Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filmen met de Fujinon x-pro2 camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filmen met de Fujinon x-pro2 camera

    Hallo, een vraag: als ik film met mijn x-pro2 camera ondervind ik schokkerige bewegingen en ook een lichte flikkering als ik van lichte naar donkere (of omgekeerd) omgeving ga.
    Instelling op de camera is 1080 50p: Iemand dezelfde ervaring of een oplossing?
    mvg, Alain

    ps; de clips worden verwerkt met Edius
    Last edited by northlander; 25 maart 2022, 10:06.

  • #2
    Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

    Moeilijk om zomaar een oorzaak te vinden.
    Gebeurt dit in kunstlicht of natuurlijk licht ? Flickering KAN ontstaan wanneer er een verschil is tussen hertz van het licht en van je "frames per second". Is het enkel met 1080/50p of ook met andere instelling ?

    Verander je van diafragma wanneer je van licht naar donker gaat - of omgekeerd ? Misschien gebeurt dit automatisch? Bij de oudere Fuji-modellen was de overgang in video niet altijd even gladjes bij het veranderen van diafragma tijdens filmen - dat was een gekend fenomeen.
    Last edited by philitalia; 26 maart 2022, 13:23.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

      hallo, bedankt voor je aandacht, heb het met andere instelling ook... bij nader toezicht heeft het meer te maken met de belichting die wijzigt, aanpassing van het diafragma. Vast gesteld dat de instelling hiervan op A stond, heb het nu manueel gezet en stel toch vast dat het heel wat beter is

      Comment


      • #4
        Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

        Hallo northlander,
        Flikkering en Stotteren hebben meestalt te maken met de automatische standen (of één van de).
        Die automatische stand van een bepaalde instelling (dit kan bv iso waarde zijn) veranderd als je van een donkerder naar lichtere omgeving gaat of omgekeerd.
        Ook zoals Philitalia al zei (ivm flikkering) is er een anti flikker optie voorzien in het menu (om flikker frequentie tegen te gaan) (in geval dat dit je probleem zou zijn)
        Stotteren kan het gevolg zijn van een veel te hoge sluitertijd.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

          oké, waar zou ik die anti-flikker optie vinden in het menu van mijn x-pro2? Let wel : enkel nodig bij FILM. Staat niet onder filmmodus, mvg,
          Last edited by northlander; 27 maart 2022, 09:45.

          Comment


          • #6
            Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

            Heb je de laatste firmware ? De XT2 en XPRO2 hebben nadien nog vele functies toegevoegd gekregen in updates.
            Als ik me niet vergis zou de flikker vermindering bij de sleutel moeten staan - als het niet in de film menu staat. De Fuji menu's zijn altijd een beetje zoeken

            De handleiding werd dan online aangepast en je kan dit downloaden.
            Last edited by philitalia; 27 maart 2022, 10:05.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

              Ja, laatste firmware staat er op, helaas: onder sleutel ving ik deze instelling ook niet, 'is inderdaad zoeken in de menu's, toch bedankt, mvg,

              Comment


              • #8
                Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

                Antiflikker staat idd niet in video.
                Flikker wordt veroorzaakt omdat je frame-rate gelijk valt met de frequentie van je lichtbron.
                Stel hogere sluitertijd in.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: filmen met de Fujinon x-pro2 camera

                  Hallo Funcky, filmopnames waren zonder externe lichtbron, gewoon dus van donkere partijen naar meer zonlicht, gefilmd in een bos, mvg, Alain

                  Comment

                  Working...
                  X