden.
    Enkele jaren terug was mijn stofzuiger al defect na amper 5 jaar.
    In de winkel wist de verkoper mij te vertellen dat ik niet mocht klagen...
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Wegwerp TV

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Onze 75" Sony HD LED TV van 2016 is gisteren in fout gegaan en vermoedelijk is de backlight defect. Vanochtend heb ik even de winkel gecontacteerd en daar wist men mij te vertellen dat een backlight reparatie redelijk duur uitvalt zodat dit economisch niet verantwoord is .
      Straf dat ze zonder analyse van het defect al meteen kunnen zeggen dat het de moeite niet loont om te herstellen … ze zullen uiteraard liever een nieuwe verkopen.
      Nu ja … 6 jaar is heden al oud in deze technologieën, een 8 jaar is hetgeen velen opgeven als verwachte levensduur van een toestel.
      De wegwerpmaatschappij. [emoji849]

      Nu is voor een nieuwe aankoop niet mijn vraag welke technologie de beste beeldkwaliteit geeft maar eerder welke de hoogste levensverwachting biedt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of koop ik mij beter weer zo'n relatief goedkope wegwerp TV?
      Elk type toestel kan stuk gaan, het zal er vooral op aankomen een goede garantie te hebben dat tenminste de eerste jaren al goed dekt en voor de rest om veel geluk te hebben of een goede service.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Wegwerp TV

        Kan je niet naar zo'n kleine onafhankelijke herstellingdienst gaan?
        Zoals toen in factcheckers.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Wegwerp TV

          In de laatste folder van den Aldi, een Medion smart TV met 50' scherm nog geen € 400 met drie jaar waarborg.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Wegwerp TV

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Kan je niet naar zo'n kleine onafhankelijke herstellingdienst gaan?
            Zoals toen in factcheckers.
            Waar vind je dat ?

            Comment


            • #7
              Re: Wegwerp TV

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              In de laatste folder van den Aldi, een Medion smart TV met 50' scherm nog geen € 400 met drie jaar waarborg.
              Wil je ook beeld, of moet het enkel als sierstuk op een kast dienen? [emoji848]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Wegwerp TV

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Kan je niet naar zo'n kleine onafhankelijke herstellingdienst gaan?
                Zoals toen in factcheckers.
                Men kan ook eens beginnen met de hersteldienst van Sony te contacteren in plaats van een winkel dat enkel uit is op verkoop.

                Een 75” is toch iets dat in periode van aankoop nog redelijk duur was en mogelijks de moeite om te laten herstellen. [emoji848]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wegwerp TV

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Onze 75" Sony HD LED TV van 2016 is gisteren in fout gegaan en vermoedelijk is de backlight defect. Vanochtend heb ik even de winkel gecontacteerd en daar wist men mij te vertellen dat een backlight reparatie redelijk duur uitvalt zodat dit economisch niet verantwoord is .

                  Nu is voor een nieuwe aankoop niet mijn vraag welke technologie de beste beeldkwaliteit geeft maar eerder welke de hoogste levensverwachting biedt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of koop ik mij beter weer zo'n relatief goedkope wegwerp TV?
                  De levensverwachting van een dergelijke tv is minstens tien jaar dus moet je een beroep doen op de wettelijke garantie want die gaat uit van de levensverwachting van apparaten en niet van de fabrieksgarantie van twee jaar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wegwerp TV

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    De levensverwachting van een dergelijke tv is minstens tien jaar dus moet je een beroep doen op de wettelijke garantie want die gaat uit van de levensverwachting van apparaten en niet van de fabrieksgarantie van twee jaar.
                    De wettelijke garantie in België is 2 jaar en geen dag meer.
                    Last edited by pol parasol; 29 maart 2022, 21:37.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wegwerp TV

                      Mijn Tv van 102 cm is nu 10 jaar oud en doet het nog steeds, zeer tevreden van, is een Philips.
                      Wat wel wegviel van de smart functie was de youtube app ( was al na 2 jaar verouderd) dan afgesloten van het het net (ok, geen updates meer, so what), nu, met een chromecast werkt alles naar behoren .
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wegwerp TV

                        Probeer eerst eens bij een andere reparateur of hersteldienst van Sony. ALS de backlight defect is en herstelt KAN worden (afhankelijk van model) zou het zelfs voor een kleine 200 euro gefikst kunnen worden.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wegwerp TV

                          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                          Kan je niet naar zo'n kleine onafhankelijke herstellingdienst gaan?
                          Zoals toen in factcheckers.
                          Bij zo'n hersteldienst zullen ze waarschijnlijk eerder proberen om de defecte onderdelen te vervangen in plaats van de hele backlight + de voeding daarvan.
                          De leds van zo'n backlight zullen waarschijnlijk nog heel zijn, als die defect raken, dan zal je eerder ergens een lijn zien, of een deel van het beeld dat geen licht meer geeft.
                          Als alle leds tegelijk uitgevallen zijn, dan is het vrijwel zeker het voedingsgedeelte voor die leds waar een defect in zit.
                          De reparatiekostprijs zou dan een heel stuk lager kunnen zijn dan wanneer de tv wordt opgestuurd naar een hersteldienst waar ze liefst zoveel mogelijk onderdelen vervangen om toch maar zoveel mogelijk winst te kunnen maken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wegwerp TV

                            @Leopard: Inderdaad ook mijn mening. Verkoop is belangrijker dan duurzaamheid

                            @Verseg: Ik heb vandaag met de technische dienst van een andere HiFi/TV winkel gesproken (HiFi Center Melis in Turnhout is in 2017 ter ziel gegaan) en daar waren daar zeer zeker dat het een defecte backlight betrof. Dit wordt ook overal als de achilleshiel van de LED TV's genoemd. Ik heb me verder ingelezen over het onderwerp en als je zo'n LED backlight uiterst spaarzaam gebruikt, zou je de levensduur blijkbaar >10 jaar kunnen rekken. Waarom dan niet ineens verlichting inbouwen die je ten alle tijde aan 100% kan gebruiken zou je dan denken? Dat zal waarschijnlijk resulteren in een minder platte TV met een hoger prijskaartje die dan ook weer meer verbruikt en er worden er dan ook weer minder van verkocht?

                            @Toerist: Ik zou dit zeker overwegen als ik de TV zelf kon vervoeren. Het is een 75" en die krijg je niet rechtop in een personenwagen. @Verseg: De andere winkel kan inderdaad mijn toestel bij de Sony hersteldienst aanmelden maar dan nog moet het toestel opgehaald worden wat verre van gratis is. De TV die nu in de plaats staat is ook nog een echte Philips HD (46PFL9704H) van 13 jaar oud. Smart TV functionaliteit neem ik trouwens nooit echt au serieux. Ik gebruik sowieso altijd een aparte mediaplayer (Nvidia Shield TV)

                            @Hombre: Het probleem zit 'm in het transport. Ik krijg die TV nooit rechtop in mijn personenwagen.

                            @Black Bandit: De elektronica zal waarschijnlijk het volledige paneel uitschakelen wanneer een drempelwaarde voor stroomverbruik overschreden wordt? Men heeft mij een reparatiebedrag van €400+ voorgespiegeld zonder transport. Dit zit je snel aan de prijs van een nieuw vergelijkbaar toestel met de mogelijkheid dat er nog stukken aan komen...

                            @allen: Ik kijk dus nu vooral uit naar de meest duurzame techniek zodat een nieuwe TV tenminste >10 jaar meegaat.
                            Last edited by frank207be; 29 maart 2022, 18:55.

                            Comment


                            • #15
                              Wegwerp TV

                              Bijna alle fabrikanten voorzien voor grote toestellen een herstelling aan huis door een van hun partners.
                              Dit verloopt bij de deftige merken redelijk vlot.

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              @allen: Ik kijk dus nu vooral uit naar de meest duurzame techniek zodat een nieuwe TV tenminste >10 jaar meegaat.
                              Daar kan men nooit uitsluitsel over geven, alles kan stuk gaan, zowel Led als OLED.
                              Met geluk gaat die maar 1 dag mee, met pech tot 1 dag na de garantie, met veel geluk vele jaren zonder problemen.
                              Last edited by VerSeg; 29 maart 2022, 20:49.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X